Google Tag Manager to narzędzie udostępnione przez Google do prostego zarządzania wszystkimi skryptami i kodami śledzenia osadzanymi w celu zbierania danych. Poprzez panel tworzymy tagi, które dzięki zmiennym i regułom jesteśmy w stanie wyświetlać na stronie w niemal dowolnym miejscu i czasie.
Co najważniejsze dokonywanie edycji istniejących kodów oraz dodawanie nowych odbywa się bez konieczności korzystania z usług działu IT – oczywiście po wcześniejszej, poprawnej instalacji GTM. I ten właśnie proces opiszemy krok po kroku w dzisiejszym artykule oraz pokażemy w jaki sposób zrobić to w WordPress.
1. Ręczna instalacja Google Tag Manager
Krok 1.1 Wchodzimy i logujemy się na stronę: https://www.google.com/analytics/tag-manager/ następnie uzupełniamy wszystkie niezbędne pola, wpisujemy nazwę naszego ID i zaznaczymy „Witryna internetowa”.
Krok 1.2 Następnie akceptujemy regulamin, po czym wyświetlą się dwa kody, które należy wkleić na stronę.
Pamiętać należy aby pierwszy kod (dłuższy) wkleić w sekcji witryny. Drugi kod (krótszy) należy wkleić bezpośrednio po otwarciu sekcji . Takie dodanie tagów pozwoli nam także na poprawną weryfikację Google Search Console.
Krok 1.3 W panelu tagmanager.google.com przechodzimy do zakładki TAGI, następnie wybieramy opcję NOWY, po czym klikamy w panel „Konfiguracja tagu”.
Niemal przy każdej instalacji pierwszym dodanym tagiem przez GTM będzie ten odpowiadający z wyświetlanie kodu Google Analytics. Dlatego też jako pierwszy dodamy ten właśnie tag. Aby to zrobić z listy wybieramy „Universal Analytics”.
Krok 1.4 W ustawieniach Universal Analytics wybieramy „Wybierz zmienną ustawień” i klikamy “Nowa zmienna”. Wypełniamy pola nazwy zmiennej oraz identyfikatora śledzenia naszym kodem UA, który pobieramy z Google Analytics (Administracja => Ustawienia usługi).
Uwaga! Podany niżej identyfikator śledzenia jest przykładowy i będzie się różnił od Państwa identyfikatora UA natomiast jest forma powinna być zbliżona.
Krok 1.5 W przypadku wyświetlania tagu Google Analytics chcemy był widoczny na wszystkich możliwych podstronach serwisu. Dlatego też musimy ustawić odpowiednią regułę. Klikamy zatem w panel “Reguły”, który znajduje się pod “Konfiguracja tagu” i z listy wybieramy “All Pages”.
Należy pamiętać także o tym by nazwać tag – w naszym przypadku może to być “Tag GA” lub „UA-1234567-8” (nazwa Państwa identyfikatora śledzenia). Jego postać powinna prezentować się następująco.
Krok 1.6 Aby powyższy tag zaczął działać należy go opublikować poprzez kliknięcie przycisków “Prześlij” => “Opublikuj” => “Dalej”. W tym momencie nie musimy wpisywać nic w pola, które pojawiają się nam na ekranie. Służą one do opisywania i kontrolowania wersji jakie robimy w panelu GTM.
2. Google Tag Manager w WordPress
Używając WordPress możemy zainstalować Google Tag Manager w sposób samodzielny opisany w Kroku 1.2 lub skorzystać z wtyczki DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress. Po instalacji wtyczki przechodzimy do ustawień „Ustawienia => Google Tag Manager”.
Im więcej będziemy pracować z Google Tag Managerem, czytać na jego temat i korzystać, tym będziemy częściej implementowali niestandardowe tagi. Główną zaletą wtyczki jest także obsługa dataLayer, który potrzebny będzie nam do przekazywania danych ze strony (np. cena produktu, atrybuty czy ID) do Google Tag Managera.
Krok 2.1 Po instalacji wtyczki wystarczy wprowadzić Tag Manager ID, który pobrać możemy przykładowo z kodu GTMa – ID oznaczone kursywą lub z zakładki “Administracja” w GTM. Kod wklejamy w pole opcji wtyczki:
Krok 2.2 Następnie mamy dwie możliwości. Możemy dodać kod zaraz po otwarciu tagu :
lub też skorzystać z opcji “Codeless injection (no tweak, right placement but experimental, could break your frontend)”, która automatycznie spróbuje nam go dodać – natomiast nie działa ona we wszystkich przypadkach.
Jeżeli dodajemy kod ręcznie, należy wkleić go za znacznikiem w większości motywów znacznik ten będzie znajdował się pod koniec pliku header.php.
3. Testowanie wdrożenia
Aby przetestować działanie Google Tag Managera należy przejść do trybu podglądu w tym właśnie narzędziu. Aby go uruchomić należy kliknąć przycisk “Podgląd” a następnie wejść na naszą stronę www.
Uwaga! Tryb podglądu widoczny jest tylko dla osób zalogowanych do GTM i użytkownicy na Państwa stronie go nie zobaczą.
Jeśli po otwarciu strony internetowej i wyświetleniu panelu podglądu otrzymujemy taki komunikat jak poniżej możemy przypuszczać, że nasz tag działa prawidłowo. Dla pewności należy sprawdzić tym samym sposobem czy tag wyświetla się na podstronach.
Podsumowanie
Temat obsługi Google Tag Managera jest bardzo szeroki i nie jesteśmy w stanie objąć tego tematu w jednym artykule. Natomiast przedstawiliśmy podstawowe działanie tego narzędzia także na przykładzie WordPressa. Jeśli chcesz wdrożyć Google Tag Managera w ramach optymalizacji SEO swojej strony skontaktuj się z firmą SEOgroup.