Konferencje
Mobile Trends

Agencja SEO – czy warto korzystać z jej usług?

Chyba większości zainteresowanych marketingiem internetowym obił się o uszy dźwięczny skrótowiec. Co oznacza SEO? Jest to skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jest to profesja, którą możesz wykonać samodzielnie bądź skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji. Czy warto wydać pieniądze na agencję SEO?

Co to jest SEO i czym się zajmuje?

Jak wyjaśnia witryna whitepress.pl podstawą dobrego pozycjonowania jest optymalizacja SEO. Zatem zadaniem SEO jest właśnie pozycjonowanie strony internetowej poprzez jej optymalizację. Jest to szczególnie istotne w rozumieniu czym jest i jaki ma cel ta dziedzina marketingu. 

Kim jest specjalista SEO, co robi?

Specjaliści SEO, zwani też pozycjonerami to osoby odpowiedzialne za nic innego, jak Twoją pozycję. Rzecz w tym, że nie tylko w wyszukiwarkach, gdyż koreluje to również z kondycją twojego biznesu w ogóle. Jeszcze nie tak dawno temu, przed pandemią, nie było to wcale takie oczywiste, ale teraz gdy większość przedsiębiorców przeniosła się do internetu, konkurencja wzrosła jeszcze bardziej. Jak pozycjonerzy osiągają swoje cele? Rzesze ludzi kojarzą pozycjonowanie z pisaniem tekstów pod odpowiednie słowa kluczowe. Choć mają sporo racji, to tak naprawdę mały wycinek z działalności specjalistów tej branży. 

Co oprócz słów kluczowych?

Na pozycjonowanie stron internetowych niebagatelny wpływ ma ich zawartość. Algorytmy wyszukiwarki analizują witryny internetowe, za pomocą crawlerów, które indeksują je w sieci. Zabieg ten ma docelowo badać treści pod kątem merytoryki i jej użyteczności dla użytkowników. Stąd istota keywords, które mają za zadanie pomóc czytelnikowi znaleźć interesujące go informacje. Jak do tej pory najważniejsze na stronie były słowa, ale Alphabet wciąż zmienia reguły gry, na czym znają się tylko wykwintni koneserzy tematu – pozycjonerzy. 

Oprócz optymalizacji pod kątem słów kluczowych, odpowiadają oni za architekturę całej strony, która najczęściej bazowana jest na formacie map XML

Poza tym zwracają oni uwagę na całą taktykę link-buildingu, która skutecznie pomaga budować topical authority strony ,czyli coś, co po polsku nazwalibyśmy jej eksperckością. Sam schemat linków również jest niezbędny do prześledzenia.

Linki dofollow z wartościowych źródeł, linki nofollow dla powtórzeń i niepotrzebnego szumu, błędy 404przekierowania  301 i usuwanie starych lub uszkodzonych linków. To wszystko jest istotą działań opartych na linkowaniu, ale to nie wszystko. 

Istnieją podmioty, które celowo zaniżają pozycję konkurencji, wklejając jej zakotwiczenie do małowartościowych i spamerskich źródeł. Zadaniem pozycjonera jest wytropić i unieszkodliwić takie działanie.

Pozycjonerzy często decydują też o tym jak wygląda strona w ogóle. Budowa paska domeny, czy wyglądu kodu źródłowego również podlega pod procesy SEO. Pozycjonerzy określają jak wyglądać ma struktura linku, żeby była atrakcyjna zarówno dla wyszukiwarki jak i odbiorców. Podpinają ją do “analyticsa” i są w stanie mierzyć jej wędrówkę i skuteczność.

Analityka to coś, z czymś specjaliści w tym fachu nie rozstają się na krok. Muszą z niej korzystać, by mierzyć efektywność swoich działań. Ważne jest to, że działania pozycjonerskie nie dają efektów natychmiastowych, a pierwsze owoce skutecznej strategii mogą być widoczne nawet po wielu miesiącach jej wdrażania. Pozycjonerzy wiedzą jednak co robią, a to dlatego, że trzymają rękę na pulsie, dzięki narzędziom takim jak Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console, Ahrefs czy Semrush.

SEO-wcy są też odpowiedzialni za parametry szybkości ładowania się strony, jej wydajności czy bezpieczeństwa. Dbają o to, by posiadała ona odpowiednie protokoły, jak np. SSL czy TSL, ale też o to, by strona nie była obciążona multimediami, co wpłynęłoby na jej niską responsywność. Zajmują się więc ich kompresją i wkomponowaniem w stronę, by boty mogły rozumieć z czym mają do czynienia (większość algorytmów rozumie tylko słowa). W 2021 roku – w roku, w którym zaczęto zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni – wprowadzono też wskaźnik CWV, czyli pomiar odpowiadający za  responsywność, kwestie związane z bezpieczeństwem czy też szyfrowaniem połączenia. 

Co robi agencja SEO?

