Konferencje
Mobile Trends

5 sposobów na monetyzację aplikacji poprzez budowanie zaangażowania

Każdy twórca aplikacji pragnie tego, aby w jakiś sposób na niej zarobić. Wprowadzenie opłaty za  aplikację może sprawić, że stracimy zainteresowanie swoich potencjalnych użytkowników, zamiast je zyskać (i na tym zarobić). Na opłatę za pobranie aplikacji mogą pozwolić sobie jedynie developerzy pewni swojego produktu, o ugruntowanej pozycji na rynku aplikacji mobilnych. Jak więc w inny sposób zmonetyzować aplikację? Blogerzy CodeFuel mianują się specjalistami od zarobków w internecie i dzielą się oni ze swoimi czytelnikami 5 sposobami na monetyzację aplikacji. Jeśli chcecie je poznać, zapraszamy do dalszej lektury.
Bez zaangażowania użytkownika w aplikację nie ma mowy o monetyzacji. I lekarstwem na zaangażowanie wcale nie jest zrobienie dobrej aplikacji, ba, nawet świetnej. To czasami po prostu za mało. Warto pamiętać o tym, że 80% aplikacji mobilnych zostaje pobrana mniej niż tysiąc razy. Nawet genialne aplikacje mogą zginąć w gąszczu aplikacji na smartfonie, a już tym bardziej w dżungli aplikacji w sklepach z aplikacjami. Jak więc przypomnieć użytkownikom o swojej aplikacji  i przekuć to na zysk?

1. Angażująca reklama

Warto pamiętać o tym, że reklama powinna być kierowana nie tylko do nowych użytkowników, ale również – a może przede wszystkim? – do tych, którzy naszą aplikację już posiadają.
Warto zastanowić się nad reklamami budzącymi zaangażowanie już obecnych użytkowników. Za pomocą Google Ad Network twórcy aplikacji mogą stworzyć reklamę, która będzie wyświetlała się jedynie użytkownikom, którzy już zainstalowali daną aplikację, przypominając im o jej istnieniu. Google przoduje, jeśli chodzi o reklamy mobilne, które mają przyciągnąć zarówno starych, jak i nowych użytkowników. Przypominamy, że Google, zdobyło nagrodę The Smarties 2014 za reklamę natywną aplikacji Google Maps. Stworzyli oni aplikację-quiz, w której na końcu użytkownik zostaje zachęcony do instalacji aplikacji.

2. Reklama w social media

Nie tylko Google, ale również Facebook wypuścił reklamy, które pomogą utrzymać zaangażowanie użytkowników w aplikację. Facebookowe reklamy wyposażone są w system, który pozwala łączyć bezpośrednio sponsorowane posty na Facebooku z aplikacją. Należy połączyć aplikację z Facebookiem i odpowiednio skonfigurować ustawienia. Dokumentacja dotycząca tego działania dostępna jest na stronie Facebooka. Niedawno również Twitter wprowadził podobny system reklam budzących zaangażowanie. Linki znajdujące się w tweetach przenoszą użytkownika do pobierania aplikacji lub aplikacji samej w sobie, jeśli jest ona już zainstalowana na urządzeniu mobilnym.

3. Powiadomienia push

Powiadomienia push potrafią irytować, ale to w ogromnej mierze zależy od sposobu ich wykorzystania. Warto wykorzystać je nawet wtedy, a nawet szczególnie wtedy, gdy użytkownik ma zainstalowaną aplikację, ale nie korzysta z niej regularnie. Proponujemy spróbować 2 metod:

  • „Punkty zapalne” – kiedy twoja aplikacja bazuje na geolokalizacji, wtedy warto spróbować wysyłać użytkownikom powiadomienia bazujące na ich lokalizacji. Najprostszym rozwiązaniem jest wysyłanie np. kuponów promocyjnych do sklepów, kiedy użytkownik znajduje się w pobliżu lokalizacji danego sklepu stacjonarnego.
  • Regularne powiadomienia – poprzez regularnie wysyłane komunikaty możesz być ze swoimi użytkownikami w stałym kontakcie, wysyłając im przydatne lub istotne informacje. Sposobem na wykorzystanie tej metody jest wysyłanie powiadomień związanych z zainteresowaniami użytkownika lub np. aktywnościami jego znajomych, jak to ma miejsce np. w aplikacji Facebooka.

