Konferencje
Mobile Trends

GenZ na rynku pracy – kampania społeczna RocketJobs.pl

Pokolenie młodych wchodzi obecnie na rynek pracy. Jakie są ich wartości, czym się kierują przy wyborze ścieżki zawodowej i jakie firmy będą stanowić dla nich priorytet? Portal z ofertami pracy w IT, RocketJobs.pl, postanowił pokazać nam co myśli pokolenie Zet.

Według badania „Workmonitor” firmy Randstad przytoczonego przez portal money.pl, aż 28 proc. millenialsów i 32 proc. osób z pokolenia Z szuka właśnie pracy. Dla pracodawców muszą to być dobre wieści, w obliczu braku kadr pracowniczych, ale muszą zmierzyć się z poważnym szokiem. Okazuje się, że dla młodych ludzi, osoby cieszące się dotychczas autorytetem, ze względu na swoją wysoką pozycję w firmie, będą musiały przywyknąć, że nie robi on na młodych wrażenia. Pokolenie nowicjuszy nie pozwoli sobie na wykorzystywanie czy nieprawidłowe zachowanie w miejscu pracy, gdyż praca nie stanowi już dla nich takiej wartości, jak to było w przypadku poprzednich generacji. Najmłodsi na rynku pracy wolą zachować pogodne usposobienie jako szukający pracy niż cierpieć katusze w firmie, która nie odpowiada ich oczekiwaniom, a ponad połowa Zetek i millenialsów prędzej odejdzie z pracy niż zrezygnuje z życia osobistego na jej poczet. 

Rocket Z?

Słowem wstępu, Rocket Jobs pisze o sobie, jako portalu pracy przyszłości. Witryna rodowód swój czerpie z gdańskiego Just Join IT. Już od 4 lat pomaga znaleźć pracę większości specjalistów o kompetencjach cyfrowych.  Za cel włodarze portalu stawiają sobie rozwój swój, firm i pracowników. Na Rocketspace.pl możemy znaleźć informację odnośnie wschodzących gwiazd rynku pracowniczego, czyli generacji Z. 

Mówiąc o zetkach, zwykle ma się na myśli osoby, które mają obecnie nie więcej niż 27 lat. Szacuje się, że stanowią oni nawet sześć milionów ludzi. Wszechobecna dostępność świata cyfrowego, spokojne czasy prosperity oraz mniej stresowe wychowanie wpłynęły na zupełnie inne podejście do życia i pracy tych ludzi niż obserwowano w czasach minionych.

RocketJobs.pl i Gazeta.pl przeprowadzili kampanie społeczną dla pracodawców, w której za pomocą serii wideo, przedstawiciele najmłodszych dorosłych wypowiadają się na tematy związane z pracą w kontekście wartości i aktywności życiowych. Poza materiałami filmowymi, na portalu mogliśmy znaleźć ogłoszenie z aplikacją na Szefa lub Szefową pokolenia Z. Widzimy w nim, że Zetki chcą być doceniane, wspierane, odważne, kreatywne i zaangażowane.

Kampania Gen. z RocketJobs.pl

– Ta kampania to celebracja wartości, które leżą u podstaw marki RocketJobs.pl – nowoczesnego podejścia do pracy, różnorodności i inkluzywności wśród pracowników – powiedział Artur Leśniak, Marketing Manager RocketJobs.pl.

Za kampanię w warstwie koncepcyjnej odpowiada dział marketingu Rocket Jobs,  za produkcję spotu odpowiedzialny jest dom produkcyjny F25, a reżyserem filmów video jest Mikołaj Sadowski, czyli współzałożyciel agencji filmów reklamowych 180heartbeats. Wszystkie filmy dostępne są na kanale YouTube Rocket Jobs

Lekcja 1 – 16h w pracy? To potworne.

Na wideo przedstawia nam się prawdziwych bohaterów, którzy opowiadają co myślą w kontekście zatrudnienia. Pierwszy materiał traktuje o tym, że dla młodych ludzi szczególnie istotny jest work-life balance i nikt nie ma prawa naruszać tego stanu. Przedstawiciele dojrzałej młodzieży nie rozumieją jak można nie szanować swojego czasu poza pracą i widzą wyraźne rozróżnienie między wyzyskiem, a płatnymi nadgodzinami. 

Dla młodych idea stażu powinna nieść wartość prawdziwie edukującą i przygotowującą do pracy, przy jednoczesnym okazaniu dobrej woli i szacunku od pracodawcy poprzez wypłacanie wynagrodzenia, w trakcie jego trwania. 

Jedna z bohaterek zwróciła też uwagę na zdrowie psychiczne i jego rolę w życiu prywatnym i zawodowym. Dziwi się ona, dlaczego bagatelizuje się choroby psychiczne, skoro mogą być równie destrukcyjne co inne choroby, na które cierpią, i które zwalniają z wykonywania pracy, do momentu ich wyleczenia, a przynajmniej w teorii. Reszta bohaterów zgodnie wypowiada się na temat pracy, że powinno być to miejsce przyjazne, pełne empatii i wsparcia. – Chciałabym mieć taką relację z pracodawcą, żebym czuła się doceniana. Jak wiem, że wykonałam kawał dobrej roboty, to on mi powie: Super, dziękuję, dobrze, że tu jesteś! – mówi jedna z dziewczyn.

Lekcja 2 – Po co mi studia, skoro mam pasję?

