Konferencje
Mobile Trends

Jak Google może pomóc Ci znaleźć idealnego kandydata / rozwinąć kampanię rekrutacyjną

Czasy, kiedy działy HR były ograniczone wyłącznie do zamieszczania ogłoszeń rekrutacyjnych w kilku serwisach na szczęście bezpowrotnie minęły. Możliwości Google Ads oraz SEO pozwalają doskonale profilować przyszłych kandydatów, ale przede wszystkim zwiększyć na stałe widoczność przyszłych ogłoszeń. 

Pozycjonowanie ofert pracy

Większość serwisów z ogłoszeniami jest na tyle wypromowana, że pojawi się wyżej niż nasza strona nawet na nasze własne ogłoszenia. Powoduje to, że firmy mniej inwestują w promowanie własnej strony, publikując ogłoszenia na agregatorach i wpadając w błędne koło. Kilka prostych zasad może pomóc nam na stałe wpłynąć na pozycjonowanie ogłoszeń. Publikując ogłoszenia, zawsze pamiętaj, aby na Twojej stronie było nieco więcej treści niż na stronach zewnętrznych. Odesłanie użytkownika na Twoją stronę za pomocą linku, wzmocni ją i pokaże Google, że to oryginalne źródło informacji. Nie chodzi o to, aby zmniejszać użyteczność ogłoszenia, ale pokazać kandydatowi, że jest więcej do przeczytania na stronie. Proste wezwanie do działania – zobacz atmosferę pracy w naszej firmie na naszej stronie w zakładce biuro da dobry efekt. Link do strony i ruch to tylko część naszych zysków, drugi aspekt to możliwość prowadzenia kampanii remarketingowej.

Dla dobrego efektu dobrze jest przeanalizować na stronie web.dev szybkość działania typowej podstrony z ofertą pracy oraz strony głównej działu praca na naszej stronie. Wiele firm ma bardzo zaniedbane moduły do wyświetlania ogłoszeń, a brak optymalizacji mocno wpływa na niską pozycję i jest kolejną przewagą dla portali z ogłoszeniami. Czasem jedynym wyjściem jest pełny audyt SEO, który zaczyna się od crawlera. Jeśli masz małą stronę, wystarczy ocena ręczna albo w Sitebulb/ScreamingFrog. Jeśli Twój serwis jest duży, ma dziesiątki tysięcy podstron to profesjonalny crawler, działający na zewnętrznym serwerze, będzie najlepszym rozwiązaniem. Profesjonalne narzędzia takie jak OnCrawl pozwalają zeskanować ogromne ilości danych dodatkowo wspomagając proces zarządzania treścią i jej optymalizacją na stronie.

Każdy udział w konferencji, partnerstwo czy wydarzenie powinno być dla Ciebie inspiracją do pozyskiwania linków. W wielkim skrócie – im więcej stron linkuje do Twojej, tym dla niej lepiej. Linki z nazwą Praca w księgowości dają więcej dla tego słowa kluczowego niż np. link graficzny czy z napisem sprawdź. Aby pokazać znaczenie budowania tych linków, podpowiem, że wiele organizacji bierze udział w wydarzeniach tylko dla pozyskania linku ze strony głównej.

PROTIP: Narzędzie Majestic.com pokaże Ci linki Twojej konkurencji – będziesz mógł tworzyć własne w podobnych lub tych samych miejscach.

Analityka to nie liczenie wyświetleń

Publikując ogłoszenia, staraj się różnicować je ze względu na ID oferty wymagane do podania w procesie rekrutacyjnym. W ten sposób możesz policzyć ilość i jakość kandydatów w zależności od źródła. W ostatniej kampanii jeden z portali przysypał nas ilością CV kompletnie nie pasujących do profilu kandydata. Wiemy już, że ta ilość nie była warta swojej ceny, bo każde ze zgłoszeń pochodziło z tego portalu. Problem w tym, że bez mierzenia, czy użytkownik znał już naszą stronę wcześniej, czy odwiedzał nas i zostawiał CV w poprzednich rekrutacjach, nie dowiemy się czy przypadkiem ogłoszenia nie generowały pozytywnego zasięgu, a osoby najlepsze postanowiły kontaktować się z nami bezpośrednio. Takie dane jak liczba uzupełnień formularza, kliknięcia czy nawet kopiowanie adresu e-mail ze strony z ofertą możemy mierzyć. Dodatkowo, jeśli dany portal z ogłoszeniami pozwala nam na analizę wyświetleń ogłoszenia, pytajmy o ich znaczenie – czy są to unikatowe wyświetlenia? Czy mierzeni są unikatowi użytkownicy? Z wieloletniej praktyki wynika, że sposób mierzenia tych parametrów bardzo różni się między portalami z ogłoszeniami pracy i może wprowadzać nas w błąd przy analizie skuteczności.

