Organizowana przez Google konferencja deweloperska I/O 2017 odbyła się w dniach 17 – 19 maja. Jak co roku Mountain View przygotowało sporo informacji (aż 101), zarówno dla deweloperów jak i zwykłych zjadaczy chleba. Przyjrzyjmy się najnowszym wieściom dotyczącym tworzenia oprogramowania na systemy Google.
Nowości w tworzeniu aplikacji
Android Instant Apps
Długo zapowiadane, natywne aplikacje dla Androida, które można otworzyć bez instalacji, zaczną pojawiać się już niedługo za sprawą wypuszczonego przez Google Android Instant Apps SDK. Dzięki niemu wszyscy deweloperzy mogą tworzyć „natychmiastowe apki” na Androida. Do tej pory do sklepu Play trafiło 50 z nich, stworzonych przez partnerów. Deweloperzy zauważyli przy tym wzrost zaangażowania użytkowników (więcej zakupów, wygenerowanych leadów, oglądniętych wideo). Aplikację „Instant” można włączyć bez instalacji, np. wybierając jej adres URL (przy czym cała zawartość aplikacji znika wraz z jej wyłączeniem się). Mogą sprawdzić się one w przypadku czynności niewymagających przechowywania danych lub w miejscach, które odwiedzamy raz na jakiś czas (np. muzeum, kino, kawiarnia).
Google AMP i PWA
Google wciąż pracuje także nad szybkim otwieraniem mobilnych stron internetowych AMP, które obecnie ładują się 2 razy szybciej. W programie uczestniczy już ponad 2 miliardy stron AMP i 900 tysięcy domen. Dołączają do niego kolejne firmy.
Ogłoszono także współpracę Google z indyjskim przewoźnikiem – Ola – w temacie programu Progressive Web Apps. To strony internetowe, które działają jak aplikacje (np. wyświetlają notyfikacje). Dzięki temu Ola wykorzystuje jedynie 50 KB danych przy pierwszym uruchomieniu i 10 KB w kolejnych. Dzięki temu z aplikacji skorzystać może każdy posiadacz smartfona.
Sprawniejsza monetyzacja
By poprawić monetyzację aplikacji, Google odda w ręce deweloperów nowe Payment API, przeorganizowany AdMob i Play Store ads. Analityka dochodów z reklam stanie się dzięki temu prostsza. Paymant API pozwoli użytkownikowi wybrać zapisaną na jego koncie kartę: kredytową lub debetową, w trakcie płatności, a tym samym przyspieszyć proces zakupów (w aplikacjach firm trzecich jak i w Google Assistancie). Oprócz tego w Google Play pojawią się nowe miejsca dla reklam z aplikacjami sugerowanymi użytkownikowi (będą wyświetlały się w trakcie zwykłego przeglądania Google Play). Dodatkowo, Android Pay zmierza do kolejnych krajów: Rosji, Brazylii, Hiszpanii, Tajwanu i Kanady.
Uczenie maszynowe dla aplikacji
Dzięki wyspecjalizowanej wersji oprogramowania TensorFlow Lite, twórcy aplikacji na Androida będą mogli wykorzystywać w nich uczenie maszynowe za pomocą nowego interfejsu API wykorzystującego sieć neuronową. Umożliwi to usprawnienie przetwarzania mowy, wyszukiwania wizualnego i rozszerzonej rzeczywistości na urządzeniach mobilnych. A Google już teraz zmniejszyło margines błędu w rozpoznawaniu mowy do wartości 4,9% (co oznacza, że tylko co 20, podyktowane słowo, jest źle odczytane).
Zmiany w Androidzie
Android z kolejną wersją poglądową Androida O dla deweloperów…
Google wydaje kolejne odsłony Androida cyklicznie jak w zegarku. W trakcie I/O 2017 opublikowało drugą wersję bety Androida O (prawdopodobnie – Oreo). Wczesna wersja zawiera zaktualizowane SDK oraz obrazki systemowe dla linii Nexus i Pixel oraz oficjalny emulator Androida, a także emulator pozwalający przetestować system Android Wear 2.0 na Androidzie O. W nowym OS-ie skupiono się na aspektach płynności interfejsu, wydajności działania i bezpieczeństwa (np. Android O zostanie wyposażony w skaner Google Play Protect, sprawdzający aplikację pod kątem aktywności złośliwego oprogramowania). Google planuje wypuścić jeszcze dwie wersje poglądowe Androida O (dostępne w programie Beta), w czerwcu i lipcu. Pełna wersja będzie miała premierę w trzecim kwartale br.
…i ze wsparciem dla języka Kotlin
Nazwa języka Kotlin, może brzmieć nieco osobliwie z polskiego punktu widzenia. Kotlin działa w środowisku Javy, korzysta z jej bibliotek i jest oparty na licencji Apache 2.0. W efekcie, w jednym projekcie pisanym pod Androida, możliwe staje się wykorzystanie tych dwóch języków i odwoływanie się pomiędzy nimi. Każdy może pobrać wtyczkę Kotlina do Android Studio. Tym samym do Javy i C++ dołącza nowy członek rodziny.
Wsparcie dla środowiska deweloperskiego
Udostępniono wczesną wersję Android Studio 3.0 Canary
Nowa wersja Android Studio 3.0 (zintegrowanego środowiska deweloperskiego) może być zainstalowana równolegle ze stabilną, starszą wersją. „Trójka” pozwoli na skorzystanie z nowości takich jak, język Kotlin, tworzenie Instant Apps albo innych, najnowszych narzędzi (nowych funkcjo jest ponad 20).
Firebase w modelu open-source i monitorowaniem wydajności aplikacji
Firebase to platforma Google, mająca wspomagać twórców aplikacji na Androida, iOS i w wersji web (korzysta z niej już 1 milion deweloperów). SDK całego projektu zostało „otworzone”. Podłączono do niego kupione od Twittera narzędzie raportujące o awariach – Fabric’s Crashlytics. Dzięki zaktualizowanemu Firebase, deweloper będzie mógł umożliwić użytkownikom logowanie do aplikacji poprzez wpisanie nr telefonu. Uruchomione zostało też narzędzie do monitoringu wydajności aplikacji i usprawniono pozostałe elementy analityczne. Firebase będzie obsługiwał też niuanse języka Swift dla iOS, a Firebase Cloud Messaging otrzyma wsparcie do autoryzacji APN przez token. Usprawnienia otrzymali też programiści gier mobilnych (w m.in. licznik monitorujący ilość klatek na sekundę w Test Lab).
Google Play (Developer) Console także z aktualizacją
Od tej pory z nazwy Google Play Developer Console wylatuje słówko „Developer”. Zastosowanie platformy staje się bowiem dużo szersze. Zmiany dotknęły m.in. dostępu do statystyk, danych (np. na temat instalacji, awarii, zużycia baterii przez aplikację), analityki recenzji aplikacji, raportów finansowych i nie tylko.
Via:
venturebeat.com
Źródło:
android-developers.googleblog.com
blog.google/