Sukces naszego biznesu zależy od wielu czynników: jakości oferowanych usług, kanałów dystrybucji, obsługi, ale także promocji. Eksperci od kreowania wizerunku podkreślają, że skuteczna reklama to nie tylko chwytliwe hasło czy odpowiednio dobrana nazwa, ale także kolory. Pierwsze wrażenie jest wielokrotnie decydujące w procesie wyboru. Nieważne jak doskonała jest proponowana usługa czy produkt, jak innowacyjne posiada cechy – jeśli trafi na typowego klienta, który nie analizuje wszystkich podanych parametrów, po prostu ją pominie. Ludzie kupują emocjami, dlatego tak ważne jest, aby zapukać do ich serc, wzbudzić w nich pragnienie, z którego być może nie zdawał sobie sprawy.
Znaczenie kolorów – badania potwierdzają
Według szacunków 80% informacji o otaczającym nas świecie dociera do mózgu właśnie przy wykorzystaniu narządu wzroku. Nasze myślenie o świecie i wspomnienia są zdeterminowane przez to, co widzimy. M. Castelhano i J. Henderson przeprowadzili badanie odnoszące się do pytania jak kolor wpływa na interpretację obrazu. Osoby poddane eksperymentowi obserwowały obrazki w trzech wersjach: w oryginalnych barwach, ze zmienionymi kolorami i bez kolorów. Jak się okazało ludzie kilkukrotnie szybciej zapamiętywali dany obraz jeśli obrazek był w oryginalnych kolorach. Niepotrzebna próba wyróżnienia się, poprzez dobór za dużej ilości barw, skutkuje na ogół dezorientacją i wysilaniem mózgu klienta. Tę tezę potwierdzają także badania University of Loyola. Zgodnie z ich wynikami, barwy mogą zwiększyć rozpoznawalność marki aż o 80%.
Jakie kolory wybrać do logo?
Kolory spełniają kilka funkcji przy projektowaniu logo firmy. Informują o zaletach marki (funkcja informacyjna), tworzą spójną całość w ramach strategii marketingowej (funkcja konstrukcyjna), nie męczą wzroku klienta (funkcja techniczna), wzbudzają zainteresowanie (funkcja estetyczna). Wykonanie odpowiedniego logo to zadanie trudne, gdyż trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Pomocne mogą być różne aplikacje do kreowania marki, dlatego sprawdź oprogramowanie do projektowania logo, pozwoli to na uniknięcie błędów i osiągnięcie profesjonalnego rezultatu. Zasadniczo kolorystyka wiąże się z dwoma emocjami: po jednej stronie mamy ciepłe barwy, takie jak: czerwony, pomarańczowy i żółty, zaś po drugiej bierne: niebieski, fioletowy i zielony. Jakim formom poleca się te barwy?
Czerwony
Zasadniczo mówi się, że kolor czerwony pobudza. Działa na zasadzie płachty dla byka. Jego komunikat jest jasny: tylko dla odważnych. W marketingu uznaje się, że skorzystanie z czerwieni w logo jest ryzykowne, bo z jednej strony kusi intensywnością i dynamiką oraz kojarzy się z miłością, z drugiej ostrzega przed niebezpieczeństwem. Najkorzystniejsze jest wykorzystanie niewielkiej ilości czerwieni, która dodaje logu temperamentu.
Pomarańczowy
Kolor pomarańczowy odczytujemy przez pryzmat radości i pośpiechu. Połączenie tych dwóch cech wpływa na ostateczną symbolikę – firmy z pomarańczowym logiem oferują przystępność cenową. Przykładowymi, najbardziej rozpoznawalnymi w Polsce markami tego typu są Allegro, CCC, Pyszne.pl
Żółty
Jeśli zapytać ludzi, co kojarzy im się z żółtym kolorem, odpowiedzą słońce i życzliwość. Nie może więc dziwić, że większość biur podróży obficie z niego korzysta podczas projektowania logo. Żółty to także barwa stymulująca i ochronna. Zalecana jest w zastosowaniu dla firm z sektora bezpieczeństwa i higiena pracy czy gastronomii.
Zielony
Zielony stał się nieoficjalnym kolorem wszystkim firm operujących w branży zrównoważonego rozwoju, przyrody i zdrowia. Ta barwa oznacza spokój i świeżość. Istotny jest tu skuteczny dobór odcienia. Kolor khaki kojarzy się z powagą poprzez powiązanie z wojskiem, z kolei limonkowy reprezentuje żywiołowość.
Niebieski
To jeden z najpopularniejszych kolorów stosowanych przez firmy w logach. Niebieski wzbudza zaufanie, kojarzony jest z bezpieczeństwem i spokojem, przywołuje uczucie szczerości i uczciwości. Na tę barwę decydują się marki, którym zależy na tym, abyś czuł się u nich jak u siebie w domu. Facebook, PayPal, Twitter, PZU to tylko największe przykłady. Niebieski kojarzy się też z niebem, nie może więc dziwić, że największe linie lotnicze także używają go przy projektowaniu logo.
Fioletowy
Kolor fioletowy wiąże się z mądrością, inteligencją i luksusem. Jest kojarzony głównie z produktami drogimi, skierowanymi do wąskiej grupy klientów. Kluczowe jest tu natężenie barwy. Delikatny pastelowy skłania pobudza kreatywność, z kolei intensywny oznacza siłę i powagę.