Nie każdy rok 2020 może nazwać dobrym okresem w jego życiu czy biznesie. Również i nas dotknęła pandemia oraz lockdown. Staraliśmy się jednak nie poddawać i zrealizowaliśmy wiele nowych, interesujących projektów. Prezentujemy nasze podsumowanie roku, przegląd 366 dni pełnych wyzwań, podczas których cały nasz zespół wiele się nauczył.
Najważniejsze osiągnięcia 2020 roku
Konferencja hybrydowa
4 marca 2020 tuż przed Mobile Trends Conference 2020, podczas konferencji prasowej minister zdrowia ogłosił pierwszy potwierdzony przypadek zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 w Polsce. Pamiętamy jakie było poruszenie na początku pandemii, gdy media żyły tematem zakażeń, a rząd nawoływał do pozostania w domach. Dla nas sytuacja nie była komfortowa. Długie wyczekiwania na kolejne konferencje prasowe z zaleceniami Ministerstwa oraz przygotowywanie w nocy planów awaryjnych, na długo zapadną w naszej pamięci. Uczestnicy dzwonili czy wydarzenie się odbędzie, część odwoływała swój przyjazd. Zamykane szkoły, ogólnopolska panika, a wszystko to działo się w przeciągu 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia. Mieliśmy bardzo mało czasu na wymyślenie i realizację planów awaryjnych, a zaplanowana konferencja na 12-13 marca wisiała na włosku.
To co się działo w marcu to było istne szaleństwo. Udało nam się w niespełna 24 godziny zorganizować streaming i tym samym przeprowadzić nasze pierwsze wydarzenie w formule hybrydowej. Zobaczcie sami jak wyszło.
Praca zdalna
Ze względu na pandemię cały nasz zespół stanął w obliczu wyzwań technologicznych i organizacyjnych związanych z przejściem na tryb pracy zdalnej. Mimo iż na początku ta opcja wydawała się dla każdego z nas dobra, przyszedł czas, że zatęskniliśmy za powrotem do biura. Musieliśmy się przyzwyczaić do nowej sytuacji i zorganizować na nowo tryb naszej pracy. Obecnie, aby zapewnić jak najlepszą efektywność naszych działań i bezpieczeństwo w trakcie panującej pandemii pracujemy w formule hybrydowej.
Webinary LIVE
W trakcie samego lockdownu udało nam się zorganizować dwa merytoryczne panele dyskusyjne poświęcone branży e-commerce, która w tym okresie bardzo dynamicznie się zmieniała. Przedstawiciele firm Żabka Polska, InPost, OTCF (4F) Future Mind oraz Appchance opowiadali o wpływie pandemii na korzystanie z aplikacji i stron oraz o nowościach i zmianach w m-commerce w związku z zaistniałą sytuacją.
Zobacz M-commerce w czasie lockdownu – https://youtu.be/SzwrK7nHmIs
Zobacz M-commerce w czasie lockdownu part 2 – https://youtu.be/R_v0ykvaqow
Konferencja w formule online
Wizja zorganizowania konferencji bez spotkania się z wszystkimi uczestnikami na żywo przyprawiała nas na początku o zawrót głowy. Czy będą chętni? Jak to zorganizować? Jakie narzędzia się przydadzą? Jak zaangażować uczestników? Wiele pytań związanych z przeprowadzeniem wydarzenia online pojawiało się w naszych głowach. Musimy przyznać, że na początku było to dla nas ogromnym wyzwaniem.
Konferencja Mobile Trends Conference for Commerce & Banking wyszła lepiej niż się spodziewaliśmy – wyznaje Klaudia Obrochta z zespołu Mobile Trends. Usłyszeliśmy na temat tej edycji wiele pozytywnych słów, zarówno od uczestników jak i sponsorów i partnerów. Było to dla nas bardzo budujące. Dzięki organizacji tego wydarzenia dużo się nauczyliśmy i mamy nadzieję, że przyszłe edycje wyjdą jeszcze lepiej. – dodaje Klaudia.
