RWD, czyli Responsive Web Design to rozwiązanie mające mnóstwo zwolenników. Obecnie coraz więcej firm decyduje się na wykonanie swojej strony właśnie z zastosowaniem RWD, niż na dedykowaną stronę mobilną. Jednak w konflikcie dedykowane strony mobilne vs. RWD nie ma jednoznacznego zwycięzcy. Jak więc wybrać najlepiej? Jedynie dzięki dobremu poznaniu potrzeb i zachowań twojego klienta.
Responsive Web Design a dedykowana strona mobilna
RWD to rozwiązanie, dzięki któremu tworzymy tylko jedną stronę, która wyświetla się w sposób poprawny zarówno na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych. Strona płynnie dostosowuje się do rozmiaru ekranu, a ilość zawartych na niej treści najczęściej jest taka sama w przypadku desktopu, jak i mobile. Dedykowana strona mobilna to natomiast całkowicie odrębne rozwiązanie w stosunku do strony desktopowej. Jest ona dostosowana specjalnie do urządzeń mobilnych i zawiera inne treści – przeważnie ograniczone do minimum, którego może potrzebować mobilny użytkownik.
Okoliczności determinują nasze zachowanie – jak w życiu, tak i w mobile
Niejednokrotnie na łamach portalu pisaliśmy o zaletach Responsive Web Design. Jednak należy pamiętać, iż to rozwiązanie, mimo swojej wygody, nowoczesności i efektywności, nie jest rozwiązaniem idealnym. Cezar Kolodziej w swoim artykule prowokacyjnie zatytułowanym „Czy reposnsywny design zabija mobile?”, zwraca uwagę na to, że ludzie zachowują się różnie, w zależności od sytuacji. Inaczej zachowujemy się na imprezie firmowej, inaczej na domówce z przyjaciółmi – różni nas ubiór, swoboda zachowania i samokontrola pod względem ilości wypitego alkoholu. Dopasowujemy nasze akcje do okoliczności, i tak samo powinniśmy dopasować nasze strony do okoliczności, w jakich korzysta z nich nasz klient.
Aby dokonać trafnego wyboru w kwestii decyzji o rozwiązaniu mobilnym, musimy zrozumieć zachowanie naszego odbiorcy oraz to, czego potrzebuje i szuka podczas korzystania z urządzeń mobilnych. Kolodziej podaje trzy przykłady, pomagające zrozumieć, kiedy lepiej skorzystać z danego rozwiązania:
- Linie lotnicze – strona mobilna Lufthansy ma już 7 lat. Ich strony dziennie odwiedza ok. 140 tysięcy użytkowników. Właściciele linii lotniczych doskonale wiedzą, że zachowania użytkowników desktopowych znacząco różnią się od zachowań użytkowników mobilnych. Na desktopie użytkownicy przeważnie decydują się na zakup biletu, rzadko robią to jednak drogą mobilną. Otwierając stronę mobilną klient chce się zameldować, sprawdzić status lotu czy plan podróży. Dlatego też Lufthansa zdecydowała się na dedykowaną stronę mobilną, na której powyższe opcje zostały wyróżnione i podsunięte odbiorcy na ekranie mobilnym. Strona desktopowa natomiast w pierwszej kolejności wyświetla pasek wyszukiwania oraz opcję rezerwacji nowego lotu, a także oferty promocyjne.
- Pogoda – w przypadku pogody na pewno nie spotkamy się ze zbytnią różnorodnością. Użytkownicy zawsze poszukują tych samych informacji – lokalizacji, temperatury, zachmurzenia, opadów. Zarówno na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych, rodzaj wyszukiwanych treści oraz wykonywanych akcji pozostaje ten sam. Dlatego też w przypadku serwisu pogodowego wybór RWD wydaje się najsłuszniejszy.
- Handel – tutaj sprawa robi się bardziej skomplikowana. Strony sklepów internetowych bywają nieraz ogromnie rozbudowane i posiadają nawet kilkadziesiąt (o ile nie kilkaset) podstron. Czy one wszystkie niezbędne są użytkownikowi mobilnemu? Z pewnością nie. Dlatego też RWD nie wydaje się do końca słusznym rozwiązaniem, choć dla niektórych sprzedawców może jednak się sprawdzić. Właściciel takiej strony musi trafnie balansować pomiędzy funkcjonalnością strony desktopowej, poszukiwanymi przez klienta akcjami oraz funkcjonalnością na urządzeniach mobilnych. Według ostatnich badań Retail Systems Research niemal połowa smartfonowych zakupowiczów porzuca dedykowaną stronę mobilną sprzedawcy, decydując się na przeglądanie pełnej, desktopowej wersji serwisu na swoich smartfonach. Sprzedawcy muszą dobrze poznać swoich klientów i ich zwyczaje, aby za pośrednictwem strony mobilnej zaoferować im poszukiwane przez nich usługi.
Treści idealne
Przy tworzeniu strony mobilnej warto pamiętać również o tym, co mówią statystyki. Użytkownicy mobilni, w porównaniu do użytkowników desktopowych, dwa razy częściej udostępniają treści w serwisach społecznościowych. W przypadku posiadaczy iPhone’ów – dzieje się to 3 razy częściej. 60% udostępnień dotyczy Facebooka, zaraz po nim są to Twitter i Pinterest.
Również wyszukując treści, użytkownicy mobilni są zdecydowanie bardziej ściśli – wyszukują oni przede wszystkim za pośrednictwem jednego słowa, niżeli rozbudowanych fraz, jak dzieje się to w przypadku desktopów.
Warto również wiedzieć, jakiego rodzaju zakupów dokonują najczęściej konkretni użytkownicy. W przypadku zakupów mobilnych, najczęściej kupowane są bilety na wydarzenia, karty podarunkowe oraz jedzenie. Na desktopie użytkownicy kupują sprzęt elektroniczny, ubrania oraz książki. Takie rozróżnienie powinno pomóc wszystkim handlowcom w rozwiązaniu dylematu, czy powinni decydować się oni przede wszystkim na e-commerce (plus dedykowaną stronę mobilną) czy raczej m-commerce (ze stroną RWD).
A więc dedykowana strona mobilna czy strona responsywna? Jak widzicie, jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie istnieje. Dobra znajomość swojego klienta oraz jego zachowań stanowi jednak klucz do sukcesu i jeśli tylko zrozumiemy jego zachowania, udzielenie odpowiedzi na to pytanie powinno stać się zdecydowanie łatwiejsze. Kluczowe pytanie powinno brzmieć: czy użytkownicy „w biegu” korzystają z naszej strony w ten sam sposób, jak siedząc w domu czy w biurze? Tak? Zdecyduj się na stronę responsywną. Nie? Dla ciebie więc dedykowana strona mobilna.
Źródło:
http://venturebeat.com/2014/07/27/is-responsive-design-killing-mobile/
Zdjęcie:
grgroup © Więcej zdjęć na Fotolia.pl