Konferencje
Mobile Trends

Startup z akwarium w tle? – Reef Factory odtrąbia kolejne sukcesy

Reef Factory stworzyło system oraz urządzenia rewolucjonizujące opiekę nad akwariami słonowodnymi. Ich rozwiązania umożliwiają zarządzanie ekosystemem z poziomu aplikacji. Jest to możliwe na skutek współpracy softwaru z przeznaczonymi do niego urządzeniami IoT oraz produktami chemicznymi. Dzięki wsparciu wartemu 12 mln PLN od Aper Ventures oraz KAP HOLDING, firma poszerzy swoją ofertę m.in. o produkty dedykowane akwarystyce słodkowodnej.

Polskie smart akwaria wypływają na globalne wody

Reef Factory, jako jedyna firma w branży, stworzyła kompletny system zarządzania akwarium morskim – Smart Reef 360, który umożliwia automatyzację procesu utrzymania odpowiednich parametrów wody oraz sprawdzanie stanu akwarium w czasie rzeczywistym. System wysyła powiadomienia w przypadku wykrycia nieprawidłowości. Spółka, choć jest na rynku dopiero od 3 lat, jest liderem, jeśli chodzi o różnorodność oferowanych inteligentnych urządzeń w akwarystyce morskiej. Do konsumentów trafiło już 17 kategorii produktów smart Reef Factory, dzięki którym możliwe jest pełne nadzorowanie warunków panujących w akwarium z poziomu aplikacji, dozowanie płynów i suplementów oraz kontrolowanie parametrów wody. Reef Factory w zaledwie kilka lat zbudował silną pozycję na 33 rynkach na całym świecie. W tej chwili wchodzi na największy rynek świata – USA.

Za sukcesem firmy stoi tandem doświadczonych przedsiębiorców z miksem nietypowych kompetencji tradycyjnego biznesu i branży gamedev – Jarek Wojczakowski (CEO), współzałożyciel Vivid Games S.A., znający się na najnowszych technologiach, oraz Marek Protasewicz (CSO), posiadający wiedzę z branży akwarystyki morskiej, wcześniej właściciel jednej z czołowych polskich hurtowni akwarystycznych, który zarządza obecnie dystrybucją produktów na całym świecie. Do zespołu dołączył również Bartłomiej Arcichowski (CTO), wcześniej CTO w Fibaro, przypieczętowując ambicje firmy na rynku smart devices. 

– Nasza firma powstała z połączenia pasji do akwarystyki i innowacyjnych technologii. Obecnie, niemal każda sfera życia jest poddawana automatyzacji. Zauważyliśmy, że jest w tym trendzie luka, która obejmuje akwarystykę. Doświadczenie zawodowe pozwoliło nam relatywnie szybko stworzyć rozwiązania, które odpowiadają na potrzeby osób takich jak my – skomentował Jarek Wojczakowski, jeden z założycieli Reef Factory.

Reef.jpeg

12 mln zł na rozwój rozwiązań akwarystycznych

Reef Factory ogłosiło zamknięcie rundy seed z kwotą 12 mln zł. Finansowanie pochodzi od deeptechowego funduszu Aper Ventures oraz koinwestorów, w tym Aniołów Biznesu. Środki zostaną przeznaczone na poszerzenie oferty Spółki o nowe urządzenia, rozwój softwareu oraz stworzenie nowej linii preparatów i suplementów chemicznych do akwariów, a także prace nad produktami zorientowanymi na akwarystykę słodkowodną. Startup planuje tym samym umocnić swoją pozycję na rynku oraz jeszcze bardziej zwiększyć proces skalowania sprzedaży. 

– Od momentu powstania Reef Factory skupiało się na budowie skalowalnego biznesu. Prace te pozwoliły spółce w dwa lata wejść na 33 rynki – jej przychody na koniec 2021 roku wyniosły 8,5 mln zł. Po pierwszym półroczu 2022 wiadomo, że szacowany tegoroczny wzrost wyniesie 250-300%. Jest to możliwe dzięki doświadczonemu zespołowi, odpowiedniemu zarządzaniu globalną dystrybucją i tworzeniu urządzeń, odpowiadających na potrzeby klientów.. Dokładnie tych cech szukamy wśród spółek hardware’owych, które chcemy mieć w naszymo portfolio. Takie podejście doskonale wpisuje się w cele i standardy naszego funduszu – powiedział Bartosz Składzień, Partner w Aper Ventures.

4 mln pasjonatów akwarystyki na całym świecie

Liczba pasjonatów akwarystyki morskiej na świecie to ponad 4 mln osób, każda na sprzęt przeznacza średnio 19 tysięcy zł. Akwarystyka morska charakteryzuje się nie tylko wysokimi kosztami utrzymania akwarium, ale również delikatnością ekosystemu – dlatego klienci doceniają wygodę i niezawodność. Szacowana wartość rynku akwarystyki morskiej wynosi 30,26 mld zł, z czego 21,27 mld zł stanowią wydatki na hardware, a 8,99 mld zł to rynek preparatów chemicznych do akwariów. Wartość rynku w samej Europie to niemal 11 mld zł. Dynamika wzrostu rynku akwarystyki rafowej w ciągu następnych lat będzie wynosić około 10,7%. [1]

– Po pierwszym spotkaniu w Reef Factory, utwierdziliśmy się w przekonaniu, że to jest zespół, w który chcemy zainwestować. Założyciele uzupełniają się kompetencjami, są zdeterminowani, stworzyli gamę produktów, które są nie tylko smart, ale też wyróżniają się wysoką estetyką i funkcjonalnością – mówi Magdalena Pazgan-Wacławek, współwłaścicielka funduszu rodzinnego KAP HOLDING.

[1] Reef Aquarium Market Size & Share Report, 2021-2028

Udostępnij
Zobacz także