Konferencje

Anime, książki i streaming? – co interesowało użytkowników aplikacji w 2021 roku?

Dostawca usług szacowania rynku mobilnego- data.ai (kiedyś AppAnnie) – sporządził kolejny raport skoncentrowany na statusie aplikacji na mobilnym rynku. Tym razem skupiono się na rozrywce i mediach. Czy wiesz, że w ubiegłym roku aplikacje rozrywkowe i literackie zajęły razem 18 proc. wszystkich pobrań i prawie połowę wydatków wśród użytkowników całego świata?  Co jeszcze odkrywa przed nami dokument State of Media and Entertainment 2022?

W 2021 roku ilość  pobrań aplikacji rozrywkowych typu over the top (OTT) przekroczyła 2,2 miliarda jednostek. Wydatki mobilnych konsumentów z całego świata w tym sektorze zatrzymały się na poziomie 6,3 miliarda dolarów w 2021 roku. Jest to rekordowa wartość jak na OTT, pomimo tego, że czas spędzony w aplikacjach tego typu spadł o 20 proc. w ujęciu rocznym.

W Chinach UGC, w USA OTT

Gdy spojrzymy w stronę aplikacji koncentrujących się na krótkich filmach rozrywkowych, te zaliczyły w ciągu roku prawie 40 procentowy wzrost czasu w nich spędzonego. Analitycy z data.ai zauważają, że wśród kosnumentów odpowiadających za taką nadwyżkę dominował język chiński. 

W przeciągu ostatnich dwóch lat, czas konsumentów spędzony na TikToku wzrósł niemal pięciokrotnie. Podobną obserwację zanotowała inna chińska platforma wideo, czyli Kuaishou (Kwai),  w której od 2019 roku czas spędzany przez użytkowników wzrósł ponad jedenastokrotnie. Wynika z tego konkluzja, że w przyszłości aplikacje wideo z tzw. shorts mogą zabierać coraz więcej uwagi konsumentom, co zaostrza konkurencję między chińskimi aplikacjami typu UGC, a amerykańskimi OTT.

Gdy mowa o OTT, mamy na myśli wszelkie treści odtwarzane przez widzów, zazwyczaj na telewizorze, ale bez jednoczesnego udziału telewizji kablowej. Do aplikacji OTT zaliczymy też te korzystające z transmisji strumieniowej. Służą one głównie celom rozrywkowym i edukacyjnym. UGC z kolei są treściami, których twórcami i nadawcami są końcowi użytkownicy. Popularność treści generowanych przez użytkowników związana jest z rozwojem technologii i zmianą określaną jako rozwój gospodarki twórców, z których odsetek nabiera właściwości wywierania wpływu, stając się influencerami.

Aplikacje z Short Videos są na topie i odnotowują coraz wyższe wskaźniki popytowe, co widoczne jest w każdej większej platformie społecznościowej. OTT będą zmuszone do tworzenia bardziej ekskluzywnych treści oraz wdrożyć nowe, bardziej interaktywne formaty wyświetlania, żeby móc konkurować z aplikacjami UGC. Netflix, któremu ostatnio spadły przychody, próbuje zachęcać użytkowników do większej aktywności poprzez funkcje autoodtwarzania, powiadomień o nowych odcinkach, odtwarzaniu w tle, przesyłaniu natywnym oraz wprowadzeniu gier w swoim panelu. Netflix posiada przy tym dużą konkurencyjną przewagę oferując użytkownikom spektrum języków dubbingu, napisów, lektorów oraz audiodeskrypcje w niektórych produkcjach. W konkurencyjnym iQIYI zauważymy większą interaktywność pozwalającą na social experience, dzięki funkcjom, takim jak Play Party i Live User Comments. Jak widzimy Amerykanie próbują tworzyć dostępne treści, a Chińczycy stawiają głównie na społeczności w tej rozgrywce.

Zetki lubią anime?

