Jeszcze kilka lat temu w branży marketingowej nikt nie mówił o ASO, dla wszystkich liczyło się SEO. Obecnie coraz więcej mówi się o pozycjonowaniu aplikacji mobilnych, nic dziwnego, w końcu internauci przez większość swojego dnia korzystają właśnie z telefonu komórkowego. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, na czym dokładnie polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych.
Na czym polega pozycjonowanie aplikacji mobilnych?
ASO, to skrót od App Store Optimization, po polsku to po prostu optymalizacja aplikacji w sklepie mobilnym. Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w definicji na bizzit.pl opisane jest nieco szerzej, polega na budowaniu popularności apki w wyszukiwaniach np. Google Play czy App Store. ASO skupia się na optymalizacji aplikacji pod wyszukiwarkę sklepu, kampaniach reklamowych, ale też opiniach innych internautów.
Tego typu działania w branży marketingowej nie są jeszcze tak popularne, jak tradycyjne SEO, z pewnością jest to gałąź, która dalej się rozwija, jednak można już mniej więcej powiedzieć, na czym polegają działania, które sprzyjają lepszej pozycji w wyszukiwarce sklepów. Podobnie jak przy pozycjonowaniu stron internetowych, przy aplikacji liczy się dobry link building oraz promowanie jej poprzez artykuły gościnne, sponsorowane, ważne są także inne aspekty, o których opowiemy więcej w dalszej części artykułu.
Jak pozycjonować aplikacje w Google Play i App Store?
Czynniki rankingowe SEO w aplikacjach mobilnych trochę się różnią od tych, które są istotne w standardowym SEO, można powiedzieć, że w przypadku apek, mamy mniejsze pole do popisu, już wyjaśniamy, dlaczego tak jest. Ważny jest tak naprawdę każdy aspekt: nazwa aplikacji, jej opis, słowa kluczowe w nim zawarte, liczba pobrań (czyli popularność) oraz oceny i recenzje. Z czego specjalista od pozycjonowania aplikacji mobilnych jest w stanie tylko zmodyfikować nazwę, frazy kluczowe i opis, reszta pozostaje w rękach internautów. A oni biorą pod uwagę czytelność opisu, recenzje innych użytkowników, ilość pobrań, a nawet to, czy można wyświetlić poglądowe screeny z danej apki.
Pozycjonowanie w Google Play
Pozycjonowanie aplikacji w Google Play warto zacząć od nazwy apki, powinna zawierać w sobie frazę kluczową, dobrym przykładem jest Spotify, który w Google Store nazywa się: Spotify – muzyka i podcasty, jest nazwa oraz frazy, które są dla niej istotne. Przy obmyślaniu nazwy, należy jednak pamiętać o tym, że aplikacja Google z góry narzuca nam limit znaków, wynosi on 50 zzs. Do tego wszystkiego należy jeszcze oczywiście stworzyć opis dla programu, który będzie zawierał istotne frazy kluczowe, jednak najważniejsza jest tutaj czytelność, opis powinien być stworzony dla internauty, nie dla algorytmu.
Pozycjonowanie w App Store
Pozycjonowanie w App Store będzie trochę inne, ponieważ w wyszukiwarce Apple Store limit znaków wynosi 30 zzs, co zmusza nas do znacznego skondensowania treści. Spójrzmy na nazwę Spotify, w tej aplikacji nazwa jest już inna: Spotify: odkryj nową muzykę. Zaraz pod nazwą możemy natomiast przeczytać: słuchaj podcastów i utworów. Opisy w App Store nie muszą być aż tak rozbudowane, ponieważ frazy kluczowe umieszcza się w wyznaczonym dla nich polu, jednak w dalszym ciągu warto pamiętać o tym, że opis powinien być zachęcający dla osoby, która zastanawia się nad pobraniem aplikacji.
Można łatwo wywnioskować, że działania SEO w aplikacjach mobilnych będą różne w zależności od sklepu, na którym mamy zamiar pozycjonować aplikację mobilną. Warto jednak prowadzić działania marketingowe na obu wyszukiwarkach, w celu zwiększenia efektywności.