Głębokie linkowanie, czyli z angielskiego deep linking to temat, który staje się coraz bardziej „na czasie”. Z pewnością jest to krok, który warto podjąć w trosce o dobry UX aplikacji. Dzięki tej metodzie, kilkając w link, użytkownik zostaje przeniesiony bezpośrednio do konkretnego miejsca – np. w aplikacji – do którego powinien trafić, a nie jedynie do ekranu startowego, lub jeszcze ogólniej – do aplikacji w markecie. Głębokie linkowanie to także możliwości większej personalizacji przekazu.
Panuje era mobile first, gdzie telefon staje się sprzętem „pierwszego wyboru” jeśli chodzi np. o odczytywanie maili. Maile wysyłane jako newslettery często zawierają odnośniki do innych stron czy aplikacji. Co ma do tego głębokie linkowanie? Jeśli link zostanie osadzony w sposób standardowy, klikając w niego użytkownik zostanie przeniesiony do strony lub ekranu głównego aplikacji. Natomiast jeśli zostanie on głęboko zalinkowany, wywoła określoną akcję – np. za jego pośrednictwem na smartfonie otworzy się aplikacja natywna, w dodatku w ściśle określonym miejscu/funkcji – np. aplikacja Facebooka, gotowa udostępnić określoną treść w profilu użytkownika.
Głębokie linkowanie staje się coraz bardziej zaawansowane i „responsywne”. Ponieważ często przeglądamy te same treści na różnych urządzeniach, a twórcy np. newsletterów nie mają pewności, czy link zostanie otworzony na desktopie czy mobile, warto zgłębić tajniki deep linking. Dzięki nim „smart link” przeniesie nas do różnych treści, w zależności od urządzenia, na którym jest otwierany – np. do strony na komputerze, ale już do aplikacji na smartfonie. Jak najlepiej wykorzystać głębokie linkowanie w mobile? Poniżej 3 przykłady, które są najprostszym, a przy tym najefektywniejszym rozwiązaniem w przypadku tej metody.
Zapewnij nowym użytkownikom lepsze pierwsze wrażenie
Promując swoją aplikację, warto użyć głębokiego linkowania aby odwołać użytkowników z dowolnego źródła – reklamy, mailingu czy zwykłego linku na stronach www – bezpośrednio do aplikacji. Najlepiej pokazać użytkownikowi ekran, który nawiązuje do motywu, dla którego kliknął on w link. Na przykład, jeśli link promował zakup danego produktu w super obniżce, warto zadbać o to, aby użytkownik klikając w link nie trafiał na do ekranu głównego aplikacji, ale już do konkretnej oferty, gdzie pozostanie mu jedynie kliknąć „kup”. W przypadku takiej personalizacji obydwie strony wygrywają – użytkownik nie musi przeklikiwać kilku ekranów, a firma dzięki temu może zwiększyć swoje zyski.
Utrzymaj zaangażowanie użytkownika
Od dłuższego czasu wiadomo już, że nie liczy się ilość pobrań aplikacji, ale częstotliwość korzystania z niej. Ponieważ smartfony i tablety stały się głównym narzędziem odczytywania e-maili czy korzystania z mediów społecznościowych, dzięki użyciu smart linków, można zwiększyć skuteczność swojego call-to-action. Dzięki umieszczaniu w tych mediach linków odnoszących np. bezpośrednio do ekranu zakupu, tak jak w sytuacji opisanej powyżej, znowu wzrasta szansa na zwiększenie efektywności sprzedaży produktów, bowiem klienci będą mogli zakupić je niemal bezpośrednio z poziomu newslettera, unikając błądzenia po wszelkich funkcjach aplikacji czy zaułkach strony mobilnej.
Bądź viralowy
Viral marketing, czyli marketing wirusowy, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Dzięki niemu klienci sami rozpowszechniają między sobą informacje o firmie czy produkcie, a więc promują się one w zasadzie same. Oczywiście stworzenie kampanii viralowej to nie lada wyzwanie, ale głębokie linkowanie może zwiększyć szansę na sukces w tym zakresie. Dzięki niemu użytkownicy mogą łatwo dzielić się swoimi wrażeniami czy aktywnościami – udostępniając tego informacje np. o osiągnięciach w grze czy dokonanym zakupie – bezpośrednio z aplikacji natywnej do social mediów.
Deep linking wydaje się z pozoru standardowym i błahym rozwiązaniem, jednak mimo jego pozornej prostoty, nadal niewiele firm potrafi go skutecznie stosować w marketingu mobilnym. Owszem, odwołania do aplikacji i stron są powszechne, ale rzadko są to konkretne funkcje w aplikacji czy podstrony. Na poziomie aplikacji mobilnej, linki zamieszczane np. w newsletterach zdecydowanie częściej odwołują do sklepu z aplikacjami, niż do samej aplikacji. Należy pamiętać też, że głębokie linkowanie to także personalizacja, a nie tylko „konkretyzacja”, a jak wiadomo, spersonalizowany przekaz niesie ze sobą znacznie większą skuteczność. Dlatego też warto rozważyć wprowadzenie przemyślanych smart linków do swoich kampanii mobilnych.
Źródło:
http://blog.hokolinks.com/mobile-deep-linking-101-what-is-mobile-deep-linking-good-for/
http://blog.hokolinks.com/mobile-deep-linking-101-what-is-mobile-deep-linking/
Zdjęcie:
macrovector © Więcej zdjęć na Fotolia.pl