Nie obeszło się również bez sytuacji stresujących, kiedy dzień przed konferencją okazało się, że nasz konferansjer został wysłany na przymusową kwarantannę z powodu kontaktu z osobą podejrzaną o zakażenie się covidem. Musieliśmy w ciągu 24h znaleźć zastępstwo. Dodatkowo wyzwaniem było stworzenie studia nagrań w naszym biurze oraz odpowiednie zabezpieczenie internetu, sprzętu, oprogramowania. Możemy śmiało stwierdzić, że wyszło nam to bardzo dobrze.
Relację z naszej pierwszej konferencji zorganizowanej w 100% online możecie przeczytać TUTAJ. Mimo iż wielu z nas lubi kontakt twarzą w twarz, to w obecnym roku musimy również spotkać się na konferencji w przestrzeni cyfrowej. Ale o tym za chwilę.
Nowa strona Mobile Trends
Wiele się zmieniło również na naszym portalu MobileTrends.pl. Po wielu latach przyszedł czas na odświeżenie wyglądu serwisu. Postawiliśmy na minimalizm i subtelność. Kolorem przewodnim pozostał czerwony, którego używamy również w komunikacji naszych konferencji. Zmiany w serwisie MobileTrends.pl pozytywnie oceniają użytkownicy oraz eksperci.
Obecnie strona MobileTrends.pl wyświetla się w wyszukiwarce Google na prawie 800 fraz w TOP10 oraz ponad 6,5 tysiąca fraz w TOP50. Stale zwiększana jest liczba odnośników zewnętrznych (z mocnych domen pod kątem SEO) kierujących do strony – co ma pozytywny wpływ między innymi na parametr Domain Rating witryny (DR 56) – komentuje Klaudia Hadała, SEO Specialist w Deva Group.
Serwis MobileTrends.pl został oparty o najnowszą wersję popularnego systemu CMS WordPress. Projekt graficzny został przygotowanych przez Michała Leosza, który zadbał o to, by zarówno widoki desktopowe jak i mobilne były jak najbardziej przyjazne dla użytkownika. Wdrożenie zrealizowała firma Everywhere.
Strona została zakodowana przy użyciu najnowszych standardów, szczególny nacisk został położony na semantykę HTML z wykorzystaniem najnowszych znaczników. Położono również duży nacisk na optymalizację, dzięki czemu strona waży lekko ponad 1MB, a jej pełny czas ładowania wynosi około 3 sekund. Liczba wtyczek została zredukowana do potrzebnego minimum tak, aby serwis był szybki, bezpieczny oraz zoptymalizowany. – wyjaśnia Mateusz Olszański, Web Developer w Everywhere.
Warto w tym miejscu dodać, że prace nad stroną trwały bardzo długo. Wszystko przez problemy ze znalezieniem odpowiedniego realizatora.
Zdecydowaliśmy się zlecić realizację prac zewnętrznej firmie. Niestety nie sprzyjał nam los. Firma zwlekała z rozpoczęciem prac, a po miesiącu kontakt się urwał – mówi Robert Rachwał, właściciel marki Mobile Trends. Kolejna firma zrealizowała zlecenie w około 60%. Niestety, również i w tym przypadku, efekty były dla nas niezadowalające. Dlatego też postanowiliśmy zerwać umowę. Wtedy trafiliśmy do firmy Everywhere, z czego bardzo się cieszymy. To prawdziwi eksperci w systemie CMS WordPress.
Na podstronach z artykułami wprowadzona jest struktura nagłówków umożliwiająca ich lepsze pozycjonowanie. Na stronie wprowadzone są rozwiązania umożliwiające szybsze ładowanie strony zarówno na urządzeniach desktopowych jak i mobilnych – dodaje Klaudia Hadała z DevaGroup.
