Inteligentne systemy w przymierzalniach, elektroniczne metki czy systemy alokacji to tylko część z nowych technologii, które powoli opanowują świat mody. Wszystkie zostały opracowane po to, aby nie tylko ułatwić klientom zakupy, ale także zwiększyć sprzedaż czy poprawić wydajność pracy poszczególnych salonów. Na czym polega fashion tech i czy już niedługo opanuje świat mody?
Fashion tech
Mianem tym określa się wszystkie nowe technologie, które zostały wykorzystane w salonach odzieżowych czy w firmach zajmujących się produkcją odzieży zarówno w procesie sprzedaży, jak i projektowania. Zaliczyć do nich można interaktywne przymierzalnie – wprowadzone w Polsce m.in. przez firmę LPP S.A. w Gdańsku i Warszawie – wyposażone w ekrany informujące o wolnych kabinach. Co więcej, gdy po wejściu i przymierzeniu ubrania okaże się ono za małe, można za pomocą przycisku wezwać kogoś z obsługi. W przyszłości planuje się również zastosować w przymierzalniach specjalne lustra z filtrami, zmieniającymi kolory przymierzanych ubrań. Sprawi to, że nie trzeba będzie zabierać ze sobą kilku wersji kolorystycznych tego samego stroju. Jednak fashion tech w przyszłości ma iść w stronę coraz to nowocześniejszych rozwiązań – klienci nie będą potrzebowali już ani kasy, ani personelu, aby zapłacić za konkretny produkt. Będą mogli zrobić to całkowicie sami, nawet już w przymierzalni. Ma to być nie tylko ułatwienie dla odbiorców, którzy będą mogli zapomnieć o staniu w kolejkach, ale także dla samych salonów.
Elektroniczne metki i system alokacji
Do sklepów coraz szerzej wprowadzana jest nowa technologia – RFID. Ma ona za zadanie m.in. pomóc odszukać w sklepie odpowiedni rozmiar oraz dopasować do siebie różne artykuły z tej samej kolekcji. RFID (elektroniczne metki) docelowo wykorzystywane jest także do kontroli asortymentu czy jako system antykradzieżowy. Co więcej, dzięki niemu będzie można zidentyfikować konkretny produkt w całym łańcuchu dostaw. Technologia ta funkcjonuje już na polskim rynku, m.in. w sklepach wspomnianej marki LPP. Spółka przeznacza spory budżet na rozwój nowych technologii – wszystko po to, aby stać się liderem innowacyjności na rynku. Od pewnego czasu LPP korzysta też z systemu alokacji, który pozwala na dobór strojów do preferencji klientów. Przez to asortyment jest dostosowywany do fasonów i rozmiarów najpopularniejszych (czyli najczęściej kupowanych) w danej lokalizacji.
Przyszłość fashion tech
Specjaliści z branży IT dążą do tego, aby technologie coraz skuteczniej wspierały produkcję i sprzedaż. Już dziś tworzone są m.in. inteligentne ubrania, które reagują na dźwięki i światło. Jedna z sukienek projektantki z Genewy została zaprojektowana tak, by zmieniać kształt wtedy, kiedy ktoś na nią patrzy. Oczywiście są to na razie towary niedostępne, ale rozwój i zatrudnianie przez salony mody coraz większej liczby specjalistów od IT, skutkować będzie podobnymi rewolucjami w popularnych sklepach z odzieżą.