U najlepiej przygotowanych klientów mierzymy czy użytkownicy odwiedzają zakładkę praca przypadkowo czy są zdeterminowani poprzez mierzenie czasu odwiedzin i powrotów do tej zakładki. Wpływamy na jej odwiedzalność, stosując marketing automation z newsletterem z ofertami pracy i staży dla takich osób oraz wyświetlamy im specjalne kreacje remarketingowe w sieci reklamowej Google (GDN, Google Display Network) oraz sieci wyszukiwania. Jeśli ktoś był niedawno w zakładce praca danej firmy, to szukając jej, może bardzo pozytywnie zareagować na to, że zamiast reklamy sprzedażowej w Google odkryje reklamę zachęcająca do złożenia CV.

Możliwości w Google Ads

Działania w Google Ads możemy podzielić na wyszukiwarkę i sieć reklamową. W tej pierwszej koniecznie powinniśmy uruchomić kampanię na ważne dla nas słowa kluczowe dotyczące rekrutacji, ale również tak oczywiste jak nazwa naszej firmy z dopiskiem praca. Dodatkowo powinniśmy testować rozszerzenie linku do podstron o tytule Praca bądź Rekrutacja.

Kampanie Ads mają świetne możliwości kierowania na określony obszar oraz język. Łatwo osiągniemy kierowanie na całe województwo z wykluczeniem konkretnych miast lub odwrotnie, kierując reklamę wyłącznie do osób oddalonych o 5 km od naszej firmy. Dla tych osób warto podnieść stawki, a obniżeniem stawek możemy również osiągnąć wykluczenia obszarów o zdefiniowanym promieniu. Ustawienia te pozwalały nam tworzyć bardzo skuteczne kampanie rekrutacyjne dla osób z wymaganym językiem np. francuskim. Kierowanie na Kraków + język francuski dla konkretnych słów pozwala na dotarcie do ekspertów i specjalistów, którzy już są na danym rynku. Odwrotnie, kierowanie reklamy na Kraków, ale tylko do osób, które interesują się Danią, nie mają dzieci, są w odpowiednim przedziale wiekowym, pozwoliło nam dotrzeć do idealnych kandydatów, którzy łatwo rozważą relokację.

PROTIP: Narzędzie Senuto to kopalnia wiedzy o konkurencji i słowach kluczowych. Jeśli nie wiesz, na jakie słowa prowadzić kampanię lub o czym pisać na firmowym blogu, zacznij od analizy swojej konkurencji. Działania w SEM zawsze zaczynają się od dobrej bazy  słów kluczowych.

Trudni do rekrutacji programiści mają swoje strony, aplikację, miejsca i zainteresowania. W Google Ads możemy połączyć budowanie profilu typowego programisty Ruby i dotrzeć do niego w idealnym momencie. Nawet jeśli jego ulubione forum czy aplikacja mobilna nie wyświetla reklam w Sieci Reklamowej Google, to odwiedzanie takich stron może spowodować, że na tej podstawie zobaczy naszą reklamę w innym miejscu. Funkcja ta nazywa się niestandardowe grupy odbiorców w sieci reklamowej Google i stanowi możliwość przeniesienia budowanych przez marketerów person na realne ustawienia kampanii.

PROTIP: W narzędziu Semrush możesz podglądać kreacje reklamowe swojej konkurencji. Analizuj, inspiruj się i ucz w raporcie, który pokaże wszelkie wykryte reklamy nie tylko z sieci reklamowej Google.

Wsparcie rekrutacji w mediach społecznościowych

Dodatkowym uzupełnieniem rekrutacji może być także dotarcie do potencjalnie zainteresowanych kandydatów za pomocą mediów społecznościowych. Na Facebooku od jakiegoś czasu funkcjonuje formularz pozwalający na publikację oferty pracy w ramach naszego fanpage’a. Kandydaci mają możliwość aplikowania na nowe stanowisko w wersji desktopowej lub na urządzeniu mobilnym. Może to pomóc nam usprawnić komunikację z aplikantami, umawiać rozmowy i kontaktować się bezpośrednio za pomocą Messengera. Ogłoszenia pojawią się w zakładce „Oferty Pracy” oraz w naszych aktualnościach, mamy także możliwość zwiększenia zasięgu ogłoszenia poprzez płatną promocję. Facebook podkreślał, że zgodnie z badaniem firmy Morning Consulting co czwarty Amerykanin szukał lub znalazł zatrudnienie właśnie za pomocą Facebooka. Więcej o ofertach pracy na Facebooku.

