Wśród czynników, które wpływają na decyzje zakupowe Polaków, cena ustąpiła pierwszeństwa jakości produktu. Jednakże nadal niemal 80% z nich nadal wskazuje ją jako jedno z najważniejszych uwarunkowań przy robieniu zakupów. Właśnie dlatego sklepy internetowe muszą pilnować ruchów swojej konkurencji i nieustannie optymalizować politykę cenową, która pozwoli im zatrzymywać u siebie klientów i zwiększać zyski ze sprzedaży. Dowiedz się, jak duże znaczenie dla e-commerce ma cena oraz w jaki sposób i z pomocą jakich narzędzi można optymalizować politykę cenową.
Cena w e-commerce a cena w sklepie stacjonarnym
Wpływ ceny na decyzję zakupową w sklepie internetowym jest znacznie wyższy niż w sklepie stacjonarnym. Dzieje się tak, ponieważ sprzedawcy w stacjonarnych punktach mają znacznie większy wachlarz możliwości, które mogą przekonać klienta do zakupu. Należą do nich m.in. sposób ekspozycji produktów, jakość obsługi i umiejętność przekonywania, zapach czy muzyka, które nakłaniają nas do zakupów emocjonalnych. Co więcej – porównywanie cen w sklepach stacjonarnych wymaga przemieszczania się pomiędzy punktami, co również może generować koszty (np. paliwo czy bilety autobusowe), a także zajmuje sporo czasu. Dlatego już sam fakt, że produkt znajduje się w ofercie, jest wystarczającym powodem do dokonania zakupu.
Jak wygląda to w e-commerce?
Tymczasem podczas e-zakupów możemy bez problemu przeskakiwać pomiędzy ofertami różnych sklepów lub szukać najniższych cen w porównywarkach lub marketplace’ach. Google Shopping zestawia podobne oferty na jednym widoku i umożliwia przejście na stronę sklepu.
Trudniej zatem przykuć uwagę e-zakupowicza czymś innym niż cena. Oczywiście nie można pomijać faktu, że na decyzję zakupową w Internecie wpływają również:
- atrakcyjna prezentacja oferty – np. zdjęcia i opisy produktów, ich dokładne dane, specyfikacja i parametry;
- różne opcje płatności i dostawy – każdy klient e-sklepu ma swoje preferencje, dlatego więcej opcji to większe szanse na jego zakup;
- wysokie pozycje w wyszukiwarce – im wyższe, tym większe prawdopodobieństwo odwiedzin na stronie sklepu;
- łatwa ścieżka zakupowa – brak trudności i błędów pomoże przejść proces od dodania do koszyka aż do płatności.
Niemniej to właśnie cena ma kluczowe znacznie, przykuwa uwagę nie tylko na stronie produktu, ale też w wynikach wyszukiwania czy w rankingach porównywarek. Konsumenci są także coraz bardziej świadomi cen i tego, ile dany produkt powinien kosztować. Mogą swobodnie porównywać ceny w swoim rejonie, w całym kraju, a nawet na zagranicznych rynkach.
Monitoring cen e-commerce – optymalizuj politykę cenową i zyskaj klientów
Optymalizacja polityki cenowej pozwoli Ci przyciągać klientów, którzy szukają najtańszych ofert lub też podnosić ceny w sytuacjach, kiedy jest miejsce na taki manewr. Automatyczny monitoring cen sklepów internetowych jest możliwy dzięki narzędziom, które dostarczają aktualne dane na temat cen i działań promocyjnych konkurencji nawet kilka razy dziennie, dzięki czemu możesz podejmować takie decyzje dotyczące cen, które pozwolą Ci osiągać wysokie wyniki w rankingach porównywarek lub maksymalizować zyski z marży.
Ponadto poinformują Cię również o liczbie konkurencyjnych ofert czy najniższych cenach danego produktu na rynku. Wykorzystując dostarczone przez narzędzia dane, dowiesz się, które ceny możesz podnieść, nie tracąc pozycji w rankingach oraz klientów, którzy szukają najtańszych ofert.
Chcesz zarabiać więcej na swoim sklepie internetowym? Wypróbuj narzędzia Dealavo do analityki e-commerce oraz monitoringu cen konkurencji.