Konferencje

Jak produktywnie prowadzić profil Pinterest?

Pinterest od 2010 roku służy internautom jako wirtualna tablica korkowa, na której mogą dzielić się znaleziskami z najróżniejszych zakamarków sieci. Jak każdy serwis społecznościowy tak i ten, można w sposób twórczy wykorzystać w cyfrowym marketingu i promocji marki. Na całym świecie posiada on już około 73 milionów aktywnych użytkowników (80% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych), a i w Polsce radzi sobie całkiem nieźle (powyżej 1,6 miliona aktywnych kont), budząc zainteresowanie rodzimych przedsiębiorstw. Jeśli planujesz założenie firmowego profilu Pinterest lub chcesz prowadzić go w sposób bardziej produktywny, to mamy dla Ciebie parę, przydatnych wskazówek.
Trzeba przyznać, że nie każdy w Polsce słyszał o Pintereście tak często jak np. Facebooku czy Youtube. Wystartowanie z promocją właśnie na tej platformie jest jednak stosunkowo proste, a przy tym może zaowocować niezłymi wynikam dla branży e-commerce. Serwis opiera się w końcu na dzieleniu ciekawymi obrazkami. Nietrudno wyobrazić sobie sytuacje w której użytkownik szuka czegoś na Pintereście, trafia na zdjęcie upragnionego przedmiotu i zostaje szybko przekierowany do sklepu, w którym będzie mógł go zakupić. W czasach, w których świat jest właściwie jedną, globalną wioską, a nawet drobniejsze firmy celują w międzynarodową klientelę, prawie 73 miliony aktywnych użytkowników „wirtualnej, korkowej tablicy” to całkiem wartościowa grupa odbiorców. Szczególnie dla internetowego handlu.

Kim są użytkownicy Pinterest?

Pora jednak przybliżyć trochę statystyk dających pojęcie o użytkownikach Pinteresta. Po pierwsze, aż 80% aktywności w serwisie pochodzi z urządzeń mobilnych. Po drugie, około 71% wszystkich użytkowników to kobiety (większość użytkowników mieści się w przedziale wiekowym 18-34). W całej Europie z Pinteresta korzysta 8% internautów (współczynnik ten jest o wiele wyższy w USA). Serwis często zastępuje katalogi z produktami firm (powyżej 2/3 użytkowników aplikacji mobilnej Pinterest, używa jej jako „przewodnika” podczas zwykłych zakupów). Wśród najczęściej śledzonych marek znajdują się pozycje takie jak: L’OREAL, Walmart, Starbucks czy Victoria Secret. Użytkownicy śledzą swoje ulubione profile, bardzo często wyszukują przedmioty w celu inspiracji bądź z zamiarem ich nabycia. Częściej zdarza się im także repinować (udostępniać cudze Piny na swoich profilach) niż wrzucać do sieci własne obrazki.
Jak wyglądają natomiast statystyki dotyczące zakupów? 87% Pinnersów przekonało się do zakupu jakiegoś produktu dzięki skorzystaniu z portalu, natomiast 93% korzystało z niego, by zaplanować swoje zakupy. Ponadto, na mobilną aplikację Pinterest zmierza nowa funkcja, która zamieni serwis w swego rodzaju wirtualny sklep (firmy będą mogły umieszczać przy swoich Pinach przycisk „kup to”, skracając drogę klienta do nabycia produktu)
Myślę, że powyższe statystyki powinny zachęcić Cię do skorzystania z Pinterest (oczywiście jeśli bazowa publiczności serwisu odpowiada Twoim potrzebom). Jeżeli jeszcze nie założyłeś swojego konta, możesz zrobić to pod tym adresem. Portal pozwoli Ci na zsynchronizowanie profilu z Twoją stroną internetową (możesz dzięki temu dodać na niej przyciski „przypnij to”, „śledź”).
Skoro powiedzieliśmy już jednak co nieco o samym Pinterest, pora przejść do meritum sprawy. Przedstawiamy 6 wskazówek, które pozwolą Ci prowadzić profil w bardziej produktywny sposób, nie zajmując przy tym wiele czasu. Zaczynamy:

