Konferencje
Mobile Trends

Urządzenie mobilne na każdą okazję – era dominacji mobile nadchodzi

Zdecydowanemu poszerzeniu uległ zakres tego, co obecnie nazywamy „mobile”. To już nie tylko smartfony i tablety, ale również smarttelewizory, wszelkie urządzenia wearables, jak chociażby smartwatche, a także smartsamochody i przedmioty wpisujące się w Internet Rzeczy. Rozwój nowoczesnych urządzeń z zakresu szeroko rozumianego mobile, w połączeniu z rosnącymi w błyskawicznym tempie dziedzinami takimi jak m-reklama, m-płatności czy m-zdrowie sprawia, że dzięki urządzeniom i rozwiązaniom mobilnym będziemy mieć cały świat w zasięgu ręki – konkretnie smartfona.

„Dumbfony” przeszły do historii

„Dumbfony” – najzwyklejsze, staromodne komórki – wyginęły. Przełomowym momentem okazał się początek roku 2013, gdy liczba sprzedawanych smartfonów przerosła liczbę sprzedawanych komórek starego typu. Wkrótce tego typu telefony mogą całkowicie zniknąć z produkcji, być może z wyjątkiem telefonów dla seniorów, którzy nie radzą sobie z obsługą dotykowego wyświetlacza.
Penetracja smartfonów osiąga już bardzo wysoki poziom, a rynek uległ nasyceniu. W Stanach Zjednoczonych wiosną 2014 roku wynosił on 72% – w porównaniu do 18% z początku roku 2010. W Polsce na chwilę obecną poziom penetracji smartfonów wynosi 58% i rośnie z roku na rok – w 2013 r. było to 33%, rok później – 44%.
Światowa sprzedaż tabletów maleje w mgnieniu oka, choć one z rynku raczej nie znikną. Szczyt wzrostu dla tabletów przypadł na początek 2013 roku – jeśli więc szukać na upartego, który rok był „rokiem mobile”, na podstawie danych można wywnioskować, iż był nim rok 2013. Od tego czasu sprzedaż tabletów z roku na rok stopniowo maleje, w trzecim kwartale 2014 roku osiągnęła ona poziom bliski 0%, podczas gdy w szczytowym momencie wynosiła ponad 150%.

Pięć ekranów to standard

Wraz z rozwojem mobile, mnożą się ekrany, z których korzystamy. Na początku był telewizor, później doszedł do niego komputer, następnie ekran telefonu… obecnie znaczący odsetek osób korzysta z około pięciu ekranów dziennie – komputerów, smartfonów, tabletów, smart telewizorów i wearables. Już samo oglądanie telewizji w połowie z przypadków pociąga za sobą równoczesne korzystanie ze smartfona lub tabletu.

Smartwatche jak… tablety

Rynek urządzeń ubieralnych jest dopiero na początku swojego rozwoju, jednak za kilka lat może on przynieść znaczące zyski. W chwili obecnej rynkowa sytuacja wearables jest porównywalna do sytuacji tabletów w roku 2011. W tej kategorii królować będą smartwatche, podczas gdy inne urządzenia, takie jak np. smartopaski, pozostaną raczej niszowe. Być może więc za kilka lat smartwatche będą równie popularne, jak tablety w chwili obecnej. Z drugiej jednak strony, należy pamiętać, że o ile tablet często stanowi urządzenie „rodzinne”, służące kilku domownikom, o tyle niemożliwe jest takie wspólne użytkowanie wearables. Z tego względu smartwatche mogą nigdy nie doścignąć popularnością tabletów, lub też… stać się bardziej popularnymi.
Z całą pewnością prężnie rozwija się również rynek m-health, nie tylko w zakresie „zdrowych” aplikacji, po które użytkownicy sięgają coraz częściej. Większość osób bardziej interesują mobilne urządzenia medyczne, niż chociażby wearables. Z czasem więc ilość mobilnych urządzeń do kontrolowania stanu zdrowia czy domowej diagnostyki może znacząco wzrosnąć, a obok aparatu do mierzenia ciśnienia w każdym domu znajdować się będzie również mobilny zestaw m-health (który już teraz zawierają w sobie najnowocześniejsze smartfony).

Smartsamochody pojazdem jutra

Rozwijać się będzie również przemysł inteligentnych samochodów – za kilka lat po ulicach jeździć będą setki tysięcy tego typu pojazdów. W samochodach korzystać będziemy przede wszystkim z aplikacji prognozujących ruch, ale także tych pogodowych czy muzycznych. Na pewno popularnością cieszyć się będą również aplikacje służące do komunikacji z innymi uczestnikami ruchu.

Inteligentny dom do naszych usług

Według prognoz także nasze domy będą się stawać coraz bardziej inteligentne. Przemysł ten z całą pewnością będzie się rozrastać, a inteligentne urządzenia i oprogramowania będą nam pomagać w zarządzaniu energią i sprzętami elektronicznymi w domu, jak i będą czuwać nad bezpieczeństwem domostwa, również, kiedy będziemy poza domem. Zwiastunami tego trendu są inteligentne termostaty czy samodzielnie sprzątające odkurzacze. Za kilka lat większość z domowych urządzeń będzie mogła „czytać nam w myślach” i  w ten sposób zwolni nas z obowiązków, wykonując je za nas. Rosnącą popularnością cieszyć się będą również smarttelewizory, które już teraz goszczą w wielu domach.

Smartfony i tablety – stare, ale jare

Pomimo rosnącej konkurencji w postaci innych inteligentnych urządzeń oraz wysokiego poziomu nasycenia rynku, tablety i smartfony nadal sprzedają się dobrze. W roku 2014 na całym świecie sprzedano około miliarda smartfonów oraz 225 milionów tabletów. W stosunku do lat poprzednich zmalała jednak sprzedaż urządzeń marki Apple – iPhone’ów i iPadów. Może to wynikać jednak z faktu, iż posiadacze urządzeń z jabłkiem nie czują potrzeby wymiany ich na nowszy model, a większość zainteresowanych już swoich zakupów dokonała. Powodzeniem cieszą się natomiast duże smartfony – phablety, stanowiące kompromis pomiędzy – obecnie już uznawanym za mały – ekranem smartfona, a dużym ekranem tabletu.
Warto również zwrócić uwagę na rosnący w siłę rynek azjatycki, gdzie prym wiedzie producent Xiaomi. Ilość sprzedawanych przez firmę urządzeń ciągle rośnie – na chwilę obecną jeśli chodzi o sprzedaż telefonów, udział Xiaomi w rynku jest wyższy, niż np. Samsunga (16% kontra 13%). W kategorii systemów operacyjnych, bezapelacyjnie na większości urządzeń rządzi Android – zielony ludek obecny jest na 85% sprzedawanych smartfonów i 65% tabletów.
Rozwój rynku mobile to nie tylko coraz to nowe pomysły na aplikacje i usługi mobilne, ale także coraz więcej inteligentnych urządzeń, gotowych pomóc nam w każdej sytuacji. Smarturządzenia nosimy przy sobie – jak smartfony i tablety, na sobie – jak smartwatche i smartopaski, a także jesteśmy nimi otoczeni – w miejscach publicznych, jak i w zaciszu własnego domu. Mobile, o ile już nie króluje, na pewno niedługo królować będzie w każdej dziedzinie naszego życia.
Informacje pochodzą z aplikacji przygotowanej przez Business Insider. Wszystkie dostępne są pod tym adresem. Przedstawione w artykule dane dotyczące dochodów dotyczą rynku amerykańskiego.
Zdjęcie:
AA+W © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także