Konferencje
Mobile Trends

10 trendów mobilnych na rok 2014 (i nie tylko) wg JWT – cz. I

JWT Intelligence opublikowało w tym miesiącu raport „10 trendów mobilnych na rok 2014 i kolejne lata” („10 Mobile Trends for 2014 and Beyond”). To trzecia, coroczna edycja tego raportu. Podsumowuje ona trendy, jakie pojawiły się w ciągu minionego roku m.in. podczas Mobile World Congress, Consumer Electronics Show czy South by Southwest Interactive.
Warto pamiętać, że obecnie “mobile” to już nie tylko smartfony i tablety, ale inne podłączone urządzenia jak wearables, inteligentne samochody, jak i cały tzw. Internet Rzeczy. Coraz więcej czasu spędzamy też przy ekranach urządzeń mobilnych – codziennie korzystamy ze smartfonów ok. 147 minut, co przewyższa laptopy czy telewizory!
Skrócona wersja raportu liczy 87 stron. Raport przedstawiony jest w czytelnej i bardzo przystępnej formie, która kondensuje najważniejsze informacje dotyczące każdego z trendów. W tym artykule opisujemy pierwsze pięć trendów przedstawionych w raporcie.

1. Holistyczna łączność na horyzoncie

Trend ten niesie ze sobą integrowane systemy, które łączą ze sobą wiele urządzeń, gdziekolwiek jesteśmy. To trendy takie jak podłączony dom, podłączone samochody czy framework. Obecnie z internetem połączonych jest 12 miliardów ludzi, procesów, danych i wszelkich urządzeń. Do roku 2020 liczba ta wynosić ma już 50 miliardów!

2. Eksplozja wearables

Obecnie mobilność to już nie tylko smartfon noszony w kieszeni czy torebce, ale wiele urządzeń, które nosimy na całym ciele – smartokulary, smartzegarki, smartubrania. Kickstarter roi się od pomysłów, wykorzystujących wearables. W roku 2018 szacowana wartość globalnego rynku wearables ma wynosić 5,8 miliarda dolarów (wzrost z $750 milionów w roku 2012). Wearables to systemy operacyjne takie jak Android Wear czy Tizen, opaski, które wykorzystują dane biologiczne jak np. rytm serca do identyfikacji użytkownika – przykładem jest opaska Nymi od Bionym. Wearables mogą również odczytywać nasz nastrój i emocje, służą nawigacji i śledzeniu tras, a także sprawiają, że odzież zyskuje zupełnie nowe oblicze.

3. Mobile jako pierwszy ekran

Jak wspominaliśmy we wstępie, ekran mobilny stał się pierwszym ekranem dla wielu użytkowników. Obecnie więcej czasu spędzamy z oczami utkwionymi w smartonie, niż np. w telewizorze czy komputerze stacjonarnym. Porównując dane z roku 2011 i 2014, ilość czasu spędzonego na oglądaniu filmów na urządzeniach mobilnych wzrosła aż o 719%! Ruch na YouTube pochodzący z urządzeń mobilnych wzrósł w tym czasie z 6% do 40%. Na małych ekranach oglądamy wszelkie materiały wideo, czytamy newsy, a także i książki.

4. Mobile zmienia sposoby naszej komunikacji

Mobile stał się nie tylko pierwszym ekranem, ale też króluje w zakresie komunikacji – ostatnimi czasy nastała ogromna moda na mobilne komunikatory. WhatsApp, Snapchat czy Facebook Messenger – przynajmniej jedną z tych aplikacji znajdziemy na znaczącej większości smartfonów. Dzięki nim możemy być w kontakcie zawsze i wszędzie, nie ponosząc żadnych dodatkowych opłat jak np. za SMSy – wystarczy nam połączenie z internetem. Ponadto zmianom podlegają także schematy komunikacji, jakie narzuca np. Snapchat – daną wiadomość możemy zobaczyć jedynie raz – czy obrazkowość Vine lub Instagrama.

5. W stronę wizualności

Zmiany w designie aplikacji mobilnych możemy śledzić na własnych oczach. M.in. dzięki mobilności stajemy się w pełni „wizualnym” społeczeństwem, gdzie obrazy grają pierwszorzędną rolę, a design aplikacji ulega coraz większemu uproszczeniu na rzecz czytelności. Tekst w mobilności powoli staje się zbędny, a dominacja obrazu to niezaprzeczalny fakt, nie tylko w samym designie, ale także w wysyłanych i odbieranych przez nas komunikatach. Na popularności zyskują też tzw. „naklejki”, które używane w komunikatorach nieraz zastępują cały komentarz danej sytuacji.
Niektóre z powyższych trendów zostały uwzględnione także w Mobile Book of Trends 2014, o której pisaliśmy na początku roku. Trendy uwzględnione w tej publikacji skupiały się przede wszystkim na samych aplikacjach mobilnych, niż na całej branży mobilnej. Niektóre z nich jednak powtórzyły się, jak np. moda na wearables czy na płaski design i prostotę.
Jeśli jesteście ciekawi drugiej porcji trendów, zapraszamy do śledzenia naszego serwisu – druga część artykułu pojawi się już jutro!
Źródło:
http://www.jwt.com/blog/consumer_insights/jwts-10-mobile-trends-for-2014-and-beyond/

Udostępnij
Zobacz także