Platforma analityczna App Annie udostępniła kolejny raport odnośnie mediów społecznościowych. Uwidacznia on ewolucję social mediów i pokazuje ich ciągły wzrost na znaczeniu, nie tylko na rynku, ale w naszym życiu – wg tejże platformy spędzamy w nich prawie połowę czasu spędzonego na urządzeniach mobilnych.
App Annie – co to jest?
App Annie to jedna z najbardziej zaufanych platform danych mobilnych i analiz w branży. Jak twierdzi samo App Annie, jego misją jest pomaganie swoim klientom w tworzeniu zwycięskich doświadczeń mobilnych i osiąganiu doskonałości. Firma powstała w 2010 roku. To właśnie ona jako pierwsza wprowadziła na rynek rozwiązanie mobilnej transmisji danych.
Dwa lata temu App Annie kupiła platformę Libring, czyli możliwość ofertowania monetyzacji reklam i wydatków cyfrowych. Czym szczyci się App Annie, min. na swoim profilu LinkedIn, jest to, że razem te rozwiązania stanowią najbardziej kompletną platformę w mobilnej branży. Firma ma ponad 1100 klientów korporacyjnych i milion zarejestrowanych użytkowników ze wszystkich regionów geograficznych i branż. Dzięki temu App Annie jest w stanie rozwijać swoją działalność i przeprowadzać różnorakie analizy rynku aplikacji. Siedziba firmy znajduje się w San Francisco i posiada 12 biur na całym świecie.
Raport platformy
App Annie sporządziło raport o nazwie: “The Evolution of Social Media Apps. Live Streaming: The New Frontier for Social Media”. Po polsku można to przetłumaczyć jako: Ewolucja aplikacji mediów społecznościowych. Przekaz na żywo nowym pogranicznikiem dla Social Mediów. Interesujące jest słowo frontier, które można rozumieć wielorako w zależności od kontekstu. Chociaż tutaj ewidentnie odnosi się do pogranicza dwóch światów. Pierwszym są stare media, czyli statecznie publikowane treści. Drugim są już odświeżone, nowe media oparte na audiowizualnych transmisjach nadawanych bezpośrednio w czasie rzeczywistym.
Problematyka dokumentu
App Annie stara się raportem odpowiedzieć na następujące pytania:
- Jaka jest skala mobilnego rynku mediów społecznościowych?
- Wzrost popularności transmisji na żywo – w jaki sposób streamerzy napędzają wzrost?
- Jak przez rynki przebiegała ewolucja krajobrazu społecznego?
- Jak zmieniały się ulubione aplikacje konsumentów na przestrzeni czasu?
- Jak ekonomia twórców ma kluczowe znaczenie dla rozwoju społecznego?
Stan Social Mediów – skalowanie
Raport App Annie wskazuje, że wskaźnik skumulowanych pobrań aplikacji społecznościowych do II kw. 2021 roku wyniósł aż 74 miliardy. W samej tylko pierwszej połowie 2021 roku ilość tych pobrań wyniosła niecałe 5 miliardów. Odnosząc to do konsumenckich wydatków te wyniosły jak dotąd 22,2 miliarda dolarów. App Annie udowadnia, że te będą wzrastać – 3,2 miliarda dolarów w samych dwóch pierwszych kwartałach tego roku, w których zauważono wzrost o połowę w ujęcie rocznym.
Czas to pieniądz!
Okazuje się, że aplikacje społecznościowe są beneficjentami nawet 740 miliardów godzin czasu spędzonego na urządzeniach mobilnych. Liczba ta odnosi się do pierwszej połowy roku, co stanowi 44% czasu spędzonego na wszystkich urządzeniach mobilnych na całym świecie!
Czas spędzony w aplikacjach społecznościowych utrzymywał stabilny wzrost w ciągu ostatnich 3 lat. W pierwszej połowie tego roku zauważalny był 30 proc. wzrost w stosunku do pierwszej połowy 2018 roku.
