Konferencje
Mobile Trends

Raport m-commerce 2013 – aż 76% firm w Polsce nie korzysta z rozwiązań mobilnych w swoim e-sklepie

Serwis mGenerator.pl przygotował raport dotyczący m-commerce w Polsce. W raporcie zebrano dane dotyczące tego sektora, obrazujące sytuację w USA, Europie i w naszym kraju. Druga część raportu to wyniki badań przeprowadzonych za pośrednictwem portalu Praktycy.com, pośród blisko 350 właścicieli sklepów internetowych w Polsce.
Nie da się ukryć rosnącej siły internetu i urządzeń mobilnych. Obecnie 90% Polaków spędza swój wolny czas on-line. Polski ruch sieciowy generowany jest w 5% przez urządzenia mobilne, a 31% Polaków posiada smartfona. Liczba ta nieustannie rośnie. Firmy dostrzegają ten potencjał i coraz częściej zastanawiają się nad rozwiązaniami m-commerce. Niestety, w Polsce nie jest to jeszcze dobrze rozwinięty trend. Nie warto jednak zwlekać – na Zachodzie boom na handel mobilny właśnie trwa, jego pojawienie się w Polsce to tylko kwestia czasu i lepiej być na to solidnie przygotowanym.

Opinie ekspertów

W raporcie możemy znaleźć wypowiedzi ekspertów z takich portali jak Ceneo, Złote Wyprzedaże, Paypal czy Nokaut. Większość z nich już wdrożyła aplikacje i strony mobilne. Jednak nie wszyscy idą w ich ślady – jak zauważa T. Karolak z portalu Zanox, 90% witryn e-commerce w Polsce jeszcze nie posiada strony mobilnej.

USA

O m-commerce w USA pisaliśmy już w jednym z naszych artykułów – Udziały m-commerce w sprzedaży detalicznej mają znacząco wzrosnąć. W zeszłym roku na zakupy m-commerce Amerykanie wydali 8 mld dolarów, w tym roku wydatki mają sięgnąć 12 mld i mają systematycznie rosnąć z roku na rok.

Europa

Europa stara się dotrzymać kroku Stanom Zjednoczonym. Co 15 sekund ktoś w Europie dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niemcy, Francja i Wielka Brytania w zasadzie są na równi z USA pod względem poziomu rozwoju m-commerce. Niestety Europa Środkowo-Wschodnia pozostaje w tyle. Mimo, iż w ciągu ostatniego roku doszło do 300% wzrostu treści oglądanych przy użyciu urządzeń mobilnych, m-commerce nadal nie jest dobrze rozwinięty.

Polska

Polski rynek m-commerce nie jest jeszcze nasycony. To najlepszy czas na rozwój tego sektora. W ciągu ostatniego roku liczba transakcji dokonanych za pomocą urządzeń mobilnych wzrosła o 140%. Według prognoz, w 2014 roku więcej osób będzie korzystało z internetu właśnie na tych urządzeniach, niż na laptopach czy komputerach stacjonarnych. Liczba zakupów dokonanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych ma w ciągu najbliższych lat wzrastać o 100-200% w skali roku.

Wyniki badań przeprowadzonych na potrzeby raportu

Badania przeprowadzone wśród właścicieli polskich sklepów internetowych pokazują, jak słabo m-commerce rozwinięte jest w Polsce. Aż 76% firm nie korzysta z rozwiązań mobilnych w swoim sklepie internetowym. Spośród nich, 19% w ogóle nie planuje takowych wdrożyć, a 29% nie ma w tej kwestii zdania.
Schowek-2
Pośród ankietowanych, strony internetowe cieszą się większą popularnością od aplikacji. Mobilną wersję strony internetowej posiada co piąty sklep, a 34% planuje taką wdrożyć. Aplikację posiada zaledwie 2% sklepów i tylko 5% planuje w taką zainwestować. Dane te wskazują na niską świadomość na temat możliwości i potencjału m-commerce, a także na brak rozeznania pośród działań konkurencji. Istnieje jednak duża szansa na poprawę sytuacji. 41% ankietowanych planuje wdrożyć rozwiązania mobilne w przeciągu najbliższych 3-6 miesięcy. Taka sama liczba, planuje te działania na najbliższe 2 lata.
Z przeprowadzonych badań wynika, iż mimo rosnącej liczby urządzeń mobilnych w Polsce, korzystanie z internetu za ich pomocą nie jest jeszcze tak popularne jak za oceanem. Mimo to, 80% respondentów odnotowało w 2012 roku wzrost ruchu na swoich stronach z urządzeń mobilnych, a od stycznia tego roku udział ruchu mobilnego w Polsce wzrósł o 130%.
Schowek-3
Zdaniem 76% respondentów rozwiązania mobilne mogą wpłynąć na większe zainteresowanie sklepem, a 74% z nich zauważa szanse na zwiększenie sprzedaży. Wśród innych korzyści wymieniane są: zwiększenie dostępności sklepu, dostosowanie do wymagań klientów i dostrzeganie sklepu jako innowacyjnego.

Płatności mobilne

Spośród wszystkich dostępnych form rozliczania za zakupy, płatności mobilne stanowią tylko 6%. Najpopularniejsze pozostają przelewy bankowe i płatności za pobraniem. Jednak aż 90% badanych uważa mobilne formy płatności za warte wdrożenia w sklep internetowy. Połowa z ankietowanych widzi jednak przeszkodę w postaci wysokich kosztów wprowadzenia takiej usługi.

Rozwiązania warte inwestycji

Badania przeprowadzone przez MMA i IHS Global Insight wykazują, że m-commerce znacznie wpływa na proces budowy świadomości marki, zwiększa jej rozpoznawalność i buduje innowacyjny wizerunek. Wszystko to powoduje, iż klienci chętniej kupują właśnie w takich sklepach. Bazując na optymistycznych prognozach, przykładach z Zachodu, a także odnotowaniu coraz większej ilości urządzeń mobilnych w Polsce, wyraźnie widać, iż trend m-commerce w naszym kraju dopiero nastanie. Tak więc teraz jest najlepszy czas, aby zainwestować w przyszłość i stworzyć stronę lub aplikację mobilną dla swojej firmy.
Raport do pobrania ze strony http://mgenerator.pl/
W poniedziałek, 30 września ukaże się raport Mobile commerce w Polsce 2013 autorstwa Moniki Mikowskiej oraz Mariusza Wesołowskiego. Więcej informacji o tym raporcie na http://jestem.mobi/2013/04/zapowiedz-raportu-o-polskim-mobile-commerce/

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także