Badanie pokazało, że przedstawiciele GenZ lubują się w materiałach korzystających z anime, gdyż to właśnie te OTT były najczęściej odwiedzane w miesiącu przez użytkowników.Podczas, gdy pokolenia starsze wolały natywne aplikacje mobilne. Najbardziej prawdopodobnym wyborem młodego osobnika była aplikacja Crunchyroll, która tylko we Francji i Kanadzie miała drugie miejsce. Amerykańska firma święci triumfy  wśród pokolenia Z, wyłączając jednak obszar Japonii, w której dominuje rodzimy niconico oraz Korei Południowej, w której prym wiódł koreański Laftel.

Pokolenia X i Baby Boomers wolały aplikacje OTT wymuszające korzystanie z urządzeń mobilnych. Zaskakująca jest jednak ponownie Korea Południowa, a raczej jej najstarsi odbiorcy, wśród których dominowała platforma Disney+.  Platforma Plex była popularna wśród anglosaskich millenialsów, czyli mieszkających w Kanadzie, wśród których uhonorowali ją pierwszym miejscem, w Australii, gdzie zdobyła trzecie miejsce, oraz w Wielkiej Brytanii i oczywiście w USA., gdzie Plex cieszył się miejscem drugim.

Netflix królem OTT

Zaraportowano także przyrosty pobrań aplikacji Netflixa, co będzie przekraczać milion pobrań w ponad 60 krajach w 2022 r. Byłby to kolejny niezachwiany sukces króla streamingu. Ostatnio byliśmy jednak świadkami dużego tąpnięcia na giełdzie, spowodowanego gwałtowną rezygnacją użytkowników z subskrypcji platformy. Zgodnie z informacjami przytoczonymi przez portal benchmark.pl,Netflix w pierwszym kwartale b.r. zanotował spadek liczby 200 tysięcy użytkowników.  Serwis money.pl przypomina też o wyjściu platformy z rynku rosyjskiego, w następstwie agresji tego kraju przeciwko Ukrainie. Netflix zanotował wówczas utratę 700 tysięcy subskrybentów.

Disney+ jest za to poważnym rywalem dla Amazona i jego platformy Prime Video, a oferowane przez niego treści zyskują na zainteresowaniu, co było widoczne chociażby w Korei Południowej, jak pisaliśmy wcześniej. Analitycy konkludują, że ekskluzywne treści i strategia docierania na zagraniczne rynki wpływa na gwałtowny przyrost użytkowników i rozwój platform VOD. 

Twitch królem streamingu

Dane wskazują, że Twitch wciąż pozostaje niekwestionowanym królem jeśli chodzi o miesięczną liczbę aktywnych streamerów.

Na drugim miejscu plasuje się Bigo Live, a na trzecim V – Live Broadcasting, który przez trzy kwartały, począwszy od ostatniego kw. 2020 r. rywalizował z Roposo. Indyjska usługa społecznościowa od Glance ustąpiła jednak miejsca w trzecim kwartale ubiegłego roku, spadając z podium pięciu najgęściej streamujących aplikacji. Wtedy bowiem na czwarte miejsce wskoczyła aplikacja BOOYAH Live, a na piątym znalazła się Omlet Arcade. Status quo utrzymał się do końca 2021 roku.

Aplikacje radiowe, muzyczne i podcastowe wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem

Aplikacje radiowe zyskały w ostatnim kwartale 2021 roku 33 procentowy wzrost, w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego. Raport data.ai pokazuje, że wynik ten wspierany jest przez regiony azjatyckie. Największym rynkiem, który doprowadził do takiego rezultatu są Indie, gdzie liczba pobrań aplikacji radiowych była wówczas dwa razy wyższa niż w czwartym kwartale 2020 roku. Do najbardziej efektownych skoków w tym regionie może przyznać się aplikacja Pocket FM, która urosła niemal siedmiokrotnie. Prześcignęłą aplikacją JioSaavn, która musiała zadowolić się drugim miejscem indyjskiego podium. Obu aplikacjom brakuje tylko 3 proc. rynku, by stały się jedynymi słuchanymi przez Hindusów, więc można powiedzieć, że mamy tu do czynienia z potężnym duopolem radiowym. Obie aplikacje stanowiły przy tym ponad 40 proc. pobrań na rynku światowym w IV kwartale 2021 r.

Aplikacje z podkategorii Muzyka i dźwięk najczęściej wykorzystywane były w USA. Wszystko dzięki platformom Spotify i Pandora Music.  Indie mimo wszystko odnotowały najwyższy wskaźnik otwarć aplikacji, gdzie dla aplikacji JioSaavn, Wynk, Gaana, Resso i Music Playerz szacowano go na 60 procent! 

