The App Annie Apps Index to raport dotyczący wydawców i aplikacji (poza grami), zarówno w iOS App Store, jak i w sklepie Google Play. W artykule znajdziecie informacje o najpopularniejszych i najbardziej dochodowych aplikacjach na iOS i Androida. Jakie aplikacje są najpopularniejsze? Które mają swoje stałe miejsce w rankingu, a które stanowią odkrycie ostatniego miesiąca?
Wpływ Androida na wschodzące rynki
Konkurencja pośród aplikacji z kategorii komunikacja w Google Play szybko wzrosła do skali światowej. Najświeższy raport firmy IDC wskazuje, że w ostatnim kwartale światowe przesyłki smartfonów wzrosły o ponad 50% od drugiego kwartału 2012 do drugiego kwartału 2013, gdzie blisko 80% telefonów wyposażonych jest w system operacyjny Android.
Jedna aplikacja komunikacyjna rządzi światem
Kiedy w sklepie Google wyszukamy aplikacje z kategorii „komunikacja”, zostaniemy zasypani propozycjami. Pośród 10 najczęściej pobieranych aplikacji w Google Play, 6 z nich to aplikacje służące do komunikacji , a 3 należą do kategorii społecznościowej. Niektóre z nich pozwalają grać w gry i wysyłać komunikaty do znajomych, inne skupiają się na czatach grupowych i pomagają unikać reklam. Kolejne zaczynały jako media społecznościowe on-line i powoli przeobrażają się w aplikacje na smartfony. Niektóre z nich w oryginale stanowiły narzędzia do video-konferencji i obecnie próbują znaleźć sprawniejszy i „lżejszy” sposób na komunikowanie się. O innych spośród tych aplikacji nigdy nie słyszeliśmy, ale miliony ludzi na świecie ich używa. Rynek aplikacji komunikacyjnych ciągle się rozrasta, a wydawcy szukają sposobu na wyróżnienie się, dotarcie do nowej grupy docelowej i sprawienie, że to akurat ich aplikacja będzie niezbędna użytkownikom do życia. Jedno jest pewne – każda z tych aplikacji próbuje zdominować co najmniej jeden rynek regionalny bądź globalny, aby krok po kroku zdobywać kolejne. Wydawcy czynią to za pośrednictwem gier lub kanałów e-commerce czy też reklam i kampanii telewizyjnych. Kakao w Japonii, LINE w Indiach, WeChat w Chinach, WhatsApp w Argentynie. Te aplikacje walczą by stać się światowymi liderami w tej kategorii i aby każdy posiadacz smartfona używał ich do komunikacji. SMSy powoli przechodzą do lamusa.
Dwóch nowych wydawców dołącza do Top 10 iOS App Store
Dwoje wydawców iOS App Store poczyniło duże kroki by dołączyć do Top 10 w kategorii najczęściej pobieranych aplikacji (poza grami). Tap Nation dzięki Screen Lock Free, aplikacji umożliwiającej blokadę folderu, by znalazła się na 8 miejscu w lipcu. Bin Wang wylądował na 10 miejscu, za sprawą interaktywnej edukacyjnej aplikacji Chengyu Quiz Madness.
Poniżej znajdziecie szczegółowe rankingi oraz płynące z nich wnioski.
Top 10 wydawców wg pobieranych aplikacji (wyłączając gry), iOS App Store, lipiec 2013
W lipcu Baidu ogłosiło, że ich dochody w 2 kwartale 2013 są o 38,6% wyższe niż w tym samym kwartale poprzedniego roku. Baidu utrzymało swoją pozycję na 4 miejscu dla pobieranych aplikacji w iOS App Store.
Dwoje nowych wydawców, Bin Wang i Tap Nation, zanotowały znaczący wzrost i przebiły się do Top 10 iOS App Store w kategorii pobieranych aplikacji w lipcu. Bin Wang zawdzięcza swoją pozycję w rankingu edukacyjnej aplikacji Chengyu Quiz Madness, która podbiła Chiny. Tap Nation awansowało na 7 miejsce dzięki aplikacji Screen Lock Free, która stała się hitem w Japonii.
Top 10 wydawców wg pobieranych aplikacji (wyłączając gry), Google Play, lipiec 2013
Facebook zajmuje 1 miejsce w rankingu Google Play dla pobieranych aplikacji. Popularność zawdzięcza swojej głównej aplikacji – Facebook, ale także aplikacjom takim jak Instagram czy Facebook Messenger. Facebook królował nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w innych krajach na całym świecie.
Podczas konferencji prasowej 21 sierpnia, LINE ogłosiło, że ich aplikacja komunikacyjna zyskała 230 milionów użytkowników, wliczając 47 milionów w Japonii, 18 milionów w Tajlandii, 17 milionów na Tajwanie, 15 milionów w Hiszpanii i 14 milionów w Indonezji. Obecnie LINE stara się zdobyć rynek krajów islamskich oraz Indonezję. Wydawca oferuje specjalne naklejki, np. dostosowane tematycznie do postnego miesiąca Ramadan dla krajów islamskich czy naklejki z orangutanami w Indonezji, z których zakup ma wspomóc fundację mającą na celu ochronę tego gatunku.