Podsumowanie

Dobrze prowadzone kampanie SEM wspierające rekrutację mogą stać się dużym źródłem dodatkowych zgłoszeń. Działania te wymagają szerokiej interdyscyplinarnej wiedzy i dobierania odpowiednich narzędzi do konkretnych sytuacji. O szybkim rozwoju rynku może świadczyć fakt coraz większej ilości zgłoszeń kampanii dla HR w ramach konkursu European Search Awards. Jeśli nie chcesz zostać w tyle podglądaj najlepszych, nie zapominając o narzędziach i dobrych praktykach z tego artykułu.

Kolejnym miejscem, gdzie warto wesprzeć rekrutację i zamieścić ogłoszenie jest Linkedin, który standardowo ogromnej liczbie osób kojarzy się z miejscem poszukiwania pracy. Publikacja oferty na Linkedinie obejmuje także możliwość skorzystania z targetowanej promocji ogłoszenia kandydatom, którzy mają odpowiednie umiejętności i kompetencje. Reklama obejmuje zarówno wiadomości e-mail, jak i wyświetlenia oferty pracy w ramach samej platformy.

Podsumowanie

Obecność w Google z ogłoszeniem powinna być starannie zaplanowana. Pozwala to na pozyskanie większej ilości zgłoszeń w stosunkowo niskiej cenie w porównaniu do publikacji i promocji samych ogłoszeń. Opisane wspieranie własnej strony i marki daje długofalowe efekty, ale w trudnych branżach agencje SEO są zatrudniane do pozycjonowania konkretnych ogłoszeń w wynikach wyszukiwania. Wtedy dużo prościej wypromować ogłoszenie umieszczone na dużym portalu niż na dużo mniej popularnej stronie firmowej. Działania te potrafią być bardzo skuteczne, tak samo jak skuteczne będzie prowadzenie kampanii Google Ads na takie ogłoszenia, ze względu na potencjalnie wyższy Wynik Jakości i klikalność takiego wyniku. Droga do sukcesu to doskonała znajomość opisanych systemów i ich możliwości, a także połączenie ze wspomnianymi  tu działaniami w social media czy w LinkedIn.

Spójność kampanii

Warto zadbać o to, że nieważne, gdzie użytkownik natknie się na Twoje ogłoszenie, to od tej pory łatwo nie zniknie z Twojego radaru. Jeśli zastosujesz remarketing, dotrzesz do niego z tym i kolejnymi ogłoszeniami, ale znacznie więcej osiągniesz, pozwalając mu zapisać się na newsletter z powiadomieniami o ofertach pracy Twojej firmy. Pamiętaj również o tym, żeby Twoje reklamy w GDN były spójne z kolorystyką Twoich ogłoszeń w prasie/billboardach, co zwiększy ich skuteczność przez rozpoznawalność. Jeśli szukasz inspiracji do kreacji w kampanii w GDN, odwiedź stronę MOAT.com.

Autorem wpisu jest Krzysztof Marzec, CEO w DevaGroup
CEO w DevaGroup, agencji z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star. Trener SEO, Google Ads & Analytics, szkolił najlepsze agencje i domy mediowe bezpośrednio na zlecenie Google, szkolił w Akademii Google Partners. Autor dwóch książek z wyprzedanymi nakładami, ponad setki artykułów i wysoko ocenianych kursów on-line. Wykładowca m.in. Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Wyższej Szkoły Europejskiej im. Józefa Tischnera. Gościł na scenie kilkudziesięciu konferencji (m.in. MobileTrends, I love Marketing, SEM Camp, Targi E Handlu, Internet BETA), zdobywając wysokie miejsca i nagrody publiczności. Pomysłodawca i organizator semKRK skupiającego nawet 500 uczestników barcampu branży SEM oraz gali nagród semKRK Awards. Pracował dla takich marek, jak: Allegro.pl, Neo24, Shoper.pl, Conrad.pl, Interia.pl, Grupa RMF czy Wydawnictwo Bauer. Sędzia Global Search Awards oraz Head Judge Poland w European Search Awards.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także