
Jak stworzyć skuteczną reklamę mobilną?
Według raportu Cisco przed końcem tego roku wydatki na reklamę mobilną przerosną wydatki na reklamę desktopową. Ze stale rosnącą liczbą użytkowników mobilnych, reklama mobilna staje się potężnym narzędziem marketingowym. Jakie reklamy sprawdzą się na mobile najlepiej? Jakie warunki powinny one spełniać? Podpowiadamy, jak najlepiej wykorzystać reklamy mobilne, aby przyniosły one ze sobą jak najlepsze efekty promocji.
Reklama cyfrowa ciągle w ogromnej mierze kojarzona jest z tradycyjną reklamą desktopową. Jednak obecnie ogromna część ruchu w internecie to ruch generowany przez urządzenia mobilne. Znacząca większość użytkowników sieci to tzw. użytkownicy „mobile first”, którzy w pierwszej kolejności sięgają po telefon, aby skorzystać z internetu.
Coraz większą popularnością cieszą się reklamy zoptymalizowane pod urządzenia mobilne, a więc reklamy wykorzystujące rich media oraz reklamy natywne. Poprawie ulega również mobilne targetowanie, które w przeglądarkach internetowych jest bardzo łatwe dzięki cookies, natomiast na urządzeniach mobilnych nie działa jeszcze tak sprawnie. Równocześnie przeglądarki mobilne czy też aplikacje nie są jeszcze wyposażone w oprogramowanie blokujące reklamy, obecne na niemal każdym komputerze. To więc idealny moment, aby zadbać o efektywność reklam mobilnych i wdrożyć je do strategii marketingowej.
Według raportu Business Insider, najefektywniejsze i najczęściej stosowane formaty reklamy mobilnej to: reklamy display, wideo, w social mediach oraz w wyszukiwarkach. Okazuje się, że reklamy display i wideo zyskują popularność najszybciej, ze względu na swoje podobieństwo do reklam desktopowych – najwięcej reklamodawców wybiera ten rodzaj reklamy. Reklamy w wyszukiwarkach oraz w social mediach stanowią natomiast najbardziej dochodowe reklamy mobilne w USA. Szczególnie korzystnie wypadają reklamy w wyszukiwarkach, ze względu na dostosowanie wyników wyszukiwania na podstawie lokalizacji użytkownika. Zdecydowanie lepiej również spisują się reklamy w aplikacjach, niżeli na stronach mobilnych. Globalny wskaźnik CTR dla reklam w aplikacjach wynosi 0,56%, natomiast na stronach mobilnych – 0,23%.
Aby reklama mobilna była jak najbardziej przyjazna użytkownikowi, a zarazem przynosiła jak nalepsze efekty, warto zastosować się do kilku zasad:
1. Reklama dostosowana do mobile.
Tak samo, jak irytuje strona niedostosowana do urządzeń mobilnych, tak samo irytować będzie niedopasowana reklama. Treści wyświetlane na desktopach różnią się od tych wyświetlanych na urządzeniach mobilnych, niezależnie od tego, czy jest to tekst, obrazek czy reklama. Przywiązanie do reklam banerowych może przynieść marne skutki, bo taka reklama zwykle jest nieczytelna, pociągając za sobą brak zaangażowania ze strony odbiorców oraz podnosząc liczbę nieświadomych, przypadkowych kliknięć. Zabierają też stosunkowo dużo miejsca na małym ekranie mobilnym, zniechęcając użytkowników do całej strony czy też aplikacji. Zamiast nich, warto rozważyć lepiej dostosowane do małych ekranów reklamy. Mogą to być reklamy wideo czy też reklamy zajmujące cały ekran, stanowiące przerywnik np. w momencie przechodzenia z jednej funkcji aplikacji do drugiej. Nie warto jednak ich nadużywać, ponieważ one również łatwo powodują zniechęcenie użytkowników – im mniej reklam, tym lepsze efekty mogą one przynieść.
2. Reklama dopasowana do aktywności użytkowników.
Warto dostosować reklamy do rodzaju aktywności, jaki wykonują użytkownicy, kiedy najczęściej natrafiają oni na reklamę. Większe zaangażowanie użytkowników, a więc i większe dochody, można uzyskać, kiedy reklamy wyświetlane są podczas korzystania ze smartfona w ramach czasu wolnego – gdy użytkownicy przeglądają aplikacje społecznościowe lub grają w gry. Wtedy ich uwaga nie jest ściśle skoncentrowana na jednej czynności i łatwiej o zwrócenie ich uwagi na reklamę. Przeciwną sytuację stanowi moment, gdy użytkownik czyta dłuższy artykuł lub też poszukuje konkretnej informacji. Wtedy najczęściej zignoruje on reklamę. W związku z tym warto dostosować reklamę nie tylko do rodzaju towarzyszących jej treści, ale i do czasu wolnego użytkowników. Najefektowniejsze okazują się reklamy wyświetlane w godzinach porannych (8:00-9:00), popołudniowych (17:00-19:00) oraz wieczornych (po 21:00).
3. Reklama dobrze targetowana.
Reklamodawcy są skłonni zapłacić więcej, jeśli wiedzą, że ich reklama trafia do konkretnej, sprecyzowanej grupy odbiorców, których przekaz reklamowy po prostu zainteresuje. Reklama desktopowa ma przewagę w postaci cookies, które pomagają dostosować wyświetlane reklamy do odbiorców. Na urządzeniach mobilnych system ten nie jest tak efektywny, a wiele reklam nie ma przypisanej konkretnej bazy odbiorców. Warto włożyć wysiłek w poznanie użytkowników swojej aplikacji czy też odbiorców strony, aby możliwie jak najlepiej dostosować do nich reklamy.
Ze względu na trend „mobile first”, który powoli może przerodzić się w trend „mobile only”, warto zainwestować w dobrze dostosowaną reklamę mobilną, która szybko może zacząć przynosić więcej korzyści, niż reklama desktopowa. Przemawia za tym rosnąca liczba użytkowników mobilnych, możliwe lepsze dostosowanie reklam m.in. dzięki geolokalizacji, z jakiej korzystają urządzenia mobilne czy też brak dodatków blokujących reklamy w przeglądarkach mobilnych. Dlatego też warto zainwestować w reklamę mobilną, która niekoniecznie oznacza jedynie irytujące reklamy w aplikacjach.
Źródło:
http://www.marketingtechnews.net/news/2015/mar/26/five-best-practice-tips-publishers-maximise-their-mobile-ad-revenues/
http://www.businessinsider.com/mobile-is-growing-faster-than-all-other-ad-formats-2014-10
Zdjęcie:
morganimation © Więcej zdjęć na Fotolia.pl