Instagram wraz z Facebookiem (do którego zresztą ten pierwszy należy) oraz Twitterem należą obecnie do wielkiej „trójcy” najpopularniejszych serwisów społecznościowych. W odróżnieniu od Facebooka czy Twittera, Instagram spośród tej trójki jest najbardziej „mobilny” i zdecydowana większość użytkowników korzysta z niego tylko na urządzeniach mobilnych – w końcu jego kluczową funkcją jest udostępnianie zdjęć wykonanych za pomocą telefonu. Instagram zrzesza już około 200 milionów użytkowników, stanowi więc idealne medium do reklamy. Wiele firm decyduje się na swoją obecność w tym serwisie. Teraz mogą one także posługiwać się reklamą.
Instagram przedstawił właśnie zestaw narzędzi, dzięki którym firmy obecne w serwisie będą mogły śledzić zasięg swoich działań, zaangażowanie użytkowników oraz efektywność płatnych kampanii. Narzędzia te znamy już z Facebooka, teraz możemy mieć do nich dostęp także na Instagramie, logując się do swojego konta z poziomu komputera.
Nowy interfejs dla biznesu zawiera takie informacje jak:
- Analiza konta („Account Insights”) – podsumowanie całej aktywności marki w serwisie, z naciskiem na zasięg oraz zaangazoanie użytkowników.
- Analiza reklam („Ad Insights”) – pokazująca zasięg, częstotliwość oraz efektywność reklam – zarówno kampanii, jak i pojedynczych reklam.
- Projektowanie reklam („Ad Staging”) – w tym miejscu reklamodawcy mogą projektować swoje reklamy, generować ich podgląd oraz pracować nad planowanymi kampaniami.
Co więcej, podsumowanie kampanii jest dostępne na bieżąco, wobec czego reklamodawcy mogą niemal „na żywo” śledzić skuteczność swojej kampanii. Pozwoli to lepiej poznać klientów oraz wywnioskować np. o jakiej porze dnia najlepiej wrzucać reklamy, aby okazały się one najskuteczniejsze. Instagram ciągle rozwija swój system reklam oraz narzędzia, które pozwolą nimi zarządzać. Celem jest udostępnienie ich wszystkim zainteresowanym reklamodawcom, jednak nie wiemy jeszcze, kiedy reklamy wraz z opisanymi wyżej narzędziami wejdą na dobre w życie i będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Instagram mówi o kilku nadchodzących tygodniach, maksymalnie miesiącach.
Haters gonna hate?
Kwestia reklam na Instagramie może wywołać wiele kontrowersji. Jednak od kiedy Instagram znalazł się w rękach Marka Zuckerberga, informacje dotyczące reklam w serwisie zaczęły się mnożyć, a ich wizja stawała się coraz bardziej realna. Mimo wszystko reklamy nie powinny wywołać zbyt dużej irytacji u użytkowników – jeśli tylko nie będą zbyt nachalne. Koniec końców wiele z nich już teraz śledzi ulubione marki w serwisie. Jeśli reklamy faktycznie będą dostosowane do profilu użytkownika i będą dla niego interesujące, Instagram może stanowić dobre medium dla reklam, które będą skuteczne dla reklamodawcy i ciekawe dla odbiorcy.
Źródło:
http://techcrunch.com/2014/08/21/instagram-woos-advertisers-brands-with-new-suite-of-business-tools/