Konferencje

Made in China UX – Jak projektuje się doświadczenia użytkowników w Chinach

Projektowanie interfejsów użytkownika w chińskim kontekście kulturowym stawia przed projektantami wyzwania związane ze zrozumieniem języka, kultury i preferencji użytkowników.

Może Cię zainteresować: Chiny przejmują metaverse!

Projektowanie doświadczeń użytkownika na rynku chińskim to nie tylko adaptacja interfejsów, ale także uwzględnienie głębokich różnic kulturowych.

Język logogramatyczny

Chiński język logogramatyczny jest wyjątkowo złożony i ma istotny wpływ na projektowanie interfejsów. Kształt znaków oraz ich znaczenie determinują czytelność treści. Zrozumienie tej złożoności jest kluczowe, aby zapewnić użytkownikom klarowność i efektywność w przekazywaniu informacji.

Chiński jest jednym z najbardziej charakterystycznych języków ze względu na jego tonalność. W tym języku zmiana intonacji głosu może całkowicie zmienić znaczenie słowa czy frazy. W przeciwieństwie do tego, w języku angielskim nie występuje ta funkcja. Angielski polega głównie na strukturze zdania do przekazywania znaczenia (chociaż tonacja może dodać lub odebrać ekspresję emocjonalną).

Kompleksowy kontekst kulturowy

Dodatkowo, w Chinach komunikacja ma wysoki kontekst. A jego zrozumienie jest kluczowe dla pełnego zrozumienia przekazu. Sygnały niewerbalne, ton głosu oraz kontekst społeczny są równie ważne jak same słowa, co stanowi wyzwanie dla projektantów w zapewnieniu zrozumienia treści użytkownikom niebędącym odbiorcami treści wschodniego przekazu.

Dla przykładu, nawet potężnemu Amazonowi nie udało się zdobyć znaczącej pozycji na rynku chińskim, głównie z powodu słabszej penetracji w świadomości chińskich konsumentów. Pomimo ogromnego potencjału rynkowego – w 2022 roku według GlobalData potencjał rynkowy wynosił aż 2 biliony dolarów w sektorze e-commerce. Co wiecej, kraj ten cieszy szybkim rozwojem klasy średniej w kraju, co czyni Chiny atrakcyjnym rynkiem dla amerykańskich firm. Amazon nie zdołał jednak osiągnąć sukcesu na tle lokalnych gigantów, za słabo wpasowując się w „chińskie klimaty”. Giganci e-commerce, jak Alibaba Group i JD.com, posiadający i zarządzający niektórymi z największych i najbardziej zaufanych platform handlu elektronicznego typu B2C w Chinach, okazali się nieprzejednanymi konkurentami, którzy zdominowali rynek. Systemy zakupowe, płatnościowe i dostaw obu tych firm okazały się bardziej dostosowane do gustów chińskich konsumentów.

Może Cię zainteresować: Drastyczne obostrzenia dla młodych w Chinach czy walka z korporacjami sektora tech?

Złożoność projektu i preferencje estetyczne

W porównaniu z minimalistycznym podejściem Zachodu, w Chinach złożoność projektów często jest preferowana. Bogatsze, bardziej szczegółowe projekty zyskują większą popularność, co wymaga od projektantów uwzględnienia różnorodności preferencji estetycznych użytkowników.

Kolektywizm i społeczność online

Kolektywizm jest głęboko zakorzeniony w chińskiej kulturze, co prowadzi do silnych społeczności online. Recenzje, opinie grupy oraz społeczności internetowe mają duże znaczenie dla użytkowników, co należy uwzględnić w procesie projektowania UX.

– Chińczycy pasjonują się swoimi społecznościami internetowymi w sposób, który ludzie z Zachodu muszą zobaczyć, aby uwierzyć. Kultura Chin jest… bardziej zorientowana na grupę, podczas gdy mieszkańcy Zachodu są bardziej indywidualistyczni. Dla typowego członka społeczności internetowej w Chinach społeczność ta jest czymś znacznie więcej niż forum internetowym i staje się częścią jego tożsamości – pisał Porter Erisman w książce, Six Billion Shoppers

Brak prywatności

Z kolektywizmu chińskiego korzystają też władze tego kraju. W Chinach priorytetem jest utrzymanie stałego nadzoru, uznawanego za istotny dla bezpieczeństwa i standardów społeczności, co stoi w kontraście z większym naciskiem na prywatność obserwowanym na Zachodzie.

W celu utrzymania kontroli, rząd chiński wykorzystuje zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja, rozpoznawanie twarzy czy aplikacje takie jak WeChat, które nie tylko ułatwiają życie codzienne obywatelom, ale także umożliwiają śledzenie ich aktywności. Dodatkowo, opisuje się absurdalne konsekwencje tej kontroli, jak skrajne oszczędności w korzystaniu z papieru toaletowego czy represje wobec aktywistek feministycznych. W książce „Chiny 5.0.” autorstwa Kai Strittmattera przeczytamy o absolutnej kontroli obywateli poprzez technologię, inwigilację oraz cenzurę. W kraju tym rozwój technologiczny służy głównie konsumpcji i monitorowaniu obywateli, włączając w to śledzenie zachowań i preferencji ludności.

Superaplikacje

Według Business of Apps z WeChat korzysta 78 procent osób w wieku 16–64 lat w Chinach i jest to najpopularniejsza sieć społecznościowa w Chin. Nie bez powodu. Chińskie superaplikacje, takie jak WeChat i Alipay, integrują wiele funkcji w jednym miejscu, co determinuje projektowanie UX zorientowane głównie na urządzenia mobilne. Projektowanie interfejsów musi uwzględniać wygodę i funkcjonalność na smartfonach, jako najpopularniejszych urządzeniach dostępu do internetu.

Podsumowanie

Różnice między Zachodem a Chinami, zarówno kulturowe, jak i projektowe, są widoczne. Eksploracja tych różnic w projektowaniu UX może przynieść cenne wnioski dla projektantów na całym świecie. Badania i testowanie na rzeczywistych grupach demograficznych są kluczowe, aby dostosować produkty do potrzeb użytkowników w danym kulturowym kontekście.

Projektowanie doświadczeń użytkownika na rynku chińskim to wyzwanie, które wymaga dogłębnego zrozumienia i uwzględnienia różnorodności kulturowej. Unikalne cechy języka, preferencje estetyczne, a także kolektywizm wpływają na sposób, w jaki użytkownicy odbierają interfejsy i doświadczenia. Projektanci muszą podejmować decyzje projektowe oparte na badaniach, testowaniu oraz szybkich iteracjach, aby dostosować produkty do rzeczywistych potrzeb użytkowników.

– Istnieje mnóstwo różnic technologicznych i kulturowych pomiędzy Zachodem a Chinami (i innymi częściami Azji), co ma wpływ na projektowanie doświadczeń użytkownika. […] Z pewnością projektowanie pod kątem rynku, którego nie znasz, może być trudne – napisał Cristiano Pinto na łamach uxplanet.org, na podstawie którego napisaliśmy ten artykuł.

Może Cię zainteresować: Cyfrowy yuan, czyli jak Chiny planują wygryźć kryptowaluty i przejąć władzę absolutną

Udostępnij
Zobacz także