Tworzenie aplikacji na polski rynek urządzeń mobilnych wymaga zgromadzenia odpowiednich danych na temat lokalnych użytkowników. Informacji o ich najliczniejszej grupie – korzystającej z systemu Android – dostarcza nam nowy raport, Android W Polsce 2015, z którego dowiadujemy się między innymi: kim są polscy użytkownicy systemu Google, które jego funkcje wykorzystywane są przez nich najczęściej i jak chętnie decydują się na na mobilne zakupy?
Już na wstępie raportu, jego twórcy podkreślili, że „Android to nowy Windows” naszych czasów, tyle że całkowicie darmowy i właściwie otwarty dla wszystkich, którzy chcą go zmieniać. W Polsce system Google znalazł się (potencjalnie) na około 12 milionach urządzeń (65% wszystkich urządzeń przenośnych w Polsce). Choć wydawałoby się, że procentowy udział „Zielonego robota” okaże się jeszcze większy, to i tak stanowi on najsilniejszy OS na polskim rynku i każda aplikacja, prędzej czy później, musi trafić w jego „ręce”.
Kim są polscy użytkownicy Androida?
Jeśli chodzi o wykorzystanie Androida ze względu na płeć, liczby rozkładają się w miarę równo, z pewną przewagą mężczyzn (z systemu Google w Polsce korzystało 42,4% kobiet i 57,6% mężczyzn). W przypadku wykształcenia na pierwszy plan wysuwa się jedna grupa – użytkownicy Androida w Polsce to przede wszystkim osoby z wykształceniem wyższym magisterskim (wśród nich większość to kobiety) i licencjackim, a w drugiej kolejności uczniowie szkół średnich/zawodowych i gimnazjalnych (w tych kategoriach dominowali mężczyźni).
Oczywiście największą grupę użytkowników Androida stanowią osoby młode – w wieku do 34 lat (do 24 lat widać dominację mężczyzn, ale już od 25-34 roku życia obserwujemy przewagę kobiet). Mniej osób znalazło się w przedziale 35-44 roku życia (w tych grupach liczba mężczyzn i kobiet jest niemal równa), a jeszcze mniej w kategorii 45+ (bez różnic płci). Badacze wyróżnili także kategorię status związku większość (około 2/3 zarówno kobiet jak i mężczyzn) użytkowników Androida to osoby w związku małżeńskim lub związku nieformalnym.
Jeśli chodzi o dochód użytkowników – najwięcej wskazań (przy pominięciu „odmawiam odpowiedzi) otrzymały kategorie: 1201-2000 zł, 2001-3500 oraz „nie mam własnego dochodu”. Wygląda więc na to, że użytkownicy Androida to raczej osoby niezamożne – szczególnie tyczy się to kobiet, które o wiele częściej niż mężczyźni wskazywały na