
Obecnie wiele firm pozyskuje klientów za pośrednictwem internetu. Marketing internetowy jest skuteczny, jeżeli dociera do dużej liczby odbiorców. Specjaliści SEO każdego dnia dokładają wszelkich starań, aby zapewnić firmom wysokie wyniki i pozycje w wyszukiwarkach. Jak zostać specjalistą od pozycjonowania stron?
Specjalista SEO – kim jest i czym się zajmuje?
Specjalista ds. SEO, SEO Specialist, pozycjoner stron internetowych – można spotkać się z wieloma nazwami tego zawodu. Jednak na pewno można stwierdzić, że jest to przede wszystkim zawód przyszłości. Specjalista SEO zajmuje się optymalizacją i pozycjonowaniem serwisów internetowych. Od ich pracy zależy widoczność stron www w wyszukiwarkach. Nie jest to z pewnością łatwa profesja, tym bardziej że codzienne zadania, jakie musi wykonać, są naprawdę wymagające. Specjalista SEO każdego dnia analizuje postępy związane z pozycjonowaniem stron klientów i sprawdza ich pozycje w wyszukiwarkach. Ponadto dokonuje także analizy konkurencji, wyszukuje nisze tematyczne, dba o dostarczanie odpowiednich treści do stron. To jednak jeszcze nie wszystko, do jego obowiązków należy także uczestniczenie w opracowywaniu strategii marketingowych, linkbuilding i wiele więcej.
Czy specjalistą SEO może zostać każdy?
Odpowiedź na to pytanie brzmi – tak. Co więcej, na chwilę obecną polskie uczelnie nie prowadzą zajęć, które dostarczają wiedzy przydatnej do zostania specjalistą SEO. Warto jednak posiadać wiedzę z zakresu informatyki, dlatego osoby żądne wiedzy, powinny ukończyć takie studia. Dadzą one podstawę do realizowania się jako pozycjoner stron internetowych. W takim razie, jak zostać specjalistą SEO? Skąd czerpać wiedzę na temat optymalizacji witryn? Pomocne będą różnego rodzaju szkolenia i kursy, jak te dostępne na stronie https://www.zgred.pl/. Dostarczą one podstaw tzw. suchej wiedzy. Co z praktyką? Niestety, praktycznych umiejętności trzeba nabyć samodzielnie, dlatego bardzo ważny jest samorozwój i samodoskonalenie. Specjalista SEO powinien być na bieżąco z nowinkami z branży, dlatego śledzenie eksperckich blogów i forów internetowych może być dla niego kopalnią wiedzy.
Jak zacząć przygodę z SEO – ścieżki kariery
Od czego zacząć, aby stać się prawdziwym ekspertem w dziedzinie SEO? Kilka miesięcy stażu w agencji marketingowej pozwoli nawiązać branżowe kontakty, a także nauczyć się wiele od osób doświadczonych w tym zawodzie. Praca pod okiem profesjonalistów zaowocuje na lata i da dobrą bazę wiedzy. Następny szczebel kariery to młodszy specjalista. W przeciwieństwie do stażysty, zakres obowiązków jest tutaj szerszy, jednak nadal praca jest nadzorowana przez starszych kolegów. Młodszy specjalista zajmuje się zwykle analizą słów kluczowych, potrafi przygotować audyt nieskomplikowanych stron www, a także operuje narzędziami analitycznymi. Kolejnym stanowiskiem jest specjalista SEO. Osoba może pracować samodzielnie, posiada szeroki zakres wiedzy branżowej, a także zajmuje się przydzielonymi klientami. Najwyższą pozycję zajmuje ekspert SEO. Jest to osoba, która posiadła wiedzę ekspercką, ma długie doświadczenie w branży, a także może pochwalić się wieloma zakończonymi sukcesem projektami. Zwykle są to liderzy zespołów, którzy dzielą się zdobytą wiedzą z młodszymi członkami teamu.
Specjalista SEO – co powinien wiedzieć?
Pomimo tego, że wiedza teoretyczna nie jest najważniejsza w pracy specjalisty SEO, powinien on jednak wiedzieć, czym jest strona www, adres URL, Pagerank, serwer pośredniczący, DNS. Co więcej, jakie są parametry URL w wyszukiwarce Google, znać sankcje Google za naruszenie wytycznych, a także znać Google Analytics. Poza tym ważna jest znajomość technologii webowych. Pozycjoner stron internetowych powinien śledzić najważniejsze blogi branżowe, podstawy link buildingu, zaawansowane operatory wyszukiwania itd.
Co powinien umieć specjalista SEO?
Dobry specjalista SEO wykorzystuje umiejętności z różnych dziedzin, takich jak analityka, marketing, technika i copywriting. Do najistotniejszych umiejętnościami pozycjonera stron internetowych należy obsługa HTML, CSS, konsoli CMD i Terminala Maca – przynajmniej w stopniu podstawowym. Pożądane jest także analizowanie słów kluczowych za pomocą różnych – płatnych i darmowych – narzędzi. Nie można zapomnieć także o poprawnym pisaniu tekstu nasyconego słowami kluczowymi. Podstawowymi narzędziami pracy pozycjonera są – arkusz Excel, Google Sheets i PowerPoint, dlatego musi on doskonale umieć z nich korzystać. Specjalista SEO powinien także sprawnie obsługiwać narzędzia takie jak Ahrefs, Screaming Frog, SemStorm, Clusteric, Planer słów kluczowych, Stat4SE, google search console. Przydatne w jego pracy są także liczne wtyczki do przeglądarek internetowych, a w szczególności Google Chrome.
Jakimi cechami powinien odznaczać się dobry specjalista SEO?
Do osiągnięcia sukcesu jako specjalista SEO, potrzebne są nie tylko umiejętności praktyczne i wiedza teoretyczna. Warto posiadać także kilka cech, takich jak:
- Kreatywność – każdy projekt wymaga indywidualnego podejścia, dlatego specjalista SEO musi być elastyczny i wykorzystywać pokłady kreatywności szczególnie przy nietypowych i skomplikowanych zadaniach.
- Samorozwój – SEO zmienia się z tygodnia na tydzień, dlatego pozycjoner musi podążać za nowinkami, tym samym dążąc do własnego rozwoju.
- Cierpliwość – pozycjonowanie bywa żmudnym i niełatwym procesem. Osiągnięcie dobrego wyniku trwa czasami kilka miesięcy, dlatego cierpliwość przyda się nie tylko w codziennych zadaniach, ale także podczas rozmów z wymagającymi klientami.
- Umiejętności analityczne – wyciąganie wniosków to najważniejszy element pracy specjalisty SEO. Analiza i znajomość narzędzi to klucz do sukcesu w tej dziedzinie.
Na jakie zarobki może liczyć specjalista SEO?
Średnia pensja pozycjonera stron internetowych to 6,7 tysięcy netto. Oczywiście, im wyższe stanowisko, tym większy zarobek. Wysokość pensji zależy także od doświadczenia, umiejętności, a także ilości zrealizowanych z powodzeniem projektów. Specjalista SEO może także liczyć na benefity takie jak premie, prywatna opieka medyczna, itp. Ważne jest to, że większość specjalistów SEO jest zatrudniona na umowę o pracę – tak pożądaną w dzisiejszych czasach.