Top 10 wydawców wg miesięcznego przychodu (wyłączając gry), iOS App Store, lipiec 2013
Pandora zachowała pierwszą pozycję w rankingu czwarty miesiąc z rzędu. W ramach świętowania piątej rocznicy wypuszczenia aplikacji na iPhone – Pandora Radio – Pandora podzieliła się statystykami z tego okresu. Według grafiki zamieszczonej na ich blogu, 79% przesłuchanych godzin w Pandorze pochodzi z urządzeń mobile. Oznacza to ponad 23 miliardy godzin słuchania muzyki na smartfonach.
Garmin awansowało 8 miejsc w górę, znajdując się na 9 miejscu rankingu. W połowie lipca, Garmin obniżył ceny dla wielu aplikacji z nawigacją, by celebrować wakacyjne podróże. Dwie aplikacje przyczyniły się do wzrostu ich pozycji, a mianowicie – NAVIGON Europe i NAVIGON select Telekom Edition. Ta druga została niedawno zaktualizowana i wzbogacona o Mobile Alert Live, nową opcję pozwalającą na bieżące informowanie o lokalizacjach fotoradarów.
Top 10 wydawców wg miesięcznego przychodu (wyłączając gry), Google Play, lipiec 2013
Czołowi czterej wydawcy Google Play w rankingu opierającym się na przychodach, nie zmienili pozycji względem czerwca. LINE, GREE, Kakao i Pandora wygenerowali najwięcej przychodu z jednej aplikacji w obrębie jednego rynku. LINE zarobiło ogromną ilość pieniędzy za sprzedaż naklejek w ich komunikacyjnej aplikacji na rynku Japońskim, GREE również zarobiło wśród Japończyków na ich aplikacji społecznościowej, Kakao zarobiło na swojej komunikacyjnej aplikacji w Północnej Korei, a Pandora głównie na słuchaczach w Stanach Zjednoczonych.
comiXology awansowało na 5 miejsce dzięki swoim dwóm aplikacjom komiksowym – Comics i DC Comics. Był to bardzo pracowity miesiąc dla comiXology, którzy aktywnie działali na Comic-Con w San Diego, gdzie ogłoszono, że przekroczyli oni 180 milionów pobrań komiksów na całym świecie i równocześnie podpisywali nowe umowy dystrybucyjne z Scholastic i Undon Entertainment.
GREE również ogłosiło, że rozpoczyna współpracę z Disneyem, kasowym wydawcą na iOS, by uruchomić nową grę X-Men: Battle of the Atom. To karcianka z narracją powiązaną z 50 rocznicą X-Men.
Pandora, TomTom i Garmin byli jedynymi wydawcami w Top 10 wg przychodu, który znaleźli się zarówno w rankingu dla iOS App Store, jak i dla Google Play.
Top 10 aplikacji wg miesięcznych pobrań (wyłączając gry), iOS App Store, lipiec 2013
Jedną z największych nowości w rankingu jest aplikacja edukacyjna Chengyu Quiz Madness wydawana przez Bin Wang. Obrazy pokazywane w aplikacji pomagają dzieciom z Chin przetestować ich wiedzę z chengyu, które stanowią chińskie idiomy wywodzące się z antycznej literatury i składające się zwykle z czterech znaków.
WeChat, od chińskiego potężnego wydawcy Tencent, również znalazło się wśród pierwszych 5 miejsc w lipcu. Tencent od tego czasu zdążył zaktualizować aplikację, by wzbogacić ją o system płatności dla chińskich użytkowników, dzięki czemu będą oni mogli rozbudować WeChat do platformy obejmującej gry i e-commerce.
W rankingu znalazły się 3 aplikacje od Google, z Google Earth i Google Maps na 9 i 1 miejscu w rankingu. Pod koniec lipca, Google wypuściło spore aktualizacje dla Google Earth, w której to aplikacji zaktualizowano widok 3D w ponad 50 miastach, dodano także widok uliczny i poprawiono kierunki i wyszukiwanie w interfejsie. 16 lipca Google Maps również zostało zaktualizowane – dodano nowy iPad design, poprawiono nawigację, oceny Zagat, integrację Google Offers i mapy wewnątrz budynków.
Top 10 aplikacji wg miesięcznych pobrań (wyłączając gry), Google Play, lipiec 2013
Podczas gdy ranking pobrań aplikacji dla iOS App Store prezentował różnorodność kategorii, ranking dla Google Play zdominowany został przez aplikacje z kategorii komunikacja oraz społeczności. MX Player od J2 Interactive jest jedyną aplikacją z kategorii multimedia i filmy, która dostała się do rankingu, nie tylko w tym miesiącu, ale w ogóle w roku 2013.
