Marka osobista, czyli personal branding to dziś swoisty must have dla każdego profesjonalisty i specjalisty, który pragnie rozwijać swoją karierę w konkurencyjnym świecie biznesu. Bez względu na to, czyli planujemy zawrotną karierę w korporacji czy też rozwijanie własnego biznesu, warto bardzo poważnie podejść do marki osobistej. W jej tworzeniu i rozwijaniu niezwykle pomocne są media społecznościowe.
Czym jest marka osobista i dlaczego warto ją rozwijać?
Marka osobista, czyli personal branding to nic innego, jak sposób postrzegania i odbierania danej osoby przez ludzi mających z nią styczność. Składa się na niego wiele elementów, które dotyczą wykształcenia, wiedzy, doświadczeń zawodowych, sposobu wypowiadania się i prowadzenia dyskusji, zainteresowań oraz wielu innych czynników wpływających na to, jak jesteśmy odbierani przez osoby wchodzące z nami w interakcje. Na markę osobistą oprócz elementów wewnętrznych wpływ mają także czynniki zewnętrzne, czyli wygląd oraz ogólna prezencja osoby – jej styl ubierania się, zachowanie w konkretnych sytuacjach itp.
Personal branding możemy określić jako świadomy i celowy proces, którego głównym zadaniem jest wykreowanie wizerunku profesjonalisty oferującego konkretną wartość. Marka osobista spersonifikowana w osobie swojego właściciela w podobny sposób, jak marka biznesowa budzi bowiem w odbiorcach konkretne emocje, składa obietnice oraz posiada określone kompetencje, które pozwalają jej je realizować. Budowanie marki osobistej jest więc istotne dla każdej osoby, która poważnie myśli o własnej karierze. Jej posiadanie przybliża bowiem do zdobycia wymarzonej posady, rozwijania własnego biznesu oraz pozyskiwania klientów i partnerów biznesowych.
Personal branding jest najważniejszą marką w naszym życiu, na której opiera się cała pozycja zawodowa. Z tego powodu niezwykle istotne jest nie tylko zdanie sobie sprawy z jej wpływu na karierę, ale także jej umiejętne rozwijanie. Budowanie i rozwijanie marki osobistej jest długim i skomplikowanym procesem, który powinien być właściwie zaplanowany oraz rozłożony w czasie. Ogromny wpływ na jej ostateczny kształt mają nie tylko nasze działania i relacje w sferze biznesowej, ale także to, jak „zachowujemy się” w mediach społecznościowych.
Marka osobista a działania w social media
Jednym z narzędzi, które pozwalają skutecznie budować i rozwijać markę osobistą są social media. Portale takie, jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy Twitter pozwalają na stworzenie osobistego profilu, na którym będziemy mogli dzielić się codziennością, zainteresowaniami i przemyśleniami oraz komunikować się z obserwatorami. Media społecznościowe pozwalają szybciej i skuteczniej budować markę osobistą oraz przybliżyć jej posiadacza do osiągnięcia celów biznesowych. Jest to jednak możliwe pod warunkiem, że zostaną właściwie wykorzystane.
Media społecznościowe są skutecznym narzędziem budowania wizerunku specjalisty – pozwalają na udzielanie porad, publikowanie wartościowych treści oraz komunikowanie się z klientami i utrzymywanie z nimi pozytywnych, bliskich relacji. Personal branding w social media powinien zostać jednak bardzo starannie zaplanowany, a wszystkie prowadzone w sieci działania być spójne oraz nieść konkretną wartość dla obserwatorów. Każdy nasz wpis, komentarz oraz polubienie mają bowiem znaczenie dla budowania własnej marki w sieci.
Personal branding w social media powinien rozpocząć się od wyboru odpowiednich kanałów komunikacji oraz dostosowaniu do nich rodzaju publikowanych treści. Inne materiały będą bowiem odpowiednie do umieszczenia na Instagramie, a inne na Twitterze czy YouTube. Wszystkie umieszczane w social media treści powinny być wysokiej jakości, spójne, tworzyć wartość dodatnią i oferować odbiorcom konkretne korzyści. Należy natomiast wystrzegać się publikowania nieprawdziwych informacji, koloryzowania rzeczywistości oraz kreowania się na osobę, którą w rzeczywistości nie jesteśmy. Umiejętne zaplanowanie działań oraz konsekwentna ich realizacja pozwoli na stworzenie silnej, unikalnej i rozpoznawalnej marki osobistej, dzięki której możliwe będzie osiągnięcie konkretnych celów biznesowych.