Agencja SEO oszczędza swoim klientom sporo czasu, gdyż zawodowo zajmuje się tym, czemu oni muieliby poświęcać cały jego ogrom. Usługi SEO do tanich nie należą, ale efekty jakie przynosi zwracają się z nawiązką. Wszystko zależy od tego, czego oczekuje klient od agencji. Agencja posiada zastępy pozycjonerów, którzy mogą w znacznym tempie przyspieszyć działanie strategii, a nawet wtedy, ta może być bardzo długa, a czasem wręcz uciążliwa. Specjaliści muszą zwracać uwagę na czynniki rankingowe, do których należą: doświadczenie użytkownika, linki i przyjazność dla urządzeń mobilnych

Dla Google oprócz stron wyglądających zgodnie z ich oczekiwaniami najważniejsze jest to, jak zachowują się na nich użytkownicy. Stąd jeśli treści są angażujące, a użytkownicy wędrują po naszej domenie, tak boty zinterpretują ją pozytywnie dla naszej pozycji.

Oczywiście strategię content marketingową również można zlecić agencji. Agencja jest też odpowiedzialna za zorganizowanie odpowiedniej strategii generowania i pozyskiwania linków, a także uruchomienie odpowiednich “silników” na stronie, które pozwolą jej optymalnie działać na tabletach czy smartfonach, zwłaszcza, że mobile zjada coraz większy kawał tortu.

Audyt SEO?

Audyt jest dokumentem pomagającym określić stan naszego pozycjonowania, które jest wynikiem wszystkich wymienionych wcześniej czynników. Agencja ma za zadanie sporządzić taki dokument, aby wiedzieć na jakim gruncie stoi jej potencjalny klient, a także, żeby wiedzieć jaką strategię powinna przyjąć, by mu pomóc.

Nie zapomnij o Off-Page SEO!

Oczywistością są działania agencji nazywane On-Page SEO. Jak sama nazwa wskazuje są to działania na stronie, linki, keywords, tytuły, meta opisy, tagi, xml i inne technikalia.

Agencja ma też środki, by wyjść poza te ścisłe ramy tych działań. Te mogą skupiać się także poza daną domenę internetową. – Specjaliści mogą na przykład wpływać na pozycjonowanie poprzez aranżowanie odpowiednich treści, grafik i wideo na serwisach zewnętrznych. 

Są też w stanie połączyć SEO z prawidłami komunikacji i budowania wizerunku w sieci, za co odpowiada Public Relations. – PR w połączeniu z SEO stanowi SERM, czyli Search Engine Reputation Management. Są to działania kumulujące w sobie e-pijarowe zawzięcie do eksperckich treści i pozycjonerskie zapędy wynoszenia ich na szczyt panelu użytkownika. 

Do najbardziej efektywnych możliwości agencyjnych jest zastosowanie outreach marketingu. Outreach to w przypadku SEO wyszukiwanie odpowiednich stron, osób i instytucji, które w roli osoby posiadającej widownię i wpływ na nią, mogą wypromować nasze treści i produkty. Jest to coś w stylu SEO Influencera. Świetnie sprawdzają się też artykuły sponsorowane, które agencje mogą wyegzekwować z większą łatwością niż pojedynczy użytkownicy.

Czy warto wydać pieniądze na agencję SEO?

Odpowiedź jak zawsze brzmi: to zależy. Oczywiście nie każdemu będzie potrzebna taka usługa, gdyż sporą część z usług SEO-wców jesteśmy w stanie wykonać sami. Wymaga to jednak sporego zaparcia i czasu na wykonywanie czynności, których efektów możemy nie zobaczyć przez długie miesiące, a w przypadku nieprawidłowych działań możemy ich nigdy nie zobaczyć, bądź wręcz sobie zaszkodzić. Jeśli zależy nam na zaistnieniu na wysokiej pozycji, większemu ruchowi na stronie czy wzmocnieniu swojego wizerunku w sieci to wybór odpowiedniej agencji SEO może okazać się niezbędny. Warto przy takiej okazji spojrzeć na profil agencji, jej portfolio i opinie zadowolonych bądź mniej zadowolonych klientów. Specjaliści od SEO są też zazwyczaj specjalistami od płatnych wyników wyszukiwania, więc z pewnością będą wiedzieć jaką strategię pozycjonowania wybrać w naszym przypadku. 

SEO nie jest usługą tanią, nie przynosi szybkich rezultatów, a spora część specjalistów to szarlatani, co może skutecznie deprecjonować tę dziedzinę. Niemniej jednak dla dobra naszej witryny powinniśmy chociaż pomyśleć nad optymalizacją jeśli chcemy mieć jakiekolwiek znaczenie w sieci. 

Dobra pozycja w wyszukiwarce przyniesie nam świetne wyniki finansowe i wizerunkowe, co wiedzą też pozycjonerzy.  – Koszt napisania wpisu na bloga może kosztować nawet 250 zł. Opublikowanie wartościowego linka to koszt od 200 zł wzwyż. Tak więc same te dane pokazują, że pozycjonowanie wcale nie jest tanie, skoro potrzebujemy takich tekstów i linków kilka w miesiącu. Nie wspominając o dodatkowych kosztach związanych z prowadzeniem strategii –tłumaczy Anna Jaroszewska, Head of Content Marketing w White Press.

Artykuł powstał we współpracy z whitepress.pl

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także