Jak każdy większość z nas wie, stworzenie aplikacji i wprowadzenie jej do sklepu to dopiero początek. Nawet duża liczba pobrań nie świadczy jeszcze o sukcesie, bowiem ok. 20% pobieranych aplikacji jest uruchamiana przez użytkownika tylko jeden raz. Jednym z największych i najważniejszych zdań ze strony twórców aplikacji jest dbanie o zaangażowanie odbiorcy. Celem jest, aby uruchamiał on aplikację znacznie częściej, niż jeden raz. A co za tym idzie, aby generowała ona przychody. Jak to zrobić?
Social media uzależniają, newsy nudzą
Analizując obecny rynek można zauważyć, że użytkownicy najszybciej powracają do aplikacji społecznościowych, z zakresu zdrowia i rozrywki. Tutaj czas pomiędzy pierwszym a kolejnym uruchomieniem wynosi zwykle od kilkunastu minut do około 2 godzin. Ten czas upływający pomiędzy kolejnymi uruchomieniami aplikacji wydłuża się kolejno dla aplikacji z dziedzin: użytkowe, gry, muzyka, lifestyle, zdjęcia i newsy. Te ostatnie cechują się najdłuższym okresem (średnio jest to doba) pomiędzy pierwszym a drugim skorzystaniem z aplikacji.
Angażuj – im szybciej, tym lepiej
W przypadku aplikacji, kluczowe jest wywołanie zaangażowania u użytkownika i przyciągnięcie jego uwagi na samym początku korzystania z aplikacji. 60% użytkowników, którzy nie powrócą do aplikacji w ciągu 7 dni od pierwszego uruchomienia, nie zrobi tego już nigdy. Porównując Androida oraz iOS, współczynniki retencji prezentują się bardzo podobnie, choć wśród użytkowników Apple istnieje nieco liczniejsza (ok. 25%) grupa osób uruchamiających aplikację tylko jeden raz – w przypadku Androida jest to ok. 18%. W przypadku obydwu systemów uruchamianie aplikacji więcej, niż 3-10 razy, zdarza się u około 3-5% użytkowników.
Droga do sukcesu
Proces pracy nad aplikacją nie kończy się wraz z jej udostępnieniem w sklepie – wtedy w zasadzie na nowo się rozpoczyna. To ciągły cykl, składający się z kolejnych etapów:
- Zdobądź użytkowników. Aby to zrobić, warto przeprowadzić targetowaną, wielokanałową kampanię. Już na tym etapie należy trzymać rękę na pulsie i na bieżąco kontrolować skuteczność poszczególnych reklam, liczbę pobrań, zaangażowanie użytkownika czy współczynnik retencji, a następnie w odpowiedni sposób te dane wykorzystywać.
- Segmentuj i analizuj. Na bieżąco kontroluj, co działa dobrze, a co źle i poprawiaj aplikację. Dokonywanie bieżących analiz pozwoli na możliwie najszybsze reagowanie na błędy aplikacji i potrzeby użytkownika. Warto sprawdzić, kto używa aplikacji, tworząc segmenty odbiorców, a następnie przeanalizować je pod kątem długość sesji w aplikacji, poruszania się po niej, a także – ponownie – wskaźnika odrzuceń. Śledź te dane i na bieżąco optymalizuj swoją aplikację.
- Angażuj i konwertuj. Warto zaangażować swoich użytkowników już od pierwszego uruchomienia, aby stali się oni lojalnymi odbiorcami aplikacji. Warto się o nich troszczyć, albowiem wierni użytkownicy dokonują 25% więcej zakupów wewnątrz aplikacji. Ciągła optymalizacja oraz właściwe działania marketingowe, dobrane odpowiednio do poszczególnych grup użytkowników, są kluczem do sukcesu. W tym zakresie najlepiej postawić na powiadomienia push, powiadomienia wewnątrz aplikacji oraz kontakt e-mailowy z użytkownikami.
- Testuj. Testy A/B są idealnym rozwiązaniem. To one pozwolą wybrać najskuteczniejszą strategię dla promocji i rozwoju aplikacji, od elementów graficznych, po szczegóły jej użytkowania
- Mierz. Aby mieć pewność, czy obrana taktyka jest skuteczna i przynosi oczekiwane rezultaty, należy nieustannie mierzyć jej efektywność. Warto dokonywać wieloaspektowych analiz, biorąc pod uwagę zarówno wyniki bieżące, jak i długoterminowe.
- Powtórz. Aby aplikacja ciągle przynosiła zyski, konieczna jest nieustanna praca nad jej optymalizacją. Znaczący odsetek aplikacji w pewien czas po premierze „umiera śmiercią naturalną”. Jeśli nie chcesz tego losu dla swojej aplikacji, nie ustawaj w dbaniu o jej jak najwyższy poziom oraz angażowanie użytkownika.
Źródło:
http://info.localytics.com/blog/how-to-do-awesome-app-marketing-infographic
Zdjęcie:
venimo © Więcej zdjęć na Fotolia.pl