Cyfrowa dostępność to kluczowy element współczesnych aplikacji, umożliwiający korzystanie z nich przez użytkowników z różnymi formami niepełnosprawności, ale nie tylko. Warto zrozumieć, że to nie tylko obowiązek norm i standardów, ale przede wszystkim troska o zróżnicowaną społeczność użytkowników. Na Mobile Trends Conference, Tomasz Bonior, CTO w Accens przyjrzał się narzędziom, które pomagają w technicznym testowaniu dostępności cyfrowej.
Dostępność cyfrowa to zdolność oprogramowania do spełniania potrzeb osób z niepełnosprawnościami i różnymi potrzebami. Staje się coraz ważniejszym elementem tworzenia aplikacji, a w 2025 roku stanie się wręcz obligatoryjna. Jednak wprowadzenie dostępności to nie tylko spełnienie norm. To również budowanie lepszej relacji z klientami z różnymi potrzebami, a nawet tworzenie całej społeczności.
Jaki jest Klient z niepełnosprawnością?
Klienci z niepełnosprawnością to grupa z różnymi potrzebami. Nie możemy ich wrzucać do jednego wora. W kontekście niepełnosprawności, często bazujemy na stereotypach i niewiedzy. Okazuje się, że podobnie jak niepełnosprawni zwykle są bardziej wdzięczni za możliwość pracy i pracują efektywniej niż osoby w pełni sprawne.
Tak samo wartym podkreślenia jest fakt, że z reguły są to wierni klienci czy użytkownicy, jeśli produkt spełnia ich wymagania. Chętnie polecą go też społeczności zmagającej się z podobnymi problemami, więc potencjalnie mogą stać się ambasadorami marki. Ich potrzeby powinny być uwzględniane od etapu projektowania, przez wdrożenie, aż po testowanie dostępności.
Budowanie dostępności w aplikacjach mobilnych
Już samo projektowanie powinno odbywać się z myślą o dostępności. Wdrożenie wytycznych dostępności Web Content Accessibility Guidelines oraz testowanie, zwłaszcza przez osoby z niepełnosprawnościami, zagwarantuje nam lepsze rezultaty. Zapoznaj się z metodą badawczą A11y, by mieć lepszy wgląd w tematykę badań z konslutantami dostępności.
Jednak dzisiaj skupimy się jedynie na technicznym testowaniu dostępności. I to bez specjalisty. Tutaj wystarczą odpowiednie narzędzia, użytkownicy i trochę wiedzy.
Techniczne testowanie dostępności – wysoki poziom
Techniczne testowanie dostępności na wysokim poziomie odnosi się do sprawdzania, czy aplikacja jest zgodna z zaawansowanymi standardami dostępności, takimi jak WCAG. Testowanie to wymaga zrozumienia koncepcji dostępności i korzystania z narzędzi.
Czytniki ekranu
Wykorzystanie czytników ekranu, takich jak Voice Over dla iOS czy TalkBack dla Androida umożliwia osobom niewidomym lub słabowidzącym odbieranie informacji ze strony internetowej lub aplikacji za pomocą dźwięku lub wibracji.
Screen mirroring
Korzystanie z narzędzi do odtwarzania ekranu, takich jak LonelyScreen czy SCRCPY pozwala na odwzorowanie ekranu urządzenia mobilnego na innym urządzeniu, ułatwiając testowanie dostępności.
Narzędzia do analizy kontrastu kolorów
Przeprowadzanie analizy kontrastu kolorów za pomocą narzędzi takich jak Colour Contrast Analyser, ma upewnić nas, że treści są czytelne dla osób z różnymi poziomami widzenia.
Na tym poziomie sprawdzamy czy aplikacja jest dostosowana do narzędzi i funkcji specjalnych, które umożliwiają użytkownikom z niepełnosprawnościami pełne korzystanie z aplikacji.
Techniczne testowanie dostępności – średni poziom
Średni poziom technicznego testowania dostępności obejmuje konkretne narzędzia i funkcje z poziomu systemu operacyjnego.
iOS
- A11ytools: Narzędzie umożliwiające analizę dostępności stron internetowych w systemie iOS.
- Color contrast: Pomocne narzędzie do sprawdzania kontrastu kolorów w interfejsie użytkownika iPhone’a.
Android
- Android Accessibility Suite: Zawiera różne funkcje ułatwiające dostępność na urządzeniach z systemem Android.
- Accessibility Scanner: Narzędzie do analizy dostępności interfejsu użytkownika na urządzeniach z systemem Android.
- Accessibility Insights: Pomocne narzędzie do testowania dostępności na platformie Android.
- A11y Ally: Narzędzie wspierające testy dostępności na urządzeniach z systemem Android.
Na tym poziomie skupiamy się też na nieco bardziej zaawansowanych aplikacjach zewnętrznych wspierających testowanie dostępności.
Techniczne testowanie dostępności – niski poziom
Niski poziom technicznego testowania dostępności obejmuje zaawansowane narzędzia programistyczne i inspekcyjne, skierowane głównie do deweloperów i testerów.
iOS
- Accessibility Inspector from Xcode: Narzędzie do inspekcji dostępności, dostępne w środowisku programistycznym Xcode.
- GTXiLib: Biblioteka ułatwiająca testowanie dostępności w aplikacjach iOS.
- Axe DevTools iOS: Narzędzie programistyczne do analizy dostępności aplikacji iOS.
Android
- Axe Android: Narzędzie do analizy dostępności aplikacji Android na poziomie kodu źródłowego.
- Accessible Espresso: Rozszerzenie frameworka Espresso do testowania dostępności na Androidzie.
- Accessibility Test Framework for Android: Framework testowy wspierający testy dostępności na poziomie kodu źródłowego.
Narzędzia na niskim poziomie są bardziej skomplikowane i wymagające. Wymagają dostępu do kodu źródłowego aplikacji w celu identyfikacji potencjalnych problemów z dostępnością
Związane z tematem: DevEx, czyli dostępność aplikacji z perspektywy programistycznej
Buduj dostępność. Buduj społeczność
Dostępność cyfrowa to nie tylko wymóg, to przede wszystkim troska o użytkowników. Dbając o dostępność, inwestujemy w lepszą jakość naszych aplikacji. Wykorzystanie narzędzi technicznych na różnych poziomach testowania dostępności pomoże nam w procesie tworzenia inkluzywnego produktu, a warto!
– Dostępność cyfrowa to nie tylko kwestia zgodności ze standardami, to również szansa na zbudowanie silnej relacji z różnorodnymi grupami użytkowników, co w perspektywie może przyczynić się do głębokiego, oddolnego sukcesu naszej marki – kwituje Tomasz Bonior, CTO w Accens.