Spotify dominuje jako prawdziwy globalista, a zespół marketerów priorytetyzuje system płatnych reklam w wyszukiwarkach na słowa kluczowe związane z marką. Jak podają specjaliści,największą konkurencję aplikacja będzie miała w Japonii, w której Amazon Music, TikTok, Amazon Prime Video i LINE MUSIC licytują swoje brandy.

“Książkowe” aplikacje 

Ogromnym sukcesem może pochwalić się firma Kakao piccoma Corp, właścicielki aplikacji piccoma, która zaliczyła niemal stuprocentowy przyrost użytkowników – Mobilność jest bardzo ważna. W dowolnym momencie pozwala ona na korzystanie z istniejących treści offline na przenośnych urządzeniach. Pozwala na dotarcie nie tylko do obecnych wiernych fanów, ale także do szerszej grupy odbiorców, do której nie można było dotrzeć poprzez media pozasieciowe, jak papier. Doprowadza to do powiększenia rynku, obecnie w tempie wzrostu 97% r/r. Rozumiemy oczywiście, że był to wynik oparty na naszej strategii docierania nie tylko do obecnych fanów mangi, ale także do wszystkich użytkowników treści na smartfonach – mówi Jay Kim, CEO w piccoma, czyli japońskiej usługi subskrypcji webtoon, dostępnej na smartfonach, tabletach i komputerach.

Wydatki konsumentów w globalnej skali, w sektorze aplikacji komiksowych, wzrosły o 120 proc. od 2019 roku do poziomu prawie 2 miliardów dolarów amerykańskich, co jest 2,5 razy większym wynikiem niż ten osiągnięty przez aplikacje z audiobookami.  Audiobooki zyskały w tym czasie 26 proc. przyrost, na co składał się ubiegłoroczny 38 proc. wzrost w Brazyli, 32 proc. wzrost w USA i 14 proc. dla Chin. Od 2019 roku, wydatki konsumentów w tym obszarze na rynkach francuskim, australijskim i południowo-koreańskim wzrosły więcej niż trzykrotnie. 

Największym zaangażowaniem cieszyły się jednak e-booki, wśród których dominowały webnowele, teksty duchowe i religijne. Dokument podaje przykład Bible Home, która odnotowała znaczny wzrost zaangażowania w porównaniu do innych aplikacji tego typu.

Użytkownicy woleli bardziej rozrywkowe formaty audio niż wertowanie (scrollowanie) gatunków książek. Widać to w popularności Audible, szczególnie w Kanadzie i USA. Wyraźnie zaznaczyła się przy tym Japonia, nie zgadzając się z resztą przyzwyczajeń konsumentów świata. Obywatele kraju kwitnącej wiśni lubią czytać, więc prawdopodobnie będą korzystać z Kindle od Amazona.  Na początku czwartego kwartału poprzedniego roku, system czytelniczy od Amazona osiągnął w Japonii ponad 2 razy większą częstotliwość użycia niż aplikacje od Netflixa czy Spotify.

Słowem podsumowania

Raporty szacujące wielkość siły rynkowej danych aplikacji dostarczają nam nie tylko wniosków wspierających myślenie strategiczne, biznesowe i konkurencyjne. Popularność danych aplikacji dużo mówi o społeczeństwie danego regionu. W końcu możemy dowiedzieć się, że młode pokolenia z całego świata chłoną dzieła wywodzące się z kultury japońskiej, podczas gdy Japończycy w dużej mierze oddają się czytelnictwu, w Korei boomersi zachwycają się produkcjami Disneya, a spora ilość osób przeżywa obecnie bliskość z Pismem Świętym lub odkrywa własną duchowość, na co wskazuje zaangażowanie w obszarze tychże tematycznych aplikacji.  A jakie Ty masz wnioski po przeczytaniu tego raportu? Zobacz go na tej stronie: www.data.ai/en/go/state-of-media-and-entertainment-2022 

Source of infos & photos: State of Media & Entertainment. ON MOBILE IN 2022

Udostępnij
Zobacz także