Konferencje
Mobile Trends

Finowie płacą smartfonem za puszkę napoju z automatu. A Polacy?

Polska przekracza średnią unijną pod względem użytkowanych kart SIM. Co roku liniowo wzrasta liczba posiadaczy telefonów komórkowych. Czy dogonimy Finów, którzy telefonem komórkowym potrafią zapłacić za puszkę napoju z automatu?
W 2012 roku w Polsce w użytku było 53,9 mln kart SIM, czyli statystycznie każdy Polak posiadał 1,4 karty SIM. Rok 2013 to wzrost liczby zarejestrowanych kart SIM do 56 mln. Mimo względnego nasycenia rynku usługami telefonii mobilnej, ich sprzedaż niezmiennie wzrasta liniowo.
Zrzut ekranu 2014-10-31 13.59.36

Polska na tle Unii Europejskiej

Powyższe dane statystyczne z GUS (Łączność – wyniki działalności w 2013r.) zbieżne są z danymi pozyskanymi z bazy Telecom Market Matrix. Obecny poziom penetracji rynku telefonii mobilnej w Polsce to 148% wg GUS. Baza Telecom Market Matrix nie uwzględnia kart, poprzez które, przez ostatni kwartał nie skorzystano z jakiejkolwiek usługi mobilnej. Wyłączając takie karty SIM z obliczeń, Polska i tak z wynikiem 136,8% klasyfikuje się o 5,9 pp. powyżej średniej unijnej. Niekwestionowanym liderem jest Finlandia z poziomem penetracji 179,6%.

Po co Finom tyle telefonów komórkowych?

Finlandia kojarzy nam się często z: saunami i czystymi wodami. Najmłodszych ucieszyła Muminkami i grą Angry Birds. Finowie wymyślili też przedmioty, z których korzystamy każdego dnia: suszarkę do naczyń i reflektory.
Świat technologii wzbogacili o Linux i oczywiście o markę Nokia. Nic dziwnego, że telefon komórkowy w życiu Finów ma wiele, praktycznych zastosowań. W Finlandii nikogo nie dziwi posiadanie dwóch telefonów komórkowych: prywatnego i służbowego oraz brak telefonu stacjonarnego.
Można bez problemu w automacie z napojami zapłacić za napój przez telefon komórkowy. Popularne są tam mobilne systemy billingowe, które zabierają rynek operatorom kart kredytowych. Opłaty dokonane za pośrednictwem telefonu komórkowego doliczane są do abonamentu za telefon. W Helsinkach można bez problemu nabyć bilet komunikacji miejskiej.
Finowie uwielbiają też kody QR. W takim kodzie można zaszyć wiele informacji, począwszy od danych adresowych, przez link do strony www lub aplikacji do pobrania. W rezultacie na przystankach autobusowych kody QR pomagają w uzyskaniu informacji o rozkładzie jazdy. Na plakatach promujących wydarzenia kulturalne znajdziemy kody QR z szczegółowymi danymi o występie i opcją rezerwacji biletu.

Wykorzystanie telefonu komórkowego w Polsce

Skoro w Polsce z roku na rok przybywa niezmiennie zarejestrowanych kart SIM, a dostęp do Internetu jest coraz lepszy, można założyć, że telefon komórkowy będzie miał coraz szersze zastosowanie. Boston Consulting Group zakłada w swoich szacunkach, że w 2020r. Polacy będą korzystali z 50 mln smartfonów. Wg raportu Marketing Mobilny w Polsce 2012/2013 (jestem.mobi), obecnie ok. 25% z nas posiada smartfon i wykorzystuje go głównie do: robienia zdjęć (69%), słuchania muzyki (48%), pobierania i nagrywania dzwonków (33%), grania w gry (31%), nagrywania filmów (30%), przeglądania Internetu (23%), zarządzaniu multimediami (21%).

Chcemy być jak Finowie

Mimo mało zachęcających danych, Polacy deklarują zainteresowanie wykorzystaniem telefonów komórkowych w innych celach. Przykładowo z kodów QR korzysta 7% użytkowników smartfonów, a chciałoby w przyszłości prawie 5 razy więcej. Z bankowości mobilnej 6% właścicieli telefonów komórkowych, a zainteresowanych jest 36%, płatnościami mobilnymi 4%, a zainteresowanych jest aż 33%.

Wpływ na plany marketingowe

Planując kampanie marketingowe warto poświęcić, zatem uwagę właścicielom telefonów komórkowych. Daleko nam do Finów, jednak doświadczenia zachęcają do tworzenia przemyślanych kampanii mobilnych, gdyż Polacy posiadają coraz więcej telefonów komórkowych, w tym smartfonów i coraz chętniej z nich korzystają w różnych celach.
„Obecnie tworząc kampanię mailingową, coraz więcej klientów zwraca uwagę na poprawne wyświetlanie e-maila na telefonie i responsywność strony www. Wzrasta też zainteresowanie wysyłaniem SMS QR i SMS Voice” – potwierdza Joanna Michalska-Reich, PR Manager w firmie Tide Software, dostawcy usługi masowej wysyłki: SMS, MMS, fax, e-mail i voice.
Zdjęcie:
Kalim © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także