Konferencje
Mobile Trends

Polscy użytkownicy mobile w raporcie "Portret finansowy Polaków 2015"

W 2015 roku prawie 60% osób w Polsce posiadało smartfon, a prawie 30% tablet. Informacje te przedstawiono w jednym z rozdziałów raportu Portret finansowy Polaków 2015. Plany na 2016 r. przygotowanego przez analityków Deutschebanku. Dlaczego bank miałby interesować się tematem mobile? Instytucje finansowe muszą szybko odpowiadać na zmiany w rynku wywołane mobilną rewolucją – bankowość mobilną, czy też raczkujące systemy płatności mobilnej.
Posługując się konkretnymi liczbami, wg. raportu Deutschebanku w 2015 roku smartfon posiadało 58% Polaków, a tablet 28%. Analitycy zauważają, że liczby te powinny robić wrażenie przede wszystkim w zestawieniu z wynikami z poprzednich lat (w 2012 roku 25% Polaków posiadało smartfon). Posiadaczami smartfonów najczęściej okazywały się osoby w wieku 18-24 lata (90% z nich posiadało smartfon). Wśród respondentów po 65 roku życia, odsetek posiadających smartfon wyniósł 20%.
Ze smartfonów korzysta minimalnie więcej mężczyzn niż kobiet (56,5% Pań i 60% panów). Jeśli chodzi o tablety to różnica jest już większa – korzysta z niego mniej więcej co trzeci mężczyzna (prawie 33%) oraz co czwarta kobieta (prawie 24%). W przypadku tych urządzeń pojawiła się także ciekawa, choć spodziewana zależność – posiadanie tabletu było tym częstsze im wyższy był dochód ankietowanego.

Smartfony wciąż służą nam przede wszystkim do podstawowych zadań

Jak dowiadujemy się z badania, w 2015 roku najczęściej wykorzystywaliśmy smartfony do najbardziej podstawowych czynności czyli połączeń telefonicznych (40% ankietowanych) i wysyłania SMS-ów (24,1%). Na trzecim miejscu uplasowało się przeglądanie serwisów społecznościowych (19%), a dalej z krążącym wokół 10 procent wynikami: poczta e-mail, nawigacja GPS, gry, czytanie mobilnych wersji serwisów informacyjnych, robienie zdjęć. Smartfony często służą nam też jako budzik. W podobnym stopniu funkcje te wykorzystywane były na tabletach (choć rzadziej przeglądaliśmy na nich media społecznościowe – 13%; rzadziej robiliśmy tabletami zdjęcia – 5%). Na tabletach częściej korzystano z multimediów – gier, oglądania filmów (6,5%), 4% polskich użytkowników tych urządzeń słuchało na nich muzyki lub radia i czytało prasę czy ebooki.
Jeśli chodzi o sprawy handlowo-usługowe – aplikacje kupowaliśmy głównie na smartfonach, również na nich zamawialiśmy transport (co trzecia osoba), Na tabletach częściej kupowaliśmy np. bilet do kina lub produkty w e-sklepie. Przez urządzenia mobilne nabywaliśmy też: książki, muzykę, gry, elementy garderoby, kosmetyki czy sprzęt elektroniczny (takie zakupy nieco częściej robiliśmy już na tabletach).

Bankowość mobilna jeszcze jednocyfrowa

Dosyć słabo prezentują się liczby dotyczące bankowości mobilnej – na smartfonach korzysało z niej jedynie 9% Polaków (na tabletach już tylko 6%). Przelewy częściej wykonywane są na tabletach, niż na smartfonach. Jeśli korzystamy już z bankowości na urządzeniach mobilnych to przede wszystkim do robienia przelewów, szukania bankomatów czy sprawdzania salda konta (respondenci określili urządzenia mobilne jako naj najbardziej przydatne do wykonywania tych czynności).

Dlaczego zmieniamy smartfony i kiedy chcemy kupić dzieciom pierwsze urządzenie mobilne?

Jak się okazało najczęstszą przyczyną zmiany smartfona wśród Polaków nie była wcale chęć nadążania za trendami (ani nic podobnego), ale awarie urządzeń (nieco powyżej 50% odpowiedzi). Okres szkoły podstawowej (7-12 lat) był określany przez respondentów najlepszym momentem do sprezentowania dziecku smartfona (uważało tak 41% ankietowanych) lub tabletu (55% ankietowanych).

Smartfonowe savoir-vivre

Co ciekawe w przypadku smartfonowego „dobrego wychowania”, aż 51% Polaków denerwowało używanie smartfona w miejscu kultu religijnego (18% w kinie, 14% w czasie koncertu/przedstawienia).

W jaki sposób zabezpieczaliśmy swoje urządzenia?

Polacy nie korzystali raczej z nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa, stosując się raczej do najbardziej podstawowych i oczywistych zasad. Niewielu polskich użytkowników mobile zapisywało na swoich urządzeniach hasła i loginy dostępowe (nieco częściej to posiadacze tabletów wśród których 8% pozwala tabletom zapamiętać dane do logowania w bankowości elektronicznej). W ramach najbardziej podstawowych środków bezpieczeństwa Polacy rzadko udostępniają urządzenia mobilne obcym osobom, zdecydowana większość (3/4) nie pobiera też plików i aplikacji niewiadomego pochodzenia.
Źródło:
www.deutschebank.pl

Udostępnij
Zobacz także