W ostatnim czasie LG wydało oświadczenie, że rezygnuje z działalności związanej z produkcją smartfonów. Niegdyś pionierski koncern w tym segmencie, dziś planuje skupić się na bardziej dochodowych produktach. LG chce zacząć produkcję komponentów do samochodów elektrycznych i urządzeń podłączonych do internetu, które są wykorzystywane w inteligentnych domach. Robotyka, sztuczna inteligencja, rozwiązania B2B to kolejny obszar, na którym chce się skupić gigant z Korei Południowej.
LG w kraju nad Wisłą
Dziś LG jest czwartym pod względem wielkości przedsiębiorstwem w Korei Południowej, po Samsung Group, Hyundai Motor Group i SK Group. Firma powstała w 1958 roku i początkowo korporacja zajmowała się produkcją urządzeń audialnych (radio i automatyczne telefony). Siedem lat po powstaniu koncern zdecydował się produkować lodówki, następnie skupił się na telewizorach, klimatyzatorach i pralkach automatycznych. W latach 70 ubiegłego wieku konglomerat zdecydował się na fuzję z Lucky Chemical Company, tym samym dokonując ekspansji na rynku chemicznym.
W 1997 roku LG weszło na polski rynek. Po dwóch latach od wkroczenia holdingu do naszego kraju zaczęto budować fabryki – pierwsza powstała w Mławie, gdzie zatrudnionych jest około 3 tys. osób. Linia produkcyjna opiera się na montażu wysokiej jakości odbiorników telewizyjnych. W 2005 roku LG Group stworzył swój oddział pod Wrocławiem, gdzie na 275-hektarowej działce wybudowano fabryki za pół miliarda EUR. Dolnośląski oddział produkuje ekrany ciekłokrystaliczne i chłodziarki. Przychody ze sprzedaży produktów wytworzonych w LG Electronics Wrocław wyniosły niecałe 4,9 miliarda PLN, natomiast oddział w Mławie wygenerował zysk w wysokości 4,3 miliarda PLN.
Zmiany w zakresie działalności
LG udostępnił informacje, że zarząd zatwierdził decyzję o rezygnacji z produkcji smartfonów. Nieoczekiwany ruch jest następstwem decyzji podjętych w styczniu 2021 roku. Wówczas ogłoszono, że firma analizuje kierunek swojej działalności w zakresie smartfonów. Likwidacja działu produkcji zostanie zakończona 31 lipca tego roku. Producent nie zamierza wycofywać wprowadzonych telefonów na rynek. Jeśli po tym terminie zobaczymy telefony z logiem LG będzie oznaczało to, że pochodzą one z wcześniejszych dostaw. Firma uspokaja swoich klientów – wskazuje, że zapewni wsparcie serwisowe oraz będzie planować aktualizacje oprogramowania do obecnych urządzeń. Jeszcze przez pewien okres holding z Korei Południowej będzie współpracował z dostawcami i partnerami biznesowymi z zakresu telefonii komórkowej.
Kierunek działań
Smartfony LG przez długi czas utrzymywały się na trzecim miejscu sprzedaży w Stanach Zjednoczonych. Firma ma w planach wykorzystywać swoje zasoby i doświadczenie w dziedzinie mobilności, rozwijając działalność w zakresie systemu 6G. Podstawowe technologie opracowane w ciągu ostatnich dwudziestu lat biznesowej działalności w zakresie telefonów komórkowych nie pójdą na marne. Korporacja zamierza je zachować i zastosować w istniejących i przyszłych produktach. Koreańskie przedsiębiorstwo skupiało się na produkcji smartfonów ze średniej i wyższej półki. W tym segmencie w ostatnim czasie pojawiła się silna konkurencja i ekspansja nowych graczy, głównie z chińskiego rynku. Takie holdingi jak Huawei, Xiaomi, One Plus, Oppo, Vivo i niegdyś HTC wprowadzają produkty, które są znacznie bardziej opłacalne dla odbiorcy. LG wypada znacznie gorzej w porównaniu do konkurencji pod względem stosunku jakości do ceny.
Oprogramowanie kopalnią złota
Wielu producentów z zakresu technologii decyduje się inwestować w tworzenie oprogramowania. Software oferujący płatności mobilne generuje duży zarobek dla korporacji. W 2017 roku LG uruchomiło taką platformę. Dwa lata później podobne rozwiązanie wprowadził Samsung oferując system płatności Samsung Pay. Funkcja ta stała się dużą konkurencją dla LG i sprawiła, że koreański produkt nie był już tak interesujący jak produkt Samsunga.
System biznesowy zapewnił sukces?
LG przez długi okres było zbyt mocno uzależnione od dwóch rynków – Korei Południowej i Ameryki Północnej. Eksperci wskazują, że jedynym elementem, który zapewniał utrzymanie się na rynku LG przez wiele lat jest system zarządzania. Stosując bowiem pionową integrację konglomerat „rozłożył siły”. Model polegał na połączeniu technologicznie odrębnych faz produkcji, sprzedaży, dystrybucji lub innych procesów w jednym przedsiębiorstwie. Efektem takiego systemu było stworzenie LG Display (wyświetlacze), LG Chem (baterie), LG Innotek (aparaty), Silicon Works i LG Electronics (towary konsumpcyjne).
LG zajmuje się produkcją telewizorów, sprzętu audio, sprzęt AGD oraz klimatyzatorów. Rezygnacja z produkcji smartfonów wydaje się zasadna. Zważając na silną konkurencję i ekspansję chińskich konglomeratów w tym sektorze, nie dziwi nas decyzja LG o rezygnacji z aktywności w tym obszarze. Inwestowanie w sztuczną inteligencję, tworzenie części do aut elektrycznych i tworzenie oprogramowania wydaje się bardziej dochodowe.