Jednym z najbardziej konsekwentnych trendów w kategoriach społeczności i komunikacja w lipcowym rankingu jest to, że wiele z aplikacji pozyskało użytkowników na wschodzących rynkach. Google Play był właściwie nakierowany na wschodzące rynki, ponieważ producenci urządzeń z Androidem oferują telefony, które są tańsze dla konsumentów z krajów rozwijających się. Nawiązując do ostatniego raportu IDC, kwartalna wysyłka smartfonów wzrosła o ponad 50% od 2 kwartału 2012 do 2 kwartału 2013, a telefony z Androidem stanowiły prawie 80% z tych przesyłek. Inne badania przeprowadzone przez Canalys zanalizowały dane z 2 kwartału 2013 i wykazały, że Indie widnieją jako trzeci co do wielkości rynek dla smartfonów, zaraz za Chinami i Stanami Zjednoczonymi.
LINE wypuściło ich komunikacyjną aplikację w Indiach wraz z pełną kampanią reklamową w telewizji. Firma oficjalnie oświadczyła, że zyskali pięć milionów indyjskich użytkowników jedynie w 5 tygodni.
Aplikacja WhatsApp Messenger zyskała aktualizację 1 lipca, która podniosła limit grupowego czatu do 50 uczestników w grupie, poprawiając integrację plików i ustawienia automatycznego pobierania, oraz integrując Google Maps API, które pozwala użytkownikom na udostępnianie ich lokalizacji. Ilość pobrań aplikacji wzrosła znacząco w Argentynie w lipcu.
Top 10 aplikacji wg miesięcznego przychodu (wyłączając gry), iOS App Store, lipiec 2013
Najbardziej kasowe aplikacje w iOS App Store nadal stanowią aplikacje społecznościowe wydawane przez amerykańskie firmy. Panora utrzymuje najwyższą pozycję już cztery miesiące z rzędu i pomimo zmian pozycji pośród Top 10, żadna nowa aplikacja nie wkroczyła do rankingu od maja 2013.
W rankingu widnieje sporo aplikacji randkowych – znalazło się tutaj miejsce na 3 takie aplikacje. Na trzecim miejscu znajduje się Zoosk, na dziewiątym – Grindr Xtra, obydwa wydawane przez amerykańskie firmy i obejmujące anglojęzyczne kraje. Brytyjska aplikacja Badoo gromadzi więcej międzynarodowych użytkowników, wielu z nich pochodzi z Europy.
Aplikacja WhatsApp Messenger zmieniła swój model biznesowy w iOS App Store 17 lipca. Zamiast proponowania użytkownikom zapłaty 0,99$ z góry, WhatsApp zdecydowało się na inną politykę – przez pierwszy rok użytkowania jest ona bezpłatna, a następnie płatna 0,99$ rocznie. Ten model postawił wersję WhatsApp Messenger dla iOS w jednej linii z biznesowymi modelami używanymi w wersjach dla Androida, BlackBerry, Nokii i Windows Phone.
Top 10 aplikacji wg miesięcznego przychodu (wyłączając gry), Google Play, lipiec 2013
Pierwsze 6 aplikacji w Top 10 dla Google Play wg miesięcznego przychodu nie zmieniło pozycji w ciągu ostatniego miesiąca. LINE i GREE piąty miesiąc z rzędu utrzymują pierwsze i drugie miejsce w rankingu. Nawiązując do ostatniego sprawozdania finansowego, 80% dochodu LINE pochodzi z Japonii, ale aplikacja zyskuje coraz więcej użytkowników na Tajwanie oraz w Tajlandii. Aplikacje LINE jako jedyne w rankingu zajęły więcej niż jedno miejsce – obok LINE znalazły się tam także LINE Fortune-telling oraz LINE Manga, które niemal całe swoje przychody zyskują dzięki japońskim użytkownikom.
KakaoTalk wygenerował najwięcej przychodu w Korei Południowej, ale stopniowo zyskuje coraz więcej przychodów poza Koreą, szczególnie w Japonii. Po zawarciu umowy z Yahoo! Japan w październiku 2012, która miała pomóc zoptymalizować i wypromować aplikację na japońskim rynku, KakaoTalk rozpoczęło agresywną kampanię reklamową w telewizji w grudniu. Następnie, po pomyślnym międzynarodowym debiucie na Androidzie, KakaoTalk rozbudowało swoją platformę na urządzenia z iOS w Japonii.
LINE Manga i Comics od comiXology to dwie komiksowe aplikacje w Top 10, chociaż ich grupy docelowe znacznie różnią się od siebie. Comics sprzedają się dobrze w Stanach Zjednoczonych, podczas gdy LINE Manga czerpie swoje dochody z Japonii.
Źródło:
http://blog.appannie.com/app-annie-index-apps-july-2013/