Konferencje
Mobile Trends

Żappka Store – powiew futuryzmu w polskiej sprzedaży detalicznej

Żabka to poważny gracz na scenie polskich przedsiębiorców. Z racji rozwoju i skali biznesu, który prowadzi powoli wychodzi poza ramy naszego kraju. W jednym z największych polskich sprzedawców ważną rolę pełni komponent Future, który odpowiada za innowacje. Przebłyskiem są Żappka Stores – autonomia i bezpieczeństwo – o których opowiedział nam Paweł Grabowski.

Żabka to sieć małych sklepów, które kategoryzuje się jako convenience. Oznacza to, że są to sklepy szybkiego wyboru z niewielkim asortymentem, które w założeniu mają zaspokoić natychmiastowe potrzeby przechodzących obok klientów. Żabka jest największą konkurencją dla osiedlowych sklepów, które coraz częściej przeobrażają się pod jej szyldem. Jak czytamy na stronie Żabki, przez 24 lata obecności na polskim rynku firma ugruntowała pozycję lidera segmentu modern convenience, a ideą funkcjonowania sieci jest bliskość i wygoda klientów, którzy oprócz zakupów mogą wypłacić pieniądze, nadać paczkę, zapłacić rachunki, doładować telefon czy zjeść ciepły posiłek, za który zapłaci się żappsami, czyli punktami w ramach programu lojalnościowego sklepu.
Żabka równoznaczna jest z 6,7 tysiąca franczyzobiorców, którzy posiadają 8 tysięcy sklepów. Jest to przyczynkiem posiadania prawie 16 milionów klientów, a sieć dzięki temu ma status największej w swoim rodzaju w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Żabka Future

Żabka to nie tylko sklepy spożywcze, ale także innowacje na tym polu. Obszar rozwoju skupiający zespół odpowiadający za wyszukiwanie i tworzenie oraz rozwój biznesu to dział o nazwie Żabka Future. Tomasz Blicharski kieruje zespołem ludzi, którzy tworzą narzędzia technologiczne i systemowe dla przyszłości sklepów z płazem w nazwie.

Żappka Store

Zespół przyszłości odpowiada za koncept sklepów bezobsługowych określanych mianem Żappka Store. Zakupy w tym sklepie mają być bardzo proste. Docelowo klient wchodzi do sklepu, bierze artykuły z półki i wychodzi, a cały proces odbywa się w przestrzeni poza jego wzrokiem i realnym zaangażowaniem. Wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka oraz Żappka Pay na pokładzie zainstalowanych aplikacji.

– Co może być lepszego niż wejście do sklepu i zabranie produktu z półki? Doszliśmy już do tego momentu, że sztuczna inteligencja, którą dysponujemy i system kamer potrafią nam odpowiedzieć na to, co wydarzyło się w tym sklepie, kiedy tam byłeś. Doszliśmy moim zdaniem do takiego momentu, w którym maksymalizujemy łatwość zakupu, sprawiamy, że te zakupy trwają dosłownie kilka sekund, a znając naszych klientów, potrafią oni przejść przez cały sklep i zrobić te zakupy w kilka sekund – wyjaśnia Paweł Grabowski. – Sam fakt, że to są sklepy autonomiczne, bezobsługowe pozwala nam udostępniać je klientom całodobowo. Żappka Store jest otwarty 24h przez siedem dni w tygodniu – dodaje.


Sklepy Żabki są bowiem wyposażone w system kamer, które monitorują położenie każdego produktu. 

Przed wejściem do sklepu aplikacja generuje jednorazowy kod QR przypisany do punktu, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Zeskanowanie kodu równoznaczne będzie z automatycznym otwarciem się drzwi. W tej samej chwili system poprzez sekwencję algorytmów sprawdza co dana osoba wzięła z asortymentu, a w momencie opuszczenia sklepu wszystkie brakujące towary zostają doliczone do rachunku. Opuszczenie sklepu przez klienta jest także sygnałem dla systemu do powiązania transakcji z danym użytkownikiem i poprzez cyfrowy portfel Żabki zostaje ściągnięta płatność z podłączonej karty płatniczej. Żabka zapewnia przy tym, że system nie identyfikuje klientów, nie zapamiętuje również obrazu, co gwarantuje pełne zachowanie prywatności i bezpieczeństwo.

– Bez aplikacji sobie nie poradzimy, gdyż nie zeskanujemy kodu QR, ale będziemy wdrażać wejście na kartę bankową, które w momencie, gdy słuchacie Państwo tego podcastu, powinno być już dla Was dostępne. Nasi klienci natywnie mają naszą aplikację. Naszą aplikację ma kilka milionów Polaków i w segmencie, w którym działa Żappka Store jest naturalnie mieć aplikacje, ale rozszerzamy możliwość wejścia do naszych sklepów nie tylko przez aplikacje. Chcemy, aby klienci mogli przyłożyć kartę do czytnika i te drzwi również się dla nich otworzą i ten sklep będzie dla nich dostępny – oznajmia gość podcastu Mobile Trends Podcast.

Inteligencja w sklepie spożywczym?


W Żappka Store zastosowano innowacyjną platformę AiFi OASIS, czyli system kamer, wykorzystujący sztuczną inteligencję. – Żabka zainteresowała się naszym rozwiązaniem sklepu bezobsługowego, ponieważ chciała stworzyć swoim klientom możliwość dokonywania wygodnych zakupów. Wdrożone rozwiązanie to przyszłość handlu detalicznego i już się cieszymy na możliwość wprowadzenia tej technologii w innych lokalizacjach w całej Polsce, w partnerstwie z Żabką mówi Steve Gu, współzałożyciel i dyrektor generalny AiFi.

– Format autonomiczny to jest innowacja, jeśli chodzi o sklepy podobna do autonomicznych sklepów samochodowych, gdyż sam sklep wie co się w nim znajduje i potrafi sam odpowiedzieć na pytanie jakie zakupy zrobiłeś […] Sklep nie wie kim Ty jesteś, wie to nasz system rozliczeń, gdyż staramy się zachować pełną anonimowość, więc w momencie, w którym opłacamy rachunek to połączymy Ciebie razem z tą osobą, która weszła. Sklep widzi cię jako zanonimizowanego avatara, który wchodzi do sklepu i ma pełną świadomość tego, co i gdzie znajduje się w sklepie i jest w stanie rozpoznać, który produkt wziąłeś, który odłożyłeś jeśli Ci się nie spodobał, lub który produkt wypiłeś czy zjadłeś i wyrzuciłeś do kosza.W tym momencie system odpowiedzialny za autonomiczność tego sklepu pracuje na pełnych obrotach rozpoznając każdy twój ruch – wyjaśnia gość.

Eko płazy?

Żappka Store został stworzony w ramach Inkubatora Biznesu Żabka Future, czyli zarządzanie innowacjami przekuwając je w nowe produkty, które w łatwy sposób da się skomercjalizować. Projekt ten według władz żabki idealnie wpisuje się w strategię działań zmierzających do utrzymania neutralności klimatycznej – Żappka Store do swej działalności wykorzystuje wyłącznie ekwiwalent zielonej energii. 

Więcej na temat autonomicznych sklepów i technologii za nimi stojącej dowiecie się z podcastu: Jak stworzyć nowoczesny bezobsługowy sklep – Paweł Grabowski (Żabka Future)

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także