Czy chcesz zrobić logo dla swojej firmy, ale nie wiesz jak się za to zabrać? Bez obaw – jesteśmy tutaj, aby Ci pomóc! Razem z nami dowiesz nie tylko, jak zrobić dobre logo, ale też jakich błędów unikać. Po przeczytaniu tego artykułu nauczysz się kreować profesjonalny wizerunek firmy, zwiększyć jej rozpoznawalność, przyciągać potencjalnych klientów, czyniąc Twoją markę unikalną na rynku z pomocą profesjonalnego logo.
Co firma zyskuje z dobrym logotypem?
Twoje logo jest właściwie twarzą Twojej firmy. Pojawia się wszędzie, od szyldu i wizytówek do ofert i firmowej strony internetowej. Staje się centralnym punktem wszystkich Twoich działań reklamowych.
Gdy potencjalni klienci po raz pierwszy widzą Twoje logo, ich mózg natychmiast tworzy bardzo silne pierwsze wrażenie. Właśnie to, co sobie o nim pomyślą, ma ogromny wpływ na zyski Twojej firmy.
Jeśli Twoje logo wygląda amatorsko, ludzie mogą pomyśleć, że Twoja firma jest taka sama i zdecydować się na współpracę z konkurencją.
Nawet jeśli większość ludzi nie zna psychologii projektowania, na pewno podświadomie odczuwa jakość marki, patrząc na jej logo.
Niedbale zaprojektowany znak firmowy może poddać w wątpliwość Twój autorytet biznesowy i przez to stanowić przeszkodę w szybkim rozwoju Twojej marki.
Głównym powodem dla którego logo wygląda amatorsko, są oszczędności. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić logo za darmo pamiętaj, że tani projektant może wykonać swoją pracę w kilka minut, podczas gdy profesjonaliści poświęcą na nią wiele dni. Jednak z wynikiem jego pracy Twoja marka będzie konkurowała na rynku.
Warto inwestować w projekt, który uwzględni wpływ liter, kształtów i kolorów na psychikę klientów.
Dobrze zaprojektowane logo nie tylko zwiększy Twoją wiarygodność w oczach klientów, ale również otworzy drzwi do dużych zysków, które mogą wynikać z mądrego projektowania marki.
Logo: jak zrobić świetny znak firmowy?
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego pewne loga niezmiennie wydają się nowoczesne, nawet mimo upływu wielu dekad?
Odpowiedzią jest kształt, kolor, typografia i wiedza marketingowa.
Pewnie zauważyłeś, jak ogromny wpływ na odbiór marki mają kształty jej logotypu. Zwróć uwagę na prostokątne logo IBM. Wnosi ono do wizerunku stabilności, balansu.
Znak w formie trójkąta z kolei (np. sygnet Nike), kojarzy nam się z siłą i wiedzą.
Okręgi za to (np. Starbucks) zapewniają więcej pozytywnych emocjonalnie skojarzeń firmom posługującym się nimi.
Jeszcze bardziej niż kształt liczą się złote proporcje w logotypach. Ten harmonijny układ jest naturalnie piękny dla naszego oka. Lubimy go.
Porządkowanie elementów według złotych proporcji ułatwia technika zwana siatkowaniem. To narzędzie, którym posługują się projektanci graficzni, pozwala zachować rytm i uporządkować design tak, by zawsze był atrakcyjny dla odbiorców. Dzięki niemu logo nie poddaje się chwilowym trendom, staje się ponadczasowe.
To właśnie te subtelne aspekty: kształt, proporcje i umiejętność uporządkowania ich w harmonijną całość, sprawiają, że projekt zyskuje głębszy wymiar i staje się genialny. Choć to subtelne różnice, Twoi klienci je czują.
Kolorystyka to kolejny nieodzowny element budowania silnego znaku. Dlaczego?
Barwy są kojarzone z osobowością marki. Zielony to harmonia i świeżość. Niebieski symbolizuje mądrość, prawdę i lojalność. Brąz jest kojarzony ze stabilnością i prestiżem, a czarny to moc, elegancja i… strach.
Warto mieć na uwadze te znaczenia, ale to nie one powinny być jedynym, decydującym kryterium wyboru barw do własnego logo.
Bierz pod uwagę kontekst. Dlaczego to brązowe stoły cieszą się niezmiennie ogromną popularnością, mimo, że każdy klient ma przecież swój ulubiony kolor (niekoniecznie brązowy)?
Dlatego, że barwa brązowa jest adekwatna do kontekstu stołu. Widząc fioletowy siniak nie lubimy tego koloru, ale jedząc śliwki, podoba nam się zdecydowanie bardziej, prawda?
Czy to więc ważne, czy klienci lubią wybraną przez Ciebie kolorystykę? Otóż nie. Oni nie muszą jej lubić, ale mają jej ufać.
Play ma pełno klientów, którzy nie przepadają za fioletem, ale doceniają kreatywność i prestiż.
Wyróżniaj się. Najkorzystniejszy efekt daje unikalna paleta barw, różniąca się od konkurencyjnych marek. Pamiętaj, by zbadać konkurencję zanim zdecydujesz się na konkretne kolory.
Odcień to nie wszystko. Zwróć też uwagę na jasność i saturację (nasycenie) koloru.
Tych błędów nie powielaj!
Opowiemy Ci o trzech błędach, które często spotykamy w swojej pracy i które mogą kosztować mniejszymi zyskami firmy w przyszłości.
Dobre, skuteczne logo nie powstaje przez przypadek! Jest wynikiem wiedzy. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, jak istotna jest ta wiedza.
Zastanawiając się, jak zrobić własne logo, wybierają szybkie i łatwe rozwiązania, takie jak automatyczne generatory. Inni stawiają na usługi projektantów tworzących puste, niewiele znaczące znaki lub próbujących oszukać system, kopiując cudze pomysły.
Wszystkie te działania skutkują słabym logotypem.
Jak unikać typowych błędów w projektowaniu logo? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli firm. Odpowiemy na nie, pokazując Ci trzy najbardziej popularne pułapki, w które wpadają przedsiębiorcy.
Pułapka 1.: zbyt wiele na raz.
Często spotykamy się z sytuacją, kiedy klient chce umieścić w logo za dużo informacji. Im więcej pomysłów próbujesz włożyć do jednego znaku, tym mniej jasny i rozpoznawalny staje się on dla potencjalnych klientów. Ważne jest, aby logo było proste i łatwe do zrozumienia.
Pułapka 2.: dosłowność.
Znak firmowy nie musi dosłownie ilustrować tego, czym zajmuje się Twój biznes. W rzeczywistości najlepsze loga są najczęściej abstrakcyjne.
Pułapka 3.: brak unikalności.
Tanie szablony i gotowe projekty nie przekładają się na dobre znaki. Logo jest inwestycją w przyszłość Twojej firmy. W każdym miejscu promocji biznesu umieścisz swój znak. Zadbaj, by był kojarzony tylko i wyłącznie z Twoją marką!
Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci uniknąć typowych błędów przy projektowaniu logo dla Twojej marki. Pamiętaj, że zdobycie podstawowej wiedzy na temat tworzenia skutecznych znaków pomaga wybrać dojrzałe logo firmowe spośród propozycji, jakie otrzymasz od agencji. Powodzenia!