Sklepy stacjonarne i centra handlowe powoli wchodzą na coraz to wyższe poziomy mobilnego marketingu. M-marketing oparty na geolokalizacji zna już większość z nas, teraz jednak pojawił się nowy aspekt mobilnego marketingu – „sklepy” będą mogły komunikować się z użytkownikami bazując nie na ich lokalizacji, ale na dźwiękach, które słyszą. Oczywiście geolokalizacja odgrywa tu nadal istotną rolę, ale została ona „ubrana” w nową otoczkę.
Shazam & Mood Media
Shazam to jedna z najpopularniejszych aplikacji mobilnych, której zadaniem jest rozpoznawanie piosenek, które właśnie słyszymy. Wg oszacowań, za pomocą aplikacji znaleziono już ponad 15 miliardów tytułów. Co ma Shazam do promocji w sklepach? Shazam we współpracy z Mood Media – firmą zajmującą się przede wszystkim muzyką, jaką słyszymy w sklepach – stworzyło produkt Shazam In-Store powered by Mood, dzięki któremu na telefony klientów będzie trafiać specjalny rodzaj reklam. Teraz, kiedy wchodząc do sklepu użytkownik wyszuka odtwarzaną w nim muzykę za pomocą Shazam, na jego telefon trafi unikalna treść – informacje o ofercie sklepu czy specjalne kupony rabatowe.
Właściciele sklepów muszą wdrożyć system, aby wysyłał on specjalny sygnał do urządzeń użytkowników – tak zwany „ultradźwiękowy znak wodny”. Kiedy użytkownik wyszuka daną piosenkę za pomocą Shazam będąc w sklepie, w rzeczywistości aplikacja odbierze „znak wodny” sklepu, aby na jej podstawie zaoferować użytkownikowi odpowiednią ofertę.
Shazam & Adspace Networks
Shazam nie poprzestał jedynie na współpracy z Mood Media. Shazam postanowił współpracować także z Adspace Networks, co zaskutkowało interaktywnymi reklamami w ponad 200 centrach handlowych na terenie Stanów Zjednoczonych. Tutaj ponownie została wykorzystana pierwotna funkcja Shazam oraz idea second-screen. Klient centrum handlowego tym razem powinien uruchomić Shazam podczas oglądania specjalnych reklam. Podobnie, jak w przypadku Shazam In-Store, użytkownik ujrzy na swoim telefonie specjalne treści i oferty. Wystarczy jedynie, że będzie on próbował wyszukać piosenkę, która akurat odtwarzana jest w reklamie, a jak wiadomo, piosenki z reklam bardzo „lubią” chodzić nam po głowie, a my – lubimy je wyszukiwać. Cały system ponownie opiera się na „ultradźwiękowym znaku wodnym”, jaki jest w stanie wychwycić aplikacja z odległości nawet 40 stóp, czyli ok. 12 metrów. Współpraca z Adspace Networks oznacza 2,800 ekranów z interaktywnymi reklamami oraz sumę 58 milionów klientów, którzy są potencjalnymi odbiorcami takiej kampanii.
Nowy wymiar m-marketingu
Takie rozwiązania, jakie zaproponował Shazam, mogą znacząco wpłynąć na zaangażowanie i lojalność klientów sklepów. Dzięki nim sklepy unikają podstawowego problemu, jakim jest zachęcenie użytkownika do pobrania specjalnej sklepowej aplikacji lub do rejestracji w programie lojalnościowym. Dzięki powyższym kampaniom każdy użytkownik Shazam będzie potencjalnym adresatem promocji, bez potrzeby instalowania dodatkowych aplikacji. To nie tylko większy zasięg dla sklepów i centr handlowych, ale równocześnie tańsze rozwiązanie, bez potrzeby inwestycji we własną aplikację. Tym bardziej, że Shazam jest domyślnie zainstalowany na wielu urządzeniach mobilnych, a liczba jego użytkowników wynosi ponad 500 milionów.
Innym atutem jest nie tylko „dostępność” takiej formy promocji, ale także jej wygoda. Użytkownik w zasadzie za pomocą jednego kliknięcia dostaje pod nos całą ofertę promocyjną, bez konieczności wyszukiwania czy wpisywania jakichkolwiek ciągów znaków.
Sklepy już od teraz mogą korzystać z Shazam In-Store, a nie da się ukryć, że grudzień jest jednym z najlepszych miesięcy na wdrażanie sklepowych nowości i innowacji. Póki co największą sieć sklepów, korzystającą z tego rozwiązania stanowi amerykański Office Depot. Jak pisaliśmy wyżej, również 200 centr handlowych zostało wyposażonych w interaktywne, „shazamowe” reklamy, będące efektem współpracy z Adspace Networks.
Źródło:
http://news.shazam.com/pressreleases/mood-media-and-shazam-announce-shazam-in-store-mobile-marketing-solution-1088607
http://news.shazam.com/pressreleases/shazam-and-adspace-networks-inc-partnership-brings-shazam-enabled-screens-to-millions-of-mall-shoppers-nationwide-1085169