Konferencje
Mobile Trends

Rynek aplikacji mobilnych w Polsce

Już od czasów pandemii koronawirusa zauważamy bardzo intensywny wzrost znaczenia aplikacji mobilnych w życiu każdego człowieka. Bez względu na to, czy korzystamy z systemu Android, czy iOS, aplikacje mobilne w praktyce wkraczają w każdy obszar naszego życia. Jak wygląda rynek aplikacji mobilnych w Polsce?

Rynek aplikacji mobilnych w liczbach

O tym, że w ciągu ostatnich dwóch lat rynek aplikacji mobilnych na świecie, ale także i w Polsce urósł do ogromnych rozmiarów, nie trzeba nikogo przekonywać. Nic w tym dziwnego. Od czasu pandemii koronawirusa każdy z nas znacznie więcej czasu spędza przed ekranem smartfonu, a pomimo relatywnego uspokojenia sytuacji zdrowotnej, wcale nie odeszliśmy od naszych nowych nawyków.

Aplikacje mobilne są w Polsce wykorzystywane w każdym możliwym obszarze naszego życia – począwszy od komunikacji z bliskimi, przez robienie zakupów, oglądanie seriali, słuchanie muzyki, aż po realizowanie najważniejszych spraw formalnych (przykładem aplikacja IKP czy mObywatel). 

W ujęciu globalnym ostatni rok przyniósł aż 130 miliardów ściągniętych aplikacji. Polska, jako kraj rozwinięty technologicznie utrzymuje się w tej średniej.

Jakie aplikacje mobilne ściągamy najczęściej?

Z których aplikacji Polacy korzystają najchętniej? W tym aspekcie korelacja dodatnia pomiędzy liczbą ściągniętych aplikacji a najczęściej odwiedzanymi stronami internetowymi na laptopie czy komputerze jest jak najbardziej uzasadniona. Mowa tu oczywiście o Google oraz YouTube, które znajdują się na telefonach ponad 20 milionów Polaków. 

Następne w kolejce są aplikacje społecznościowe, czyli Tik Tok, Instagram i Facebook, który, choć na liście najchętniej ściąganych aplikacji utrzymuje się jako jedna z najdłuższych, nieco traci w kwestii popularności w ostatnim roku. Polacy bardzo chętnie korzystają także z aplikacji zakupowych oraz tych, które ułatwią znalezienie odpowiedniej drogi czy rozwiązania komunikacyjnego. Mowa tutaj przede wszystkim o aplikacji Allegro, ale też o mapach Google i aplikacji Jakdojadę

Darmowe czy płatne? Z których aplikacji korzystamy chętniej? 

Czy rynek aplikacji mobilnych to branża, która ma w sobie duży potencjał osiągania ponadprzeciętnych zysków? Wielu deweloperów wychodzi z założenia, że użytkownicy mimo wszystko dość sceptycznie podchodzą do kwestii dodatkowych opłat za użytkowanie konkretnej aplikacji.

To oczywiście prawda i na rynku polskich aplikacji wciąż dominują aplikacje bezpłatne. Jednak na przestrzeni ostatnich dwóch lat widać wyraźny wzrost trendu korzystania z płatnych aplikacji. W zeszłym roku AppStore zanotował przychód równy 135 miliardom dolarów, co stanowi 25% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. W przypadku sklepu Google trend jest identyczny. Dlatego właśnie Android developer to w dzisiejszych czasach stanowisko, które cieszy się ogromnym popytem wśród firm technologicznych.

Coraz więcej aplikacji w Polsce oferuje model hybrydowy, umożliwiający wykorzystanie podstawowych funkcji aplikacji bez żadnych opłat. W przypadku jednak gdy użytkownik pragnie skorzystać z pełnego potencjału aplikacji, ma możliwość wykupienia miesięcznej, lub rocznej (atrakcyjnej cenowo) subskrypcji, która odblokuje wszystkie funkcjonalności narzędzia. Wszystko wskazuje na to, że w następnych latach Polacy coraz chętniej będą korzystali z płatnej opcji aplikacji mobilnych. 

Trendy kreujące znaczenie aplikacji mobilnych w Polsce

Najbliższe lata wskazują na dalszą wzrostową dynamikę wykorzystania aplikacji mobilnych, związanych z praktycznie każdym obszarem naszego życia. Wpływ na to ma rosnąca popularność 5G, wykorzystanie potencjału aplikacji mobilnych w zarządzaniu innymi urządzeniami (sprzęt RTV i AGD, smartwatche i wiele innych), a także inne technologie, które powoli nabierają na znaczeniu. 

Internet of Things, rynek mobilnego e-commerce, chmury obliczeniowe i wiele innych sprawia, że coraz więcej aplikacji mobilnych będzie gościć w naszych smartfonach, a my coraz chętniej będziemy za nie płacić. Co więcej, oferty pracy w IT  ze stanowiskami programistów mobilnych są także coraz popularniejsze, a większość firm IT i nie tylko dopiero teraz widzi niezwykły potencjał w rozpoczęciu aktywności w tej właśnie branży.

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także