Jak do tej pory najpopularniejszą usługą płatności mobilnej na świecie pozostaje Apple Pay z 12 milionami użytkowników miesięcznie na koncie (wg. szacunków Crone Consulting LLC). Na drugim miejscu ex aequo znalazły się Samsung Pay oraz usługa Google – Android Pay, która już niedługo zadebiutuje na terenie Wielkiej Brytanii (obie te usługi mają po 5 milionów użytkowników). Jesteśmy jednak świadkami zwiększającej się rywalizacji w branży płatności mobilnych, przy czym każda z propozycji firm posiada szczególnie pozytywne jak i negatywne strony.
Apple wygrywa, ale Samsung ma nad nim technologiczną przewagę
Wydaje się, że mimo sporej przewagi, Cupertino powinno zacząć przejmować się nadganiającą dystans do Apple Pay konkurencją. Płatnicza Usługa Androida zdobędzie zapewne nowych użytkowników kiedy pod koniec marca wyląduje w Wielkiej Brytanii (oraz już niedługo w reszcie krajów europejskich), tymczasem Samsung Pay szybko zdobywa kolejnych zwolenników dzięki swojej technologicznej przewadze nad rywalami. Samsung Pay w przeciwieństwie do usługi Apple czy Google pozwala płacić za zakupy nie tylko w terminalach do kart zbliżeniowych, ale też tych tradycyjnych, wymagających paska magnetycznego. Dzięki technologii MST opracowanej przez wykupiony przez Samsunga startup LoopPay, nic nie stanie na przeszkodzie w robieniu zakupów w sklepach niewyposażonych w terminal zgodny z NFC (kartami zbliżeniowymi).
Samsung wysunie się na prowadzenie?
Od debiutu w USA w sierpniu 2015 roku, usługa Samsunga zdobyła 5 milionów użytkowników, a w przeprowadzonych za jej pomocą transakcjach przepłynęło już 500 milionów dolarów. Oczywiście nie wszystko w Samsung Pay jest takie idealne. Przede wszystkim usługa ta działa jedynie na 5 ostatnich modelach z serii Galaxy.
Niestety ani Google, ani też Apple nie pochwaliło się dokładną liczbą użytkowników (znamy je jedynie z szacunków). W styczniu Cupertino podało jedynie, że w drugiej połowie 2015 roku przyrost użytkowników był dziesięciokrotnie wyższy niż w pierwszej połowie minionego roku.
Jak na razie największa walka stoczy się prawdopodobnie między mającym podbić Europę Android Pay i Samsung Pay (na kolejne rynki kieruje się także Apple Pay, które ostatnio już w dwa dni od debiutu usługi na terenie Chin zyskało na tamtejszym rynku 3 miliony zarejestrowanych kart). Sporą przewagą Google jest tutaj obecność jego usługi na wszystkich urządzeniach z Androidem od wersji 4.4 w górę (w tym również na smartfonach Samsunga).
Według szacunków Forrester Research Inc. w 2019 roku rynek mobilnych usług płatniczych osiągnie wartość 142 miliardów dolarów.
Źródło:
www.bloomberg.com
www.dailymail.co.uk