Młodzi deweloperzy i twórcy start-upów tworząc aplikacje, w pierwszej kolejności decydują się na stworzenie aplikacji dla iOS. Okazuje się, że aplikacja w App Store niesie ze sobą więcej korzyści, niż aplikacja w Google Play, a ponadto jest łatwiejsza oraz tańsza w przygotowaniu. Zasada pierwszeństwa iOS jest mocno popularna w świecie mobilnych aplikacji, my przedstawiamy szczegóły kryjące się za takim mechanizmem działania.
Najlepsze nowe aplikacje w pierwszej kolejności tworzone są na iOS. Dopiero gdy zagoszczą w App Store, można spokojnie zająć się udostępnieniem aplikacji na Androida (lub nie robić tego wcale). Co kieruje taką decyzją start-upowców? Wielu ludzi robiąc pierwsze kroki do kariery, decyduje się na skok na głęboką wodę – krótko mówiąc, mierzą wysoko. W wielu krajach (szczególnie rozwijających się) iOS jest ciągle mniej rozpowszechniony niż Android, jednak nie da się ukryć, że ze słowem „prestiż” kojarzy się Apple, a nie Google.
Andrew Chen na swoim blogu zebrał garść argumentów, które przemawiają za aplikacyjnym pierwszeństwem Apple. Poniżej przedstawiamy jego listę argumentów, wzbogaconą kilkoma uwagami od nas oraz od innych blogerów:
- Młode start-upy nie są w stanie podołać kosztom aplikacji na Androida. Koszt aplikacji na ten system jest 2-3 razy wyższy, niż aplikacja na iOS.
- Stąd też częsta obecność aplikacji jedynie w App Store. Utrzymanie aplikacji wraz z aktualizacjami w obydwu sklepach to większe koszty i większe problemy – dlatego wiele deweloperów woli skupić się tylko na iOS.
- O ile samo stworzenie aplikacji dla iOS jest łatwiejsze i tańsze od aplikacji na Androida, o tyle również zarobek z zakupów dokonanych w aplikacji oraz reklam jest wyższy właśnie w przypadku iOS. Oznacza to podwójne zwycięstwo dla Apple.
- iOS zyskuje coraz więcej zwolenników nie tylko pod kątem ilości, ale także „jakości”. Użytkownicy iPhone’ów są bardziej świadomymi użytkownikami, niżeli użytkownicy Androida.
- iPhone 5C otworzył drogę do Apple użytkownikom o mniej zasobnych portfelach, co może wróżyć coraz tańsze edycje iPhone’ów w przyszłości.
- W USA rządzi iOS, a wiele start-upów liczących na sukces, rozpoczyna swoją działalność właśnie za oceanem.
- Wielu młodych start-upowców to wyznawcy kultu Steve’a Jobsa, którzy chcą osiągnąć sukces na miarę ich idola, a w ich dorobku znajdziemy jedynie urządzenia z jabłkiem.
- Większość inwestorów, w których młode start-upy pokładają nadzieję, również dzierży w swoich dłoniach iPhone’y. Stąd wybór tych urządzeń w pierwszej kolejności wydaje się całkiem opłacalny.
„Pierwszeństwo” Androida nie jest jednak zasadą bez wyjątków. Np. polscy deweloperzy, tworzący aplikacje celujące jedynie w polski rynek, raczej nie zdecydują się na pierwszeństwo względem iOS. W końcu znacząca większość polskich użytkowników to posiadacze smartfonów z Androidem, niżeli iPhone’ów, wobec czego stworzenie aplikacji wyłącznie na iOS znacznie ograniczyłoby grupę odbiorczą aplikacji.
Na koniec, jako ciekawostkę, przedstawiamy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 464 deweloperów na całym świecie. Wyniki zostały zebrane w tabeli, która prezentuje, jak wiele czasu deweloperzy poświęcają na konkretne działania podczas przygotowywania aplikacji na dane platformy. Okazuje się, że np. najwięcej czasu na design aplikacji poświęcają deweloperzy Windows Phone. Najwięcej czasu poświęcają oni także aktualizacjom i utrzymaniu aplikacji. Najwięcej czasu na kodowanie poświęcają deweloperzy iOS, podczas gdy Android pożera najwięcej czasu na testowanie i debugowanie aplikacji.
Źródło:
http://blog.semilshah.com/2014/08/25/ios-first-android-much-much-later/
http://stevecheney.com/why-android-first-is-a-myth/
http://andrewchen.co/2014/08/27/why-android-desperately-needs-a-billion-dollar-success-story-the-best-new-apps-are-all-going-iphone-first/
http://www.phonearena.com/news/Windows-Phone-app-developers-spend-more-time-on-app-design-than-developers-for-other-platforms_id60121
Zdjęcie:
spql © Więcej zdjęć na Fotolia.pl