4. Sposób na lepsze poznanie aplikacji

Jeśli twoja aplikacja jest nieco bardziej rozbudowana, istnieją nikłe szanse, że użytkownik po instalacji będzie chciał od razu poznać wszystkie jej zakamarki. Oczywiście istnieje takie grono, ale wielu użytkowników nie będzie miało czasu lub ochoty poznać wszystkich aspektów aplikacji naraz. A później zapomni sprawdzić niektóre funkcje. Dlatego warto wykorzystać powiadomienia wewnątrz aplikacji, aby stopniowo przedstawiać użytkownikowi kolejne możliwości, jakie oferuje aplikacja. Istnieją dwa najpopularniejsze rozwiązania:

  • Wskazówki – wyświetlane za pomocą małych okienek, części menu lub jako wskazówki wyświetlane w okienku zaraz po uruchomieniu aplikacji.
  • Powiadomienia – jeśli w bazie posiadamy adres e-mail użytkownika, możemy wysyłać mu wskazówki lub informacje o nowych funkcjach aplikacji za pomocą poczty elektronicznej. W tym celu można wykorzystać również opisane punkt wyżej powiadomienia push.

5. Zachęty i motywatory

Warto, abyś zachęcał użytkownika do korzystania z aplikacji na wszelkie możliwe sposoby. Możesz „motywować” go do działania oferując zniżki czy kupony rabatowe. Możesz też postawić na zachęty wewnątrz aplikacji – supermoce w grach, dodatki do odblokowania czy wszystkie pozostałe elementy grywalizacji. Grywalizacja polega na dodaniu do aplikacji elementu rywalizacji, nawet, jeśli aplikacja nie służy komunikacji z innymi użytkownikami. Przykłady, jakie przedstawiają blogerzy CodeFuel to:

  • Punkty – pozwól użytkownikowi gromadzić punkty lub odznaki, niezależnie od aktywności, jaką wykonuje. Taki element grywalizacji można łatwo wykorzystać w aplikacjach edukacyjnych.
  • Nagrody – odblokowane elementy w grach czy dodatkowe funkcje aplikcji to kolejne sposoby na zwiększenie zaangażowania poprzez wprowadzenie elementu grywalizacji. Nawet jeśli nagrodą jest wirtualny medal, użytkownik będzie dążył do zdobycia go – już tak działa na nas pierwiastek rywalizacji, nawet jeśli jest to rywalizacja z samym sobą. Można przyznawać również punkty bądź nagrody za korzystanie z nowych funkcji aplikacji, co w płynny sposób łaczy się z punktem wyżej.
  • Konkursy – rywalizacja z innymi, realnymi użytkownikami zawsze wprowadza duży element rozrywkowy do aplikacji. Warto wprowadzić do aplikacji dział rankingu bądź statystyk, gdzie użytkownik będzie mógł sprawdzić, jak wypada w rywalizacji na tle innych.

Warto pamiętać, że im większy wysiłek włożymy w budowanie zaangażowania użytkownika, tym bardziej wrośnie prawdopodobieństwo, iż „poda on dalej” informację o aplikacji, przez co bardziej wrośnie potencjał aplikacji na monetyzację – zajdzie idealna reakcja łańcuchowa. Nie zapominajmy o testach A/B oraz innych sposobach – próbujmy różnych zmian w wyglądzie czy interfejsie, testujmy nowe sposoby na budowanie zaangażowania użytkownika, aby finalnie osiągnąć możliwie najlepsze efekty i na jak najdłużej przyciągnąć użytkownika do naszej aplikacji.
Źródło:
http://www.codefuel.com/blog/5-tips-to-monetize-mobile-apps-by-increasing-engagement/
Zdjęcie:
Magdziak Marcin © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Zobacz także