1. Repinuj mądrze

Poświęć trzy minuty dziennie na uporządkowanie tablicy i repinowanie treści upublicznionych przez inne profile. By znaleźć Piny tematyczne, warte udostępnienia, wpisz w wyszukiwarce słowa kluczowe dla twojej branży, a ta sama zaproponuje Ci inne terminy, z których możesz skorzystać. Pozwoli ci to uzyskać świeżą zawartość na Twoim koncie (przed repinem sprawdź koniecznie czy link, który masz zamiar przekazać dalej, jest jeszcze aktywny).
By zyskać większą popularność w serwisie, powinieneś regularnie udostępniać treści pozostałych użytkowników. Być może odwdzięczą się tym samym, a Ty zyskujesz w ten sposób ruch na profilu.

2. Nie pozwól by w weekend twój profil pustoszał

Zwykle weekendy to prawdziwa posucha jeśli chodzi o wszelkie internetowe publikacje. Dla pracujących to w końcu czas odpoczynku. Jednakże Twoi klienci mogą zechcieć spędzić parę minut wolnego czasu właśnie na Pintereście. Nie możemy pozwolić by czekali na nowe Piny z naszego profilu przez cały weekend. Dlatego warto z wyprzedzeniem znaleźć wartościowe materiały, w piątek po skończeniu roboty z dziennym repinowaniem. Przy użyciu narzędzi harmonogramu (np. Viralwoot czy Tailwind) możemy opóźnić publikację naszych obrazków (na sobotę i niedzielę). Optymalna liczba obrazków weekendowych to około 6-7 na 2 lub 3 różnych tablicach.

3. „Śledź” użytkowników z branży

By pozostać na bieżąco z nowościami w twojej branży pojawiającymi się na Pinterest, śledź użytkowników powiązanych z twoją niszą. Każdego dnia znajduj nowych, nie wybieraj jednak kogo popadnie. Sprawdzaj zawartość profili i jakość udostępnianych przez nie materiałów. Ułatwisz sobie w ten sposób udostępnianie interesujących Pinów. W każdy dzień roboczy spędź na tym zadaniu 5 minut.

4. Bądź aktywnym komentatorem

Częścią wzmacniania pozycji marki na Pinterest jest również udzielanie się w komentarzach, pod interesującymi nas Pinami. Ważne by komentarz nie był autopromocją profilu, ale treścią tematycznie związaną z obrazkiem którego dotyczy, by wnosił coś nowego. Twój komentarz może zawierać link do innej zawartości (nawet twojego autorstwa), nie bądź w tym jednak zbyt nachalny. Rób to tylko wtedy kiedy rzeczywiście ma to sens i zwiększa wartość komentarza. Wystarczy, że każdego dnia napiszesz gdzieś jeden komentarz, co nie powinno zająć ci dłużej niż 3 minuty.

5. Twórz własne obrazki

By przyciągać innych użytkowników, publikuj również obrazki swojego autorstwa. Być może wylądują na jakimś znanym blogu, powiązanym z twoją branżą i dzięki temu zyskasz paru nowych klientów. Oprócz grafik produktów itp., możesz posłużyć się dostępnymi w internecie programami do tworzenia obrazków np. Canva. To proste w obsłudze narządzie, które pozwoli Ci stworzenie ładnej, schludnej grafiki o odpowiednim rozmiarze (optymalny na Pinterest to 735 x 1102 piksele). Każdego dnia postaraj się stworzyć 1 obrazek.

6. Śledź dane statystyczne

Staraj się oceniać wyniki swojej pracy. Które Piny sprowadzały więcej użytkowników? Które dostawały więcej polubień i udostępnień? Pozwoli Ci to lepiej trafiać w gusta Pinnersów. Właśnie sprawdzanie statystyk jest jednym z najważniejszych elementów działalności na Pinterest, dlatego powinieneś badać je regularnie, analizując swoje postępy i zastanawiając nad porażkami.

Powyższe wskazówki to oczywiście podstawy prowadzenia konta na Pinterest. W trakcie pracy z pewnością sam wyćwiczysz własne strategie przynoszące jeszcze lepsze efekty.

Źródło:
Socialmediaexaminer.com
Zdjęcie:
Xurzon © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Zobacz także