
Mobile Book of Trends 2014 – największe trendy mobilne tego roku
W sieci pojawiła się ciekawa publikacja – Mobile Book of Trends 2014 – która powstała przy współpracy UXPin i Movade. Mimo, iż publikacja wydana jest w języku angielskim, autorami są Polacy: Marcin Treder, Adam Pachucki, Adam Zielonko i Kamil Łukasiewicz. E-book to ciekawy zbiór wszystkich mobilnych trendów, jakie dadzą o sobie znać w tym roku.
Pozycja ma aż 158 stron i szczegółowo opisuje każdy z trendów, m.in. płaski design, wearable devices czy typografię. Każde z zagadnień to krótki opis danego trendu wraz z wieloma ciekawymi przykładami aplikacji (na iOS i Androida), które służą zobrazowaniu danego zjawiska i mogą stanowić „wzornik” dla programistów i twórców aplikacji.
Najnowsze trendy mobilne
Poza bardziej popularnymi trendami, jak np. maksymalne upraszczanie i przejrzystość interfejsów, autorzy wymieniają też kilka ciekawszych i może nie aż tak wprost widocznych trendów. Ciekawym trendem jest enterprise mobile, co można wolno tłumaczyć jako „mobile w przedsiębiorstwach” według którego następuje konsumeryzacja przedsiębiorstw. Również w pracy chcemy być otoczeni rzeczami ładnymi, o dobrym designie – nawet, a może i przede wszystkim w przypadku aplikacji mobilnych. Warto też pamiętać o tzw. pure guidelines. Chodzi przede wszystkim o zmaksymalizowanie przyjemności i prostoty korzystania z aplikacji. Proste, a jednak nie zawsze łatwe do zastosowania. Contextual awareness, czyli w „świadomość kontekstu” to trend, który sprawia, że smartfony wydają się właśnie być świadome tego, gdzie jesteśmy, co robimy, i jak nam ułatwić/uprzyjemnić daną chwilę. Trend brzmi mocno futurystycznie i niemal „uosabia” smartfony, które stanowią swego rodzaju osobistego asystenta. Według autorów publikacji trend ten zaczął się intensywniej rozwijać w 2013 roku, m.in. dzięki rozwojowi technologii Bluetooth Low Energy, a w najbliższych latach będzie zdecydowanie ewoluował i dominował rynek.
Trendy graficzne w aplikacjach
Spośród czysto graficznych trendów autorzy zwrócili uwagę na dominację dużych obrazków, a także blur, czyli rozmycie, które stanowi częste tło dla wszelkich aplikacji czy nawet stron internetowych. Ponadto odnotowany został także silny trend tworzenia infografik, które stanowią niezwykle estetyczą i czytelną formę przekazywania informacji. Infografiki mobilne oczywiście różnią się od rozbudowanych infografik webowych, jednak chociażby aplikacje sportowe jak Endomondo po każdym treningu raczą nas właśnie taką infografiką. Zauważalnym trendem są też circles, czyli kółka, które zaczęły dominować w wielu interfesjach, jak chociażby w aplikacjach Facebook Messenger czy Foursquare. Innymi łatwo zauważalnymi trendami są np. uproszczenie czcionek, dominacja dużych obrazków czy dbanie o przejrzystość interfejsów.
Ostatni rozdział zawiera bonus w postaci 10 aplikacji must-have dla Windows Phone, ponieważ wszystkie case studies w książce skupiały się na aplikacjach dostępnych dla systemów operacyjnych iOS oraz Android. Autorzy dostrzegają jednak potencjał w windowsowym systemie operacyjnym i chcą zwrócić uwagę na ciekawy wybór aplikacji na urządzenia działające w oparciu o Windows Phone.
Pełna lista trendów mobilnych
Całą listę trendów znajdziecie poniżej:
- Typography – typografia
- Flat design & simplicity – płaski design i prostota
- Gestural interfaces – interfejsy gestowe
- Circles – kółka
- Enterprise mobile – mobile w przedsiębiorstwach
- Wearable computers – urządzenia ubieralne
- Pure guidelines – przejrzysta obsługa aplikacji
- Contextual awareness – świadomość kontekstu
- Large images – duże obrazki
- Blur – rozmycie
- Microiteractions – mikro-interakcje
- Mobile-powered customer – klient ze wsparciem mobilnym
Całą publikację pobierzecie pod tym adresem. Serdecznie zachęcamy do lektury!