Marketing to jedna z najważniejszych działalności, jakie może prowadzić każda firma. To właśnie odpowiednio zaplanowane zadania i strategie pozwalają wybić się marce ponad wszystkie inne. Proces ten może być bardzo czasochłonne, aczkolwiek niekoniecznie, gdyż zależy to także od niszy, w jakiej działa przedsiębiorstwo lub też rozwoju konkurencji na rynku w dosyć popularnej branży. Wszak, należy mieć świadomość, że marketing nie jest łatwym kawałkiem chleba, a podstawą w nim jest nawiązywanie wartościowych relacji. I tutaj pojawia się także pojęcie marketing relacji, który skupia się na indywidualnym kontakcie z każdym klientem.
-
Budowanie więzi z klientem – dlaczego warto?
-
Marketing relacji – czym jest?
Budowanie więzi z klientem – dlaczego warto?
Marketing relacji to bardzo ważna dziedzina, nad którą musi pracować sztab ludzi. Sprzedaż towarów, usług i produktów w formie B2B jest bardzo skomplikowanym procesem, na który wpływ ma wiele czynników. Jakie? To zależy między innymi od segmentu rynku, zaawansowania oraz jego specyfiki. Niezmienny jest jednak jeden aspekt, który jest podstawą udanej działalności – budowanie długotrwałych relacji z klientami.
Klienci są bardzo ważnym ogniwem w działalności każdej firmy, gdyż to oni napędzają jej interes. Nie ma przedsiębiorstwa, które nie dbałoby o swoich kontrahentów, gdyż byłoby to po prostu strzałem w kolano i prostą drogą do zamknięcia działalności. Należy jednak wiedzieć, że sprzedaż nie polega tylko na wciśnięciu klientowi produktu, ale przede wszystkim sprzedaniu samego siebie. Jeśli nabierze zaufania do marki, z pewnością nie skorzysta z jej usług raz, a wielokrotnie.
Marketing relacji to proces długotrwały, który polega na lepszym poznaniu siebie nawzajem z kontrahentem i zbudowaniu zaufania, które w przyszłości będzie procentowało. Oczywiście, nie da się tego zrobić podczas jednego spotkania, trzeba mieć ułożony plan pod każdego klienta indywidualnie. Systematyczność i cierpliwość w połączeniu z osobowością i uczciwością to mieszanka cech najbardziej pożądanych.
Zbudowanie bardzo dobrych więzi z klientem jest w stanie zapewnić stały przypływ finansów, które w działalności firmy są niezbędne. Wliczając do tego kilkudziesięciu, czy też kilkunastu takich kontrahentów, można ze spokojem patrzeć w przyszłość. Nie oznacza to wcale, że po pewnym czasie można skupić się na innych interesantach. Dbanie o już zwarte znajomości jest znacznie lepsze niż usilne szukanie nowych.
Marketing relacji – czym jest?
Marketing relacji, jak sama nazwa na to wskazuje, opiera się na relacjach międzyludzkich. Niezbędny do tego jest oczywiście dialog, bez którego nie da się nawiązać owocnej współpracy. Stosując marketing relacji przedsiębiorstwa wciągają niejako swoich klientów do procesu powstawania, reklamowania i dystrybucji towarów. W ten sposób stają się one bardziej spersonalizowane i dobrane odpowiednio pod danego kontrahenta, sprawiając, że może on maksymalnie spełniać wszelkie jego wymagania, a nawet wykraczać poza ten zakres. Oczywiście nie jest też proces samoistny, to przede wszystkim wszelkie przemiany technologiczne i społeczne, a także wynikająca z nich presja konsumencka.
Dobie internetu najpowszechniejszym sposobem budowania relacji z klientem są media społecznościowe, które są także niezwykle efektywne. Przy ich pomocy można tworzyć treści, które będą przyciągać i angażować kontrahentów oraz budować pozytywny wizerunek firmy. Dodatkowo odwiedzając profil przedsiębiorstwa mogą wyrażać swoje opinie o firmie i oceniać ją pod wieloma względami. Taki feedback jest więc bardzo cennym źródłem informacji, które pozwalają ukierunkować działalność na konkretne zadania i wymagania klientów. Poczytaj o dobrych relacjach z partnerami: https://harbingers.io/blog/marketing-relacji-i-marketing-partnerski.