Zet zauważa też, że studia niekoniecznie spełniają rolę, jaką pełniły dawniej. Jedna z elokutorek wyraziła swoją obawę, że nie chciałaby wprawdzie, aby operował ją chirurg nie posiadający odpowiedniej wiedzy i kwalifikacji, jednak wszyscy zgodnie zgadzają się, że w dzisiejszych czasach liczą się umiejętności i pasja. CV i doświadczenie zawsze może się rozwinąć w trakcie aktywności podejmowanych na podstawie autentycznych decyzji wynikających z prawdziwych pasji i zainteresowań. 

Studia to dla nich, w większości strata czasu, w szczególności, gdy robi się je ze względu na przymus, a nie własne chęci.

Lekcja 3 – płeć nie ma znaczenia!

Pokolenie Z w większości dostrzega równość między ludźmi i pragnie, aby zwracano uwagę na osobowość, a w miejscu pracy na profesjonalizm i umiejętności -nie na płeć, do której przynależy dana jednostka. 

Młode kobiety nie chcą czuć się traktowane ani w sposób przedmiotowy, ani nie chcą też słyszeć deprecjonujących je opinii, tylko dlatego, że są kobietami. Zetowi mężczyźni z kolei nie zwracają uwagi na stereotypy i nie podzielają patriarchalnego dyktatu danych profesji.

Z wyznań kobiet generacji Z płynie wniosek, że niestety w miejscach pracy zdarzają się jeszcze zachowania dyskryminacyjne w stosunku do kobiet. Wyniki badania „Gender Gap po polsku” pokazały w 2020 roku, że 42,6% Polek spotkało się w pracy z umniejszaniem kompetencji zawodowych ze względu na płeć . Bohaterki mówią, że chciałyby dożyć dni, w których kobiety czują się pewnie na swoich stanowiskach tak samo jak mężczyźni. Jedna z nich powiedziała, że z problemem wolałaby pójść do szefa, który jest kobietą, a inna poszła nawet o krok dalej. Mam nadzieję, że kiedyś będzie rządzić nami jakaś kobieta, uśmiechając się, mówi jedna z bohaterek nagrania.

Lekcja 4 – Niehetero też są ok!

Zetki nie lubią też nietolerancyjnych środowisk dla mniejszości seksualnych i jakichkolwiek innych. Kobiety jasno, aczkolwiek spokojnie wyrażają się na tema bezpiecznego miejsca pracy i obowiązku pracodawcy, jaki spoczywa na nim, aby to zapewnił. GenZ pragnie, aby w miejscu pracy panowała atmosfera pełna życzliwości, szacunku i równego traktowania siebie nawzajem. Jeden z mężczyzn zadeklarował, że stanąłby w obronie osoby, która obrażana byłaby ze względu na swoją orientację. Inny mężczyzna natomiast wyznał, że dobrym rozwiązaniem byłoby wdrożenie warsztatów antydyskryminacyjnych, które miałyby uświadomić wszystkich pracowników na temat równości i tolerancji. 

Generacja Z nie widzi powodów do uprzedzeń i dyskryminacji, szczególnie ze względu na wyznanie, kolor skóry czy orientację seksualną i nie czułaby się dobrze w miejscu, gdzie panowałaby taka atmosfera, nawet gdyby same nie padały jej ofiarami. Marketing przy Kawie przytacza też ostatnią pozycję Polski wśród państw Unii Europejskiej w rankingu ILGA Europe, który ocenia równe traktowanie osób LGBT+3. Potwierdzają to też bohaterowie filmu, jednakże widzą oni poprawę w tej materii i wyrażają nadzieję, że w przyszłości będzie zupełnie inaczej.

Czy jesteś gotowy na Z-ewolucję?

Marki będą musiały sporo zmienić w dotychczasowym podejściu – zarówno do organizacji pracy jak i samych pracowników. Generacja Z niedługo stanowić będzie większą część pracowników, a jak widzimy, “nie da sobie w kaszę dmuchać”. Co więcej, przedstawiciele młodego pokolenia chcieliby pracować dla przedsiębiorców, których cechuje jakiś konkretny cel i ideowa misja, zgodna z ich poglądami. Wracając do badania Randstad „Workmonitor”   niemal połowa z nich bez namysłu nie powzięłaby się współpracy z firmą, która nie spełnia ich oczekiwań  społecznych i środowiskowych. Firmy będą musiały zmienić politykę i swoje priorytety, jeśli chcą utrzymać swoje moce przerobowe i pozycję na rynku. 

Zetki przyciągnąć może elastyczny czas pracy, opieka zdrowotna, perspektywy rozwoju zawodowego oraz możliwość pracy zdalnej. Dane są jak najbardziej reprezentatywne, gdyż przeprowadzono je na próbie 35 tysięcy pracowników z 34 rynków. 

Wielu z obecnie zarządzających rynkiem może stwierdzić, że postawa młodych ludzi jest roszczeniowa i niedorzeczna. Jednakże to oni będzie dyktować teraz warunki, ze względu na swoją liczebność i naturalną kolej rzeczy. Starsi zawsze narzekali na młodzież, a młodzi od zawsze mają problemy z dogadaniem się ze starszymi pokoleniami. GenZ patrzy jednak perspektywicznie, umiarkowanie i kreatywnie na otaczającą ich rzeczywistość i z pewnością stanowić będzie świetny nabytek w każdej firmie. Zwłaszcza, że odbiorcą docelowym większości firm powoli staje się osoba właśnie z tego pokolenia, więc kto zrozumie ją lepiej? Według Poradnika Przedsiębiorcy GenZ szczególnie predestynowana jest do nowych technologii, sieci, e-marketingu i public relations. Czy jesteś gotowy na Z-ewolucję?

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także