Więcej treści na stronie Mobile Trends
Z roku na rok udaje nam się stworzyć coraz więcej artykułów. W 2020 roku w serwisie pojawiło się ponad 340 artykułów, prawie 100% więcej niż w roku 2019. Do Jakuba Mirka, który od lat pisze artykuły, dołączyłam ja, Joanna Osowska. Większa ilość artykułów oraz zmiana wyglądu strony spowodowały, że internauci chętniej wchodzili na stronę MobileTrends.pl. W minionym roku serwis odwiedziło prawie 150 tysięcy użytkowników generując ponad ćwierć miliona odsłon. 57% z nich pochodziło z urządzeń stacjonarnych, ponad 40% to ruch mobilny. Najpopularniejsze artykuły dotyczyły między innymi bezpieczeństwa, zabezpieczenia smartfonów przed programami szpiegującymi, najlepszych aplikacji mobilnych do randkowania, możliwości blokady aplikacji przed niepowołanymi użytkownikami telefonu oraz porad jak wysuszyć telefon po zalaniu. Również dużą popularnością cieszył się tekst dotyczący TikToka – jak założyć konto i jak się posługiwać tym serwisem społecznościowym.
Jestem bardzo zadowolony z tego jak szybko w 2020 roku rozwijał się serwis MobileTrends.pl. Rosnące statystyki dają nam wiele satysfakcji oraz motywacji do dalszego działania – wyznaje Robert Rachwał, który pełni także funkcję redaktora naczelnego serwisu.
Przygotowania do 10 jubileuszowej edycji Mobile Trends Conference i Mobile Trends Awards
Już od 2 miesięcy trwają prace nad kolejną edycją Mobile Trends Conference. Możemy już zapowiedzieć, że podczas tej edycji wystąpią m.in. Artur Kurasiński, Krzysztof Marzec, Krzysztof Wojewodzic, Wojtek Kutyła, Tomasz Woźniak czy Michał Szklarski. Chcemy, aby ta edycja była wyjątkowa nie tylko ze względu na jubileusz (będzie to 10. edycja), ale także ze względu na niezwykle merytoryczne oraz inspirujące wystąpienia prelegentów. Systematyczne przedstawimy kolejnych ekspertów, którzy wystąpią na naszej scenie online. Wciąż każdy ma szansę na wystąpienie podczas MTC – zgłoszenia do call for papers są nadal otwarte.
Trwają również przygotowania do Mobile Trends Awards. Gala, podczas której przyznawane są nagrody firmom, które z sukcesem wykorzystały mobilne technologie w swoich projektach, odbędzie się tym razem w formie online już 4 marca 2021 roku. W tym roku zadbaliśmy o zwiększenie kapituły konkursowej. Sylwetki ekspertów, nowych i dotychczasowych członków kapituły można poznać na stronie https://mobiletrendsawards.pl/kapitula-konkursowa.
Ten rok był dla nas pełen wyzwań, niespodziewanych sytuacji oraz trudnych decyzji. Cieszę się, że zespół Mobile Trends oraz cały projekt mimo bardzo specyficznego okresu dla rynku konferencji nadal się rozwija i rozrasta – wyznaje Robert Rachwał, pomysłodawca i główny organizator Mobile Trends Conference. Choć wydawało nam się, że po 10 latach wiemy już wszystko o konferencjach, to jednak organizacja takiego wydarzenia online jest zupełnie inna. Wszystkiego uczymy się od początku. Wszystko poznajemy od nowa. Pandemia może jedynie nas wzmocnić i dać nowe, cenne w rozwoju projektu doświadczenia. Liczymy, że kolejne edycje MTC spełnią oczekiwania odbiorców. – dodaje Robert Rachwał.
To był bardzo ciekawy rok dla naszego zespołu. Dużo się nauczyliśmy, a wirus COVID-19 mimo prób zakłócenia naszej pracy zmobilizował nas i zainspirował do nowych działań. Mamy nadzieję, że nasza nowa strona przypadnie Wam do gustu, a nadchodzące wydarzenie Mobile Trends zapadnie pozytywnie w pamięci uczestników. Jeżeli masz jakieś pomysły lub uwagi dotyczące serwisu, konferencji bądź nagród Mobile Trends Awards to daj nam znać, chętnie ich wysłuchamy. Skontaktuj się z nami za pośrednictwem naszej strony internetowej, mediów społecznościowych lub napisz do nas na maila!
Życzymy Wam w Nowym Roku wielu sukcesów oraz przede wszystkim zdrowia! Dziękujemy, że jesteście z nami!
Asia wraz z całym zespołem Mobile Trends oraz ClickMaster Polska