Komunikacja marketingowa, wytwarzająca zaangażowane relacje z klientami, powinna być realizowana w sposób kompleksowy. Między innymi dlatego przedstawicielom różnych marek zaleca się stosowanie strategii omnichannel, w której ogromną rolę odgrywa e-mail i SMS marketing. Ale jak skutecznie łączyć ze sobą oba te kanały?
Komunikacja marketingowa jest procesem, nie jednorazowym działaniem
Każda marka, prowadząc komunikację marketingową, powinna prowadzić z klientem dialog zamiast monologu. Jednak znaczenie dialogu należy w tym przypadku odpowiednio zrozumieć. Nie należy go zawsze utożsamiać z odpowiedzią, która wraca do nadawcy tą samą ścieżką, co wysłana informacja. Informacją zwrotną może być bowiem wykonanie każdej innej akcji, np. zakup w sklepie internetowym czy stacjonarnym, zapisanie się do newslettera, obejrzenie video, przeczytanie tekstu, zamówienie subskrypcji czy wypełnienie formularza. Bez względu na to, co jest celem marki komunikującej się z klientem, pamiętać należy o tym, by stosować podejście holistyczne i spójnie realizować całą komunikację w różnych kanałach. Jest ona bowiem złożonym procesem, składającym się z wielu mniejszych elementów, a nie jednorazowym działaniem, które mogłoby dać wymierny efekt po wykonaniu jednej akcji.
Synergia działań marketingowych
Odpowiednio dobrane działania marketingowe potrafią doprowadzić do efektu synergii, która w uproszczeniu da się zdefiniować za pomocą prostego, jednak niecodziennego równania: 1+1=3. Połączenie oraz synchronizacja działań SMS i e-mail marketingowych, które wzajemnie będą się uzupełniać, da w rezultacie wartość dodaną, której nie byłyby one w stanie wypracować osobno. Warto więc łączyć kanały marketingowe, aby uzyskiwać lepsze wyniki i automatyzować procesy.
E-maile stosuj, gdy chcesz:
- aby odbiorca zapoznał się ofertą,
- atrakcyjnie zaprezentować swoją treść, m.in z grafiką,
- zaangażować odbiorców w dalsze interakcje,
- wysłać zaproszenie na event,
- przesyłać obrazy i i załączniki.
SMSy stosuj, gdy chcesz:
- błyskawicznie przekazać informację,
- uzyskać wysoki wskaźnik otwarć,
- szybko uzyskać reakcję,
- regularnie powiadamiać odbiorcę o czymś ważnym.
Kiedy wiadomości e-mail i SMS „grają do jednej bramki” ?
Doskonałym przykładem synergii działań marketingowych jest jednoczesne zastosowanie e-mail i SMS marketingu, jako kanałów uzupełniających się. Wbrew pozorom, mają one wiele cech wspólnych, dzięki czemu mogą efektywniej pomagać markom w skutecznej komunikacji z klientami i osiąganiu wyznaczonych celów. Rozważmy kilka przypadków, w których SMS wspiera e-mailing:
- Wzrost sprzedaży – aby osiągnąć ten cel w sklepie internetowym, możesz przesłać do klientów e-mail promujący daną grupę produktów czy specjalną akcję promocyjną. Niezwykle wartościowe okaże się uzupełnienie przekazu o powiadomienie SMS z załączonym ograniczonym czasowo kodem rabatowym, dzięki czemu skuteczniej przyciągniesz uwagę odbiorców i zachęcisz ich do szybkiego działania.
- Powiadomienie transakcyjne – gdy klient postanowił skorzystać z twojej oferty i zakupił produkt, możesz automatycznie przesłać mu wiadomość transakcyjną o dokonanym zakupie za pomocą e-maila, natomiast informację o planowanej dostawie podać mu w SMS-ie przed dostarczeniem zamówienia przez kuriera. Inną sytuacją będzie wysłanie klientowi powiadomienia o konieczności dokonania płatności. Możesz przesłać fakturę drogą mailową z tygodniowym wyprzedzeniem, natomiast na dwa dni przed upływem terminu płatności, wesprzeć komunikację przypominającym SMS-em.