Streaming zyskuje na popularności
Dane informują, że całkowity czas spędzony w 5 najlepszych aplikacjach społecznościowych z możliwością transmisji na żywo przekroczył pół miliarda godzin na samych telefonach z Androidem. Wynik ten nie uwzględnił Chin w 2021 roku. Trzyletni skumulowany współczynnik rocznego wzrostu (CAGR) zaliczył poziom 25 proc. w porównaniu do 15 proc. dla aplikacji typu czat oraz audiowizualnych.
Wedle raportu transmisje na żywo są powodem wzrostu zaangażowania w aplikacje społecznościowe. Wzmaga to wydatki konsumentów i przygotowuje ich na większe w obrębie tychże aplikacji.
Ewolucja aplikacji SoMe
Wykres dla I poł. 2021 roku pokazuje, że udział aplikacji foto wideo w rynku wydatków konsumenckich wyniósł niecałe 5 proc, w porównaniu do 8 proc. z 2018 roku. Udział aplikacji live streamingowych wzrósł w ciągu trzech lat o 24,24 pkt proc. do poziomu 76,24 proc. w I połowie 2021 roku. Aplikacje typu czatowego uplasowały się z kolei na 18,81 proc, co jest spadkiem o 21,19 pkt proc. w ujęciu trzyletnim.
Wideo stanęło w czołówce ewoluującego krajobrazu rynkowo-społecznego. Możliwość transmisji na żywo ma napędzić ten wzrostowy wskaźnik jeszcze bardziej. TikTok ewidentnie wysuwa się na prowadzenie w krajach tzw. Zachodu. Widać to na przykładzie Stanów Zjednoczonych i Zjednoczonego Królestwa, gdzie współczynnik spędzonych godzin w miesiącu w aplikacji na jednego użytkownika jest wyższy dla Tik Toka niż YouTube. Ten drugi gracz natomiast przewyższa to medium w takich krajach jak Japonia czy Korea Południowa, gdzie jest 2,5 raza większy od chińskiej platformy.
Ekonomia twórców sposobem na większy zarobek w sieci?
Obecnie duża część aplikacji społecznościowych zawiera możliwość dokonywania zakupów w ich obrębie. W przeszłości jednak skupiało się to tylko na jednorazowych transakcjach. Raport podpowiada nam takie produkty jak pakiet charakterystycznych naklejek kupowanych dla firm. Dzisiaj możemy obserwować trend związany z dawaniem podarunków twórcom. Jest to genialny ruch ze strony aplikacji. W ten sposób zachęcają twórców do tworzenia i aktywizują użytkowników do wykonywania płatności, nie kiwając przy tym palcem. Szczególnie widoczne jest to na transmisjach na żywo.
Na Twitchu mamy do czynienia z „Bitami”. Są to cyfrowe podarki, które widzowie danego twórcy mogą zakupić dla swojego idola, oferując mu w ten sposób formę wsparcia i patronatu. Widoczny jest też rozwój płatnej subskrypcji, która oferuje treści niedostępne dla tych, którzy nie uiszczają opłaty, co tworzy pewien rodzaj ekskluzywności treści, czy zaspokaja potrzebę przynależności i uznania. Widzowie zyskują przy tym dostęp do dodatkowych opcji, takich jak niestandardowe emotikony i odznaki subskrybenta. W Bigo Live możemy zobaczyć fasolki, a w TikTok wirtualne monety, które są walutą za wirtualne prezenty dla streamerów. Twórcy mogą wymieniać otrzymane podarunki na prawdziwe pieniądze, co dodatkowo motywuje ich do okazywania wdzięczności użytkownikom oraz napędza ich do streamów.
App Annie stwierdza, że do 2025 roku wydatki na aplikacje społecznościowe będą wynosić 78 miliardów dolarów!
Generalnie wychodzi na to, że aplikacje społecznościowe mogą w ciągu czterech najbliższych lat urosnąć do poziomu 60,3 miliarda dolarów. Wynik ten ma być wsparty poprzez wydatki na twórców treści i streamerów działających z poziomu aplikacji społecznościowych o 17,7 miliardów dolarów. Raport wyznacza więc wzrost o prawie 30 proc. w pięcioletnim ujęciu CAGR dla tego segmentu.
Apropos App Annie możesz przeczytać również: