Jeśli prowadzisz biznes online to oczywistym jest, że chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej liczby potencjalnych klientów. Konkurencja w internecie jest ogromna i aby osiągnąć sukces potrzeba dobrze obranej strategii, dużo pracy i jeszcze więcej cierpliwości. Coraz większą popularnością cieszą się marketingowe strategie długookresowe, które przynoszą stabilne wzrosty. Do takich strategii zalicza się właśnie SEO. Ale zacznijmy od początku.
Naprawdę od początku…
Dawno, dawno temu, jeszcze w czasach starożytnej Grecji, pojawiła się pierwsza forma reklamy. Były nią okrzyki handlarzy oferujących niewolników na targowiskach. Dziś na szczęście handel niewolnikami jest zakazany, a reklama rozwinęła się i zyskała miano dźwigni handlu. Dziś nie trzeba już krzyczeć, a w zasadzie krzyczy się w inny sposób. Dziś krzyczymy w internecie.
Era marketingu online
Internet stał się jednym z głównych miejsc gdzie szukamy informacji o produktach czy usługach. Według raportu EY 66% Polaków przed zakupem w sklepie stacjonarnym szuka informacji o produkcie online (tzw. efekt ROPO) i aż 50% Polaków robi zakupy online. Wniosek nasuwa się sam – w internecie trzeba być. I trzeba być widocznym.
Najczęściej szukamy informacji w Google. Przyjęło się nawet że googlujemy coś, a nie szukamy. Pojawienie się w wynikach wyszukiwania Google to więc konieczność. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że 60% użytkowników nie przechodzi nawet na drugą stronę wyszukiwania, co więcej – 89% osób kliknie tylko w pierwsze 3 wyniki wyszukiwania. Znalezienie się na górze listy wyników wyszukiwania jest celem działań SEO – działań często niezrozumiałych, bo przecież nie krzyczą. Nie są reklamą, banerem, w który można kliknąć. Jednak wyniki organiczne są traktowane jako bardziej naturalne, przez co wzbudzają większe zaufanie, a pojawianie się “w topach” wpływa na zwiększenie konwersji.
Co to jest SEO?
SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli tłumacząc na polski, optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. Są to, innymi słowy, wszystkie działania, które wpłyną na to, że strona będzie wyświetlać się jak najwyżej na konkretne słowa kluczowe. Zaliczają się do niego działania z zakresu SEO technicznego (m.in.: umożliwienie robotom Google właściwego czytania strony i odpowiedniego wyświetlania jej użytkownikom na każdym urządzeniu), on-site SEO (działania na stronie, które sprawią, że będzie ona się wyświetlała na właściwe słowa kluczowe) oraz off-site SEO (linkowanie, które zwiększa autorytet domeny).
SEO to proces długotrwały, którego efekty pojawiają się zazwyczaj po 2-3 miesiącach od rozpoczęcia działań. Są to na początku efekty w postaci wzrostu widoczności. Za wzrostem widoczności idzie wzrost ruchu organicznego, a następnie wzrost sprzedaży. Ile trzeba będzie czekać na wzrost sprzedaży? To zależy od tego w jakim stanie była strona przed rozpoczęciem działań SEO i od branży. Niekiedy będzie to miesiąc a niekiedy pół roku. Jeśli powierzysz to zadanie agencji SEO, ta dobierze odpowiedni budżet, który umożliwi pracę na stronie tak, aby te wyniki pojawiły się jak najszybciej.
7 zalet SEO, o których musisz wiedzieć
Mając na uwadze to, że wyników nie zobaczysz z dnia na dzień, możesz mieć niemałą zagwostkę czy w ogóle warto. Wiele przykładów, które widziałam pokazują, że na pewno warto. Pokażę Ci teraz tylko kilka z wielu zalet SEO, które pomogą Ci podjąć decyzję.
1. Wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania
To niezaprzeczalna zaleta SEO. Wzrost widoczności na najważniejsze dla biznesu słowa kluczowe oraz frazy z tzw. długim ogonem. Są to frazy wielowyrazowe, które są wpisywane przez użytkowników szukających konkretnych produktów (np.: czerwona sukienka z cekinami, biały stół do jadalni). Takie frazy charakteryzują się większą konwersją.
2. Wzrost ruchu na stronie
Za wzrostem widoczności idzie wzrost ruchu organicznego. W pozycjonowaniu szerokim ilość fraz, wykorzystywanych w procesie, jest bardzo duża (nawet 200-300 fraz dla jednej strony). Im wyższe pozycje osiągną dobrze dobrane frazy, tym większy ruch będą generować. Wzrost widoczności strony wpłynie też na ruch z innych kanałów. Linkowanie może przyczynić się do większej ilości użytkowników, którzy odwiedzają stronę ze źródła social lub referral.
3. Długotrwałe efekty
Na efekty SEO trzeba poczekać ale te, które osiągniesz zostaną z Tobą na dłużej. Zakończenie działań SEO nie działa jak odcięcie kurka. To, co zostało zrobione na stronie zostanie z Tobą. Musisz jednak pamiętać, że wyszukiwarka to często burzliwe miejsce. Algorytmy Google aktualizują się codziennie około 8 razy, a kilka razy do roku dochodzi do dużej aktualizacji, która potrafi nieźle namieszać. Do tego konkurencja nie śpi i jej działania w końcu wpłyną na Twoją pozycję. Dlatego warto pamiętać, że SEO jest procesem stałym.
4. Wysokie ROI
ROI, czyli zwrot z inwestycji SEO jest wyższy niż w przypadku innych form marketingu w internecie. Jest to spowodowane większym zaufaniem użytkowników do wyników organicznych niż do reklam.
5. Stałe monitorowanie skuteczności
SEO to proces oparty w dużej mierze na danych. Większość wskaźników efektywności jest dobrze mierzalna – pozycje w wyszukiwarce, ruch organiczny, ilość wyświetleń strony, autorytet domeny, szybkość ładowania się strony, poziom duplikacji treści… to tylko niektóre dane, z którymi pracuje specjalista SEO.
6. Zwiększenie sprzedaży stacjonarnej
Pamiętasz efekt ROPO z początku artykułu? Użytkownicy szukają produktu online ale kupują stacjonarnie. Jeśli odpowiednio podejdziesz do pozycjonowania lokalnego i znajdziesz się wysoko w wynikach wyszukiwania na frazy lokalne (np.: sklep z zabawkami Warszawa Ochota) to zwiększysz prawdopodobieństwo sprzedaży stacjonarnej.
7. Budowanie wizerunku eksperta
Pojawianie się na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania oznacza, że na twojej stronie użytkownik znajdzie odpowiedź na swoje pytanie. I Ty mu ją dajesz więc stajesz się autorytetem. Odpowiednie prowadzenie bloga i jego optymalizacja zwiększą też szansę na pojawienie się w wynikach bezpośrednich (tzw. direct answers).
SEO niezaprzeczalnie jest jedną z najczęściej wybieranych form marketingu internetowego, przede wszystkim przez sklepy internetowe. Wiele przykładów pokazuje, że warto. Wiele przykładów pokazuje, że trzeba. Wyobraź sobie, że po zobaczeniu reklamy w social media, potencjalny klient wpisuje nazwę Twojej firmy w wyszukiwarkę i Cie nie znajduje. Każda forma marketingu internetowego ma swoje zalety, kluczem do sukcesu jest połączenie ich w taki sposób, żeby się przenikały.