Konferencje
Mobile Trends

Statuetka MTA – Co znaczy dla twórców aplikacji w PKO Bank Polski

PKO Bank Polski zdobywa wiele prestiżowych nagród. Nic dziwnego, w końcu cechą polskiej bankowości mobilnej jest innowacyjne podejście i wykorzystanie nowych technologii. Jedną z nagród jest nasza statuetka Mobile Trends Awards, którą bank otrzymał za aplikację IKO. O zwycięstwie tym zdecydowali internauci! Podczas uroczystej gali, statuetkę odebrał Łukasz Kuc, dyrektor Biura Kanałów Cyfrowych w PKO Banku Polskim. Jakie emocje towarzyszyły mu podczas tego wyjątkowego momentu? Jakie korzyści dla IKO przynosi ta nagroda? Czym w ogóle jest IKO? Zostań z nami.

Związane z tematem: IKO zwycięzcą głosowania internautów w konkursie Mobile Trends Awards

Mobile Trends Awards to wydarzenie, na którym rozdawane są statuetki dla polskich firm, wykorzystujących technologie mobilne. Od 12 już lat, nagrody wędrują do najlepszych projektów z roku poprzedzającego galę. W różnych kategoriach konkurują ze sobą różne firmy. Zazwyczaj to silne marki. Doceniane za biznesową smykałkę, dostosowanie do potrzeb użytkowników oraz innowacyjność. Statuetki przyznawane są przez Kapitułę Konkursową, składającą się z ekspertów polskiego rynku mobile. Obecność w gronie nominowanych to wyróżnienie. A wygrana w Mobile Trends Awards to możliwość dołączenia do elity marek, tworzących projekty mobilne na najwyższym poziomie. Jedną z takich marek po raz kolejny został PKO Bank Polski.

Jakie to uczucie odebrać statuetkę Mobile Trends Awards?

Zwycięstwo może być powodem do radości. Pod koniec marca 2023 roku taki powód otrzymał zespół PKO Banku Polskiego. W jego przypadku, radość była podwójna.

To społeczność banku zadecydowała o przyznaniu nagrody! Głosowanie Internautów wygrała właśnie aplikacja IKO, ilością przewyższającą 12 tysięcy głosów. Świadczy to  o dużej mobilizacji użytkowników. – Nagroda za IKO, czyli produkt za którego rozwój odpowiadam, to powód do ogromnej radości i satysfakcji. Odbieranie jej w imieniu PKO Banku Polskiego, a więc ogromnej liczby osób, które codziennie intensywnie pracują, żeby IKO umożliwiała proste, przyjemne i bezpieczne bankowanie to dodatkowo duma i zaszczyt. Jednocześnie ta nagroda to dla nas także zobowiązanie do dalszej pracy nad rozwojem aplikacji – mówi Łukasz Kuc.

Internauci zdecydowali, że kochają IKO! 

Bank cieszy się ogromnym sukcesem mierzonym przez uznanie internautów. Skąd ten sukces? Jednym z kluczowych jego elementów jest podejście banku do klientów. Bank dba o ich opinie. Katarzyna Dziwulska podkreśla, że firma traktuje każdego klienta z ogromną uwagą i stara się w pełni zaspokoić jego potrzeby. Dzięki temu IKO może dostosowywać się do zmieniających się oczekiwań i rozwijać się zgodnie z potrzebami użytkowników.

Firma zachęca aspirujące do sukcesu biznesy, aby podeszły do swoich klientów w podobny sposób. Dyrektorka Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim mówi, że PKO każdego klienta traktuje z ogromną, tak jakby mieli go tylko jednego. Zespoły wczytują się w każdą informację zwrotną wyrażaną w komentarzach w sklepach z aplikacjami, social mediach i kierowanych do banku zgłoszeniach. W samej IKO zbudowali też system zbierania głosów. Dziwulska dodaje jeszcze, że polskie i globalne benchmarki są wazne, ale bank pracuje dla klientów i to ich traktuje jako najważniejszego interesariusza i recenzenta.

Jakie były cele IKO?

Użytkownicy mają różne problemy. Niektórzy szukają uproszczeń w aplikacjach. Innych zastanawia kwestia bezpieczeństwa w sieci. Projektanci mobilni PKO Banku Polskiego zdają sobie z tego sprawę. Dlatego IKO daje możliwość skomplikowanej obsługi produktów bankowych, ale w prosty sposób. Zespół stawia też na bezpieczeństwo i dostępność. Jednak według Łukasza Kuca, określenie „bolączki” jest zbyt daleko idące. Celem aplikacji mobilnej IKO jest przede wszystkim ułatwienie codziennego życia poprzez proste i intuicyjne w obsłudze narzędzie. – W naszym przypadku chodzi o  podanie klientom czasem złożonych i skomplikowanych produktów bankowych w prosty i intuicyjny w obsłudze i odbiorze sposób. Zachowując przy tym najwyższy poziom bezpieczeństwa i dostępności – mówi Kuc.

PKO Bank Polski od lat konsekwentnie dąży do oferowania usług bankowości mobilnej w sposób jak najbardziej przyjazny i bezpieczny dla użytkownika. Jego celem jest nie tylko uproszczenie usług bankowych, ale także zintegrowanie usług dodanych, aby zapewnić jak największą wartość klientom. Jednocześnie, w ramach projektu mobilnego, Bank stara się zwiększać sprzedaż swoich produktów i usług, co przekłada się na wartość dla akcjonariuszy. Katarzyna Dziwulska zaznaczyła nam że, cele te są od lat oczywiste i niezmienne.

Wyzwania podczas prac nad IKO

Realizacja IKO wiązała się z wieloma wyzwaniami, szczególnie związanymi z intensywnym użytkowaniem aplikacji przez ponad 7 mln klientów PKO Banku Polskiego. Wdrażanie nowych funkcjonalności wymaga też zachowania intuicyjnego i czytelnego interfejsu, który byłby łatwy w obsłudze dla każdego użytkownika, niezależnie od jego potrzeb i percepcji. To prawdziwe wyzwanie. Jak tłumaczy Łukasz Kuc, priorytetem było zapewnienie wartościowych i bezpiecznych usług dla klientów z różnymi oczekiwaniami. – Działamy w ogromnej skali. IKO zostało aktywowane przez klientów już ponad 7 mln razy i korzystają oni z aplikacji z bardzo dużą intensywnością i transakcyjnością. Dodatkowo udostępniamy w tym kanale coraz więcej funkcji i wyzwaniem jest oferowanie ich w sposób czytelny dla każdego klienta, bez względu na jego potrzeby, wiek i poziom percepcji. Staramy się, żeby z IKO korzystało się dobrze klientom z różnymi oczekiwaniami – wyjaśnia dyrektor. 

Czym inspiruje się PKO Bank Polski?

Inspiracją dla zespołu PKO Banku Polskiego jest otoczenie biznesowe. Uwagi, propozycje i oczekiwania klientów są dla nich ważnym źródłem informacji i inspiracji do rozwoju aplikacji. Dodatkowo, zespół zawsze analizował najlepsze praktyki z całego sektora i rozważał, które rozwiązania mogą być przydatne dla ich użytkowników. – Inspirują nas klienci i konkurenci. Bardzo dokładnie wsłuchujemy  i wczytujemy się w opinie, komentarze i oczekiwania naszych klientów. Ich uwagi i propozycje są dla nas inspiracją do udoskonalania i rozwoju IKO. Ale podglądamy i analizujemy też najlepsze praktyki właściwie z całego świata i rozważamy jakie rozwiązania mogłyby być przydatne dla naszych użytkowników – opowiada Katarzyna Dziwulska.

Jakie były kluczowe wyznaczniki sukcesu IKO?

Aplikacja od lat plasuje się w czołówce najlepiej ocenianych aplikacji na polskim rynku finansowym. To dla niej duże mierniki sukcesu. Aplikacja PKO Banku Polskiego kilkakrotnie już zdobyła nagrody w konkursie Mobile Trends Awards. Otrzymała też nagrody Złoty Bankier, Złoty Bell, eDukat, e-Commerce Polska Awards, Digital Payments. Została też dwa razy z rzędu uznana za najlepszą na świecie w rankingu Retail International Banker. Ranking obejmował aż 100 aplikacji bankowych z całego świata.

Jednak dla PKO Banku Polskiego sukcesem jest przede wszystkim możliwość oferowania klientom coraz więcej funkcjonalności w prosty i intuicyjny sposób. Kluczowym wyznacznikiem sukcesu aplikacji mobilnej była dla nich satysfakcja użytkowników. Weryfikują ją poprzez oceny w sklepach z aplikacjami mobilnymi, liczbę reklamacji oraz informacje zwrotne od klientów. Dyrektor Biura Kanałów Cyfrowych w PKO podkreśla, że IKO jest wiec świetnie oceniania nie tylko przez użytkowników, ale też przez rynkowych ekspertów i profesjonalistów.

Jak IKO została przyjęta przez użytkowników?

Tego, że projekt został przyjęty z werwą, domyślać się możemy po kategorii, w której wygrał. Aplikacja od samego początku cieszy się ogromnym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Jest też przez nich bardzo dobrze oceniana. Klienci doceniają przede wszystkim prostotę i intuicyjność obsługi. Cenią w niej możliwość wykonywania szybkich i wygodnych operacji finansowych z dowolnego miejsca i o każdej porze dnia i nocy. Dodatkowo, IKO stale się rozwija i udostępnia coraz nowsze funkcje. – Użytkownicy niezmiennie oceniają IKO bardzo dobrze. Niektórzy wręcz wyrażają w komentarzach i opiniach słowa, które ciężko sobie wyobrazić w kontekście banku („kocham IKO” itp), Potwierdzeniem jest także fakt, że drugi  rok z rzędu IKO otrzymuje nagrodę właśnie od klientów – w głosowaniu internautów. Oczywiście osiągamy także cele biznesowe, bez czego rozwój IKO nie byłby możliwy – cieszy się Katarzyna Dziwulska. 

Jak zaprojektowano i napisano aplikację?

W realizacji aplikacji IKO zostały wykorzystane natywne platformy Android i iOS oraz algorytmy samouczące się. Dodatkowo, aplikacja została dostosowana do urządzeń Huawei, co pozwala na zwiększenie liczby użytkowników. W przyszłości będziemy obserwować także poprawę szybkości i wydajności aplikacji. Jak mówi Łukasz Kuc, PKO Bank Polski jest również w procesie adopcji chmury obliczeniowej. 

Natomiast w rozwoju IKO uczestniczą eksperci z różnych dziedzin, w tym programiści, analitycy, projektanci i specjaliści od marketingu. Wszyscy pracują w zespołach zwinnych, aby szybko i efektywnie realizować cele projektowe. Podczas projektowania IKO priorytetem było zapewnienie łatwej i intuicyjnej obsługi dla użytkowników, a także bezpieczeństwa i stabilności aplikacji. – Od 9 lat organizujemy naszą pracę nad rozwojem IKO w oparciu o metodyki zwinne. Można powiedzieć, że IKO wciąż i nieustannie jest „otwartym” projektem, bo aplikacja jest ciągle udoskonalana, rozwijana i rozbudowywana o nowe elementy – dodaje Łukasz Kuc.

Co wyróżnia IKO na tle konkurencji?

PKO Bank Polski intensywnie pracuje nad rozwojem IKO w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa, rozszerzenia usług dodanych oraz udostępnienia aplikacji dla osób, które nie są klientami banku. Adopcja chmury obliczeniowej ma także pozwolić na bardziej zaawansowane funkcjonalności. – Jest kilka głównych kierunków rozwoju IKO. Pracujemy intensywnie nad szerokim pakietem funkcji z zakresu bezpieczeństwa, rozszerzaniem usług dodanych, udostępnianiem IKO dla osób, które nie są klientami PKO Banku Polskiego, a chcą korzystać z aplikacji. Wszystko to w oparciu o adopcję chmury obliczeniowej – mówi Dziwulska.

IKO wyróżnia się na tle konkurencji dzięki swojemu najszerszemu wachlarzowi funkcji i usług na polskim rynku bankowym, a także dostosowaniu i łatwości użytkowania dla każdego segmentu wiekowego i profilu klienta. – IKO jest bezpieczna, praktyczna i wygodna, warto też zauważyć, że ma najbardziej zaawansowanego na polskim rynku finansowym Asystenta głosowego, opartego na sztucznej inteligencji – podsumowuje Kuc.

Dlaczego PKO Bank Polski zgłosił swój projekt do MTA? 

Od ponad 10 lat IKO rozwija się bardzo intensywnie. Co roku wdrażane są kolejne funkcje i zmiany, których głównym celem jest dostarczenie wartości i pozytywnych doświadczeń klientom PKO Banku Polskiego. Ci z entuzjazmem i lojalnością korzystają z tego kanału. W wyniku tych działań IKO oferuje obecnie najszerszy wachlarz usług spośród wszystkich aplikacji mobilnych banków w Polsce. Dostrzega to Kapituła Konkursowa oraz Internauci. – MTA to największy i najbardziej prestiżowy konkurs w branży mobilnej w Polsce – więc zgłoszenie IKO do MTA stało się swego rodzaju tradycją – mierzymy się w ten sposób z naszą konkurencją i pokazujemy, że lider polskiej bankowości nie zasypia gruszek w popiele i jest zdeterminowany by być  numerem jeden w każdej kategorii – w tym w bankowości mobilnej – powiedziała nam Katarzyna Dziwulska.

Otrzymanie tytułu zwycięzców Mobile Trends Awards to ogromne wyróżnienie dla PKO Banku Polskiego i jego aplikacji, podkreśliła Dziwulska. – Nagroda to potwierdzenie jakości naszych usług i wsparcie w zachęcaniu do wyboru PKO Banku Polskiego i jego aplikacji IKO przez tych potencjalnych klientów, którzy wybierają lub zmieniają bank i biorą pod uwagę jego aplikację. Oczywiście nagroda ma także znaczenie dla naszych akcjonariuszy – dodaje Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.

Może Cię zainteresować: BLIK zdobywa drugie miejsce w głosowaniu internautów MTA

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także