- Zaproszenie – gdy Twoim celem jest realizacja udanej konferencji, webinaru czy innego wydarzenia – warto wykorzystać synergię wysyłki e-mail i SMS. Osobom zainteresowanym wzięciem w nim udziału, prześlij bilet i agendę w e-mailu, a dodatkowo wyślij przypominającego SMS-a na kilka godzin przed wydarzeniem, który dostarczy najważniejsze informacje.
- Zbieranie leadów – posłużmy się przykładem na połączenie komunikacji e-mail i SMS dla branży motoryzacyjnej. Jeśli Twoja firma jest jej przedstawicielem, w pierwszej kolejności możesz przesłać odbiorcy e-mail reklamowy z zaproszeniem do wzięcia udziału w jeździe próbnej, pozwalającej przetestować nowy model samochodu. Następnie wysyłasz SMS-a z przypomnieniem. Dla osób, które nie zareagowały na maila – kiedy planowane są jazdy oraz z linkiem do zapisania się, natomiast dla osób uprzednio zapisanych – z przypomnieniem o planowanej jeździe. Oczywiście podany przykład sprawdzi się analogicznie w innych branżach.
- Potwierdzenie wizyty – zastosowanie znajdzie np. w przypadku placówek medycznych lub biznesów usługowych, takich jak salony kosmetyczne czy fryzjerskie. Jeśli prowadzisz poradnię medyczną, potwierdzenie wizyty możesz przesłać klientowi drogą mailową, natomiast przypomnienie o umówionej wizycie SMSem – na dzień lub na kilka godzin przed jej odbyciem.
- Kampanie okolicznościowe – w tym przypadku najczęściej prowadzi się kampanię e-mail jako podstawową, z kampanią SMS jako uzupełniającą i będącą aktywatorem do wykonania akcji. Prowadząc przykładowo akcję z okazji Dnia Matki interesuje Cię dotarcie z informacją konkretnego dnia i skuteczne zachęcenie do realizacji kuponu czy odwiedzenia sklepu w czasie kilku godzin, prawda? Wykorzystanie SMS-a, który zostanie natychmiastowo odczytany, zaowocuje zwiększeniem efektywności ograniczonej w czasie kampanii.
- Kampanie konkursowe – jeśli organizujesz konkurs dla swojej marki, odbiorca poprzez e-mail może uzyskać wszelkie informacje w zakresie jego przeprowadzania oraz możliwości wzięcia udziału, a poprzez wiadomości SMS może brać aktywny udział w konkursie, odpowiadając na pytania, czy wykonując inne akcje.
- Opuszczony koszyk – Sprawdź, jaką efektywność miałby scenariusz, gdyby od razu po opuszczeniu koszyka wysłany został SMS z przypomnieniem o pozostawionych zakupach, a dopiero następnego dnia wysłana została wiadomość e-mail z prezentacją graficzną pozostawionych produktów.
Połączenie kanałów = sukces
To oczywiście tylko niektóre propozycje połączenia komunikacji e-mail i SMS. Jednak można z nich odczytać wniosek, że łączenie obu tych kanałów może być skutecznie zastosowane w firmach z sektora B2C jak i B2B. Kiedy komunikaty zostaną odpowiednio zaplanowane, przygotowane i rozdzielone między wiadomości e-mail i SMS, a przekaz z nich płynący będzie jasny, rzeczowy i spójny, sukces mamy niemal w garści. By jednak w pełni czerpać korzyści z komunikacji e-mail i SMS, warto wybrać efektywne narzędzie do zarządzania wysyłkami, które nie tylko pozwoli na ich tworzenie, ale także na dokładny monitoring ich przebiegu oraz wyników. Dzięki temu będzie istniała możliwość bieżącej optymalizacji kampanii i zwiększania jej skuteczności. Powodzenia!
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wejdź na www.redlink.pl
Marek Kaczmarek, Marketing Manager w REDLINK