Konferencje

Kobiety w GameTech zaczynają być coraz liczniejsze!

Gamedeveloperka zbiera coraz więcej talentów wśród przedstawicielek płci pięknej. Choć w zdecydowanej większości wytwórcami gier są mężczyźni, tak z roku na rok, interesariuszek tej branży jest coraz więcej. Nie powinno być to zaskakujące, gdy zdamy sobie sprawę z tego, że gry cieszą się równie wielkim zainteresowaniem wśród kobiet, co wśród niekobiet, a od pasji do pracy, często wystarczy jeden krok.

Raport z polskich badań IQS, opublikowany pod koniec  2020 roku, pokazał, że Polki stanowić mogą nawet 47 proc. polskich graczy. Polaków sięgających po rozgrywki projektowane przez gamedev jest ok. 17 milionów, co oznacza, że polskie graczki mogą stanowić nawet 8 milionów kobiet. Okazuje się, że wynik tego badania pokrywa się z tymi przeprowadzonymi przez Newzoo, wedle których na całym świecie kobiety odpowiadają za 46 proc. udział w graniu.  

W Stanach Zjednoczonych kobiet oddających się growym uciechom może być prawie 100 milionów. Według Newzoo, kobiety częściej niż mężczyźni grają w gry mobilne, co stanowi ciekawy wniosek dla projektantów rozwiązań mobile, a także o wiele bardziej od mężczyzn (33 proc/20 proc.) sympatyzują z grami, które mają podłoże logiczne, co może wskazywać na nie gorsze przystosowanie do pracy wymagającej konkretnego podejścia do rozwiązywania problemów, czym jest chociażby programowanie.

GameDev przyszłością kobiet?

Z informacji prasowej, zamieszczonej m.in na portalu Social Press wynika, że obecnie wartość rynku gier szacuje się na ponad  300 miliardów dolarów, co do małych kwot z pewnością nie należy. Wartość tego rynku będzie dynamicznie wzrastać wraz ze wzrostem liczby graczy. Z raportu na temat branży gier w Polsce: The game industry of Poland – report 2021, możemy wywnioskować, że w Polsce 2020 roku przychody sektora produkcyjnego gier wyniosły 969 milionów euro. Tutaj również szacuje się wzrosty, czego potwierdzeniem ma być zainteresowanie młodych ludzi kierunkami związanymi z grami. Na polskich uczelniach znajdziemy nawet 60 kierunków studiów związanych z branżą gier komputerowych a więcej niż połowa z nich kształci growych programistów. Jak do tych danych stosunkuje się wolumen kobiet? Statista, wskazuje, że w 2019 roku stanowiły one 24 proc. pracowników tego sektora na świecie, a ponad rok później współczynnik ten urósł o 6 proc. Widzimy więc, że gamedev to nadal wybór mniejszościowy, jeśli chodzi o kobiety, ale z roku na rok może ich przybywać coraz więcej. 

Kobiety w Gamingu

Warto nadmienić też fakt, że kobiety coraz częściej są też graficzkami czy designerkami, a także poświęcają się dziennikarstwu growemu, czego efektem ma być m.in. portal: Grajmerki.pl.

Kobiet na czele spółek gametechowych w Polsce jest jeszcze mało, ale same zainteresowane twierdzą, że w najbliższej przyszłości tendencja ta ulegnie zmianie. – Wśród członków zespołów z branży możemy zauważyć coraz więcej kobiet – szacuję, że w zdecydowanej większości na stanowiskach concept artystów, czy grafików. Niestety, wśród programistów nadal stanowią mniejszy odsetek, a szkoda. Co do stanowisk zarządczych również nie można powiedzieć, że kobiety zawojowały ten rynek, ale wszystko jest na dobrej drodze – mówi Joanna Tynor, prezes DRAGO entertainment. – Kobiety to silna płeć i coraz więcej z nas osiąga niesamowite wyniki zawodowe. Aż się tutaj prosi, aby posłużyć się przykładem Agnieszki Hryniewicz-Bieniek, która objęła stanowisko globalnej dyrektor Google for Startups. Wydaje mi się, że za kilka lat ta tendencja zdecydowanie zmieni się procentowo. Może nadal nie będziemy w większości, jednak kobieta jako CEO spółki gamingowej nie będzie już takim unikatowym zjawiskiem – dodaje.

