Konferencje

Raport: Wpływ reklamy mobilnej na zachowania konsumenckie

Marketing mobilny ma zdecydowany wpływ na decyzje zakupowe. Klienci coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych jako podręcznych asystentów – zarówno przed wybraniem się na zakupy, jak i w ich trakcie. NinthDecimal przygotowało raport dotyczący zachowań konsumenckich w zakresie wykorzystania marketingu mobilnego podczas dokonywania zakupów.
Raport bazuje na danych z 2. kwartału 2014 roku. W porównaniu do roku 2013 nastąpił aż 110% wzrost liczby klientów, którzy wyszukują informacji o produktach za pośrednictwem smartfonów. O ile w ubiegłym roku więcej osób szukało informacji na tabletach (37% w porównaniu do 20% dla smartfonów), o tyle w tym roku wynik przechylił się na stronę smartfonów – 45% osób wyszukuje informacji na telefonie, a jedynie 16% na tabletach. Wydawałoby się, że wskaźniki sprzedaży tabletów będą sugerować inny wynik, jednak według NinthDecimal to właśnie smartfony rządzą. Cały raport opiera się na bardzo czytelnych wykresach oraz wyróżnieniu kilku kluczowych informacji, co pozwala na szybki i czytelny odbiór informacji.

Od decyzji do zakupu

Okazuje się, że największym zainteresowaniem mobilnych użytkowników cieszą się produkty z zakresu szeroko rozumianej rozrywki. Na drugim miejscu znajduje się elektronika, a na trzecim – ubrania. Aż 37% klientów wyszukuje informacji o produkcie, a 43% dokonuje zakupu produktów z kategorii „rozrywka” za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Co ciekawe, wskaźnik zakupu jest w przypadku niemal każdej kategorii wyższy, niż wskaźnik wyszukiwania informacji (wyjątek stanowi kategoria biżuterii). Coraz więcej klientów więc decyduje się na dokonanie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
1
W przypadku wyszukiwania informacji o produkcie na tablecie, laptopie lub w samym sklepie, zakupu klient dokonuje za pośrednictwem tego samego urządzenia bądź w samym sklepie. Na tym tle wyróżnia się smartfon. O ile aż 72% osób wyszukuje informacji o produkcie na smartfonie, tylko 23% z tych osób dokonuje zakupu również na smartfonie – wynik ten zbliżony jest do liczby zakupów dokonywanych za pośrednictwem tabletów czy laptopa. Największy odsetek, bo aż 38% użytkowników smartfonów, decyduje się jednak na zakup w sklepie. W sumie ok. 1/3 osób wyszukujących informacji o produkcie na urządzeniach mobilnych bądź laptopie, ciągle decyduje się na zakup w sklepach, a nie za pośrednictwem urządzeń.
2
Co ciekawe, wiele osób korzysta z urządzeń mobilnych w celu wyszukania informacji o produkcie jeszcze zanim wybierze się na zakupy – ta grupa stanowi aż 81%. Aż 69% wyszukuje informacji o produkcie z domu. W drodze na zakupy lub podczas samych zakupów jedynie 19% osób korzysta z opcji wyszukiwania informacji o produkcie. Istnieje również specyficzna zależność, według której im droższy produkt planujemy zakupić, tym wcześniej poszukujemy informacji na jego temat. W przypadku produktów o cenie powyżej 1 tys. dolarów, czas wyprzedzenia wynosi 45 dni. W przypadku produktów do $49 – średnio 10 dni.

Wpływ reklam mobilnych

Okazuje się, iż reklamy mobilne mają zdecydowanie większy potencjał marketingowy, niż mogłoby się wydawać. Ponad połowa ankietowanych – aż 55% – przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca dokonało zakupu produktu, który zobaczyło w reklamie mobilnej. Aż 73% osób przyznaje, że reklama ma na nich największy wpływ jeszcze przed wybraniem się na zakupy. Największa grupa – 60% osób –  najczęściej reaguje na reklamy zawierające zniżki, bądź informacje o wyprzedażach. Dużym powodzeniem cieszą się także reklamy zawierające recenzje produktu bądź informacje o nim.
Również podczas samych zakupów klienci najchętniej korzystają z reklam zawierających informacje o promocyjnej cenie produktu lub o kodzie rabatowym. Zdecydowanie mniejszy odzew mają reklamy czysto informacyjne.

Skuteczność marketingu mobilnego

Również skuteczność reklam mobilnych została potwierdzona w badaniach do raportu. Osoby otrzymujące reklamy mobilne odwiedzały dane sklepy aż o 65% częściej, niż osoby, które takowych reklam nie otrzymywały. Najbardziej podatni na reklamy mobilne okazali się być klienci sklepów odzieżowych (33%). Na drugim miejscu znalazły się tzw. sklepy „big box”, czyli odpowiedniki sklepów „dużego kalibru”, takich jak hipermarkety. Trzecie miejsce należy do sklepów oferujących produkty elektroniczne. W kategorii usług pierwsze miejsce w skuteczności reklam mobilnych zajmują restauracje i kawiarnie (31%), na drugim miejscu znajdują się siłownie, a na trzecim – college i uniwersytety.
Na powyższe wyniki badań zebrały się dane z ankiet przeprowadzonych wśród 1511 losowo wybranych użytkowników mobilnych, jak i również dane zgromadzone przez platformę NinthDecimal. Badania prowadzone były w okresie od maja do lipca 2014, natomiast dane z platformy NinthDecimal pochodzą z 2. kwartału 2014 roku.
Pełny raport znajdziecie pod adresem: http://www.ninthdecimal.com/wp-content/uploads/2014/09/ND_Insights_Q2_2014.pdf

Udostępnij
Zobacz także