W październiku ubiegłego roku Facebook ogłosił, że pozwoli na udostępnianie graficznych postów 3D. Użytkownicy mogą obracać je na ekranie komputera lub smartfona i oglądać z różnych stron. Wsparcie dla tego nowego formatu było jednak ograniczone. Teraz modele trójwymiarowe można zamieścić na News Feedzie jednym kliknięciem myszy.
Każdy użytkownik może od teraz tworzyć posty 3D na Facebooku
Według pierwotnego założenia, obiekty 3D udostępniane na Facebooku miałyby być tworzone w wirtualnej rzeczywistości. A konkretnie za pomocą gogli VR i kontrolerów Oculus, na platformach Medium lub w Facebook Spaces.
Teraz obiekty 3D może stworzyć, opublikować i oglądać każdy użytkownik Facebooka. Nie musi posiadać do tego gogli wirtualnej rzeczywistości i specjalnych kontrolerów. Posty 3D otrzymały bowiem wsparcie dla popularnego typu plików glTF 2.0, który obsługuje zaawansowane tekstury i detale modeli 3D, takie jak np. oświetlenie i faktury powierzchni.
Nowe elementy interfejsu Grapth API, pozwolą deweloperom na tworzenie aplikacji i programów do budowania modeli 3D, a nawet kamer, które pozwolą bezpośrednio i szybko udostępniać obiekty 3D jako posty na Facebooku.
Udostępnianie obiektów 3D jest banalnie proste
By zamieść post 3D na Facebooku należy przenieść odpowiedni plik na News Feed, jednym pociągnięciem myszki, tak jak zwykłe zdjęcie lub film. Następnie wystarczy już tylko wybrać tło dla trójwymiarowego obiektu i… gotowe.
Zamieszczanie treści tego typu nie wymaga więc żadnych dodatkowych umiejętności. Obiekty do publikacji trzeba jednak najpierw stworzyć w wymaganym formacie gITF 2.0.
Dyrektor kreatywny Facebooka do spraw społecznościowego VR, Ocean Quigley, nazywa ten format odpowiednikiem JPEG dla 3D.
Model trówymiarowy na Facebooku można przygotować na przykład w programie paint 3D dostępnym na Windows. Potem trzeba tylko wyeksportować gotowy obiekt do pliku GLB (taka operacja nie powiedzie się jednak we wszystkich przypadkach).
Plik 3D udostępniany na Facebooku nie może ważyć więcej niż 3MB. Odpowiedni format pliku można zweryfikować pod adresem: developers.facebook.com/tools/3d/validation. Bardziej szczegółowe instrukcje dotyczę tworzenia modeli trójwymiarowych na Facebooka znajdziecie w tym linku.
Posty 3D także na smartfonach i tabletach
Podobnie jak wideo i zdjęcia 360, modele 3D najlepiej ogląda się w goglach wirtualnej rzeczywistości. Pozostają jednak interaktywnym doświadczeniem również na ekranie komputera lub smartfona (choć na razie nie działają jeszcze na wszystkich urządzeniach mobilnych). Obiekty 3D na Facebooku można obracać, a niektóre mogą być nawet bardziej interaktywne (np. model samochodu 3D, w którym otwierają się drzwi).
Nowe możliwości interakcji z klientami na Facebooku
Na Facebooku niektórych firm można znaleźć już przykładowe, interaktywne posty 3D. Zamieściły je m.in. Lego oraz Sony Mobile. Właściciele smartfonów tego producenta (z linii Xperia XZ1), mogą skorzystać z aplikacji 3D Connect. Umożliwia ona skanowanie elementów otoczenia do modelu 3D i w formacie gITF 2.0. Teraz zeskanowane obiekty można udostępniać bezpośrednio ze smartfona na Facebooku jako post 3D.
https://www.facebook.com/sonymobile/posts/10156168691733390
Nowy format postów 3D daje naturalnie nowe możliwości interakcji z odbiorcami social mediów. Podobnie jak inne wprowadzane co jakiś czas nowości (ankiety, wideo i zdjęcia w 360 stopniach). Przykładem może być publikacja firmy Wayfair, zajmującej się sprzedażą wyposażenia dla domu. Dzięki postowi 3D na Facebooku, potencjalni klienci marki mogą oglądnąć oferowane przez nią produkty z różnych stron.
https://www.facebook.com/wayfair/posts/1822787004410127
Via:
techcrunch.com
Źródło:
developers.facebook.com