Kobiety w IT i marketingu

Badania od No Fluff Jobs „Kobiety w IT 2022” pokazują, że obecnie ponad połowa kobiet w sektorze tech nie zajmuje się programowaniem. Jeśli chodzi o programowanie to najwięcej mamy specjalistek od Backendu, których jest 15 proc., Frontendu i Fullstacku (5,4 proc.) oraz po 4 proc. dla DevOps i BigData. Najmniej ankietowanych pracowało w obszarze Security, bo 2,8 proc., przy technologii związanej ze sztuczną inteligencją (2,4 proc.) i  Mobile Developmentem (2,6 proc.). Niespełna 30 proc. z nich używa w codziennej pracy języka SQL, 20 proc. JS, trochę mniej, bo 19,3 proc. operuje językiem HTML i CSS, a 15 proc. ankietowanych wskazało na technologię Java. 

Same kobiety w polskim przemyśle technologicznym mogą stanowić nawet 30 proc. 

71 proc. z nich wybiera tę ścieżkę ze względu na wysokie zarobki oraz sprecyzowany rozwój w określonej dziedzinie. 46% kobiet z IT przyznaje, że nie potrzebuje znajomości żadnego z języków, aby pracować w branży, a prawie 28 proc. nawet nie skończyło kierunku technicznego., a ponad 50 proc. uczestniczek badania stwierdziło, że efekt ich pracy to siła zwykłego przebranżowienia się. Tutaj również nie ma się co dziwić. Nowy Marketing przywołuje dane z Pracuj.pl, wedle których kobiety obejmują 75 proc. wszystkich stanowisk managerskich ds. Public Relations, 73 proc. ekspertów ds. marketingu i 62 proc. specjalistów ds. PR wraz z takim samym odsetkiem liczby copywriterek. Dane te pozwalają nam wnioskować, że polski marketing zdominowany jest przez kobiety, co może pokrywać się z wnioskami wcześniejszych analiz, wszak IT to również marketing.

Dziewczyny w Grze!

Wracając do GameDev, Senior HR Manager w Evolution, Konrad Bromiński mówił także, że w jego firmie-Evolution prawie 60 proc. wszystkich pracowników stanowią kobiety, a 45 proc. z nich  to pracowniczki wyższego szczebla.  – Zdaje się, że pandemia zmotywowała kobiety do spełniania swoich marzeń i wkroczenia do branży gamingowej. Praca z nowymi technologiami daje ogromną satysfakcję i szansę nieustannego rozwoju – powiedział. W tym miejscu warto nadmienić, że istnieją inicjatywy mające zachęcić kobiety do wejścia w świat tworzenia gier.

Ciekawym może być tu projekt, któremu patronowała zmarła już niestety, ikona polskiego GameDevu, czyli Karolina Grochowska. Postać odpowiedzialna za produkcję wielu popularnych tytułów gier, w tym najbardziej znanego – Wiedźmina, w którego grają gracze z całego świata. Program Dziewczyny w grze! ma na celu kształcenie chętnych dziewczyn poprzez cykl spotkań z wybranym mentorem i otwarcie ich na branżę gier wideo. Ma też wzbogacić ich wiedzę na jej temat. Jest to szkoła dla uczennic klas po szkole podstawowej. Laureatki konkursu otrzymają roczne stypendium w wysokości 1000 zł brutto miesięcznie, które będzie wypłacane na początku i w połowie trwania programu. Ma ono być być przeznaczone na pokrycie kosztów edukacji i rozwoju. Kto wie, może takie inicjatywy sprawią, że ilość kobiet kiedyś będzie przewyższać płeć męską w tym sektorze.

Women in Tech Summit 2022

Dla zainteresowanych rozwojem w świecie technologii powstało wydarzenie organizowane przez Stowarzyszenie Perspektywy, czyli Women in Tech Summit. Odbędzie się ono 7- 8 czerwca, w Warszawie i zgromadzi offline 5000 utalentowanych inżynierek, programistek, menedżerek, startuperek i naukowczyń.

Studentki i studenci kierunków technicznych i ścisłych aplikować mogą o darmowe bilety na Perspektywy Women in Tech Summit 2022. Pula stypendiów została przygotowana także w ramach projektu “Poland IT Hub” dla studentek z Ukrainy, ze Wschodu i Azji Centralnej, Sprzedaż biletów ruszyła 25 lutego – ich liczba jest ograniczona.

Więcej: https://womenintechsummit.pl/ oraz na Facebooku.

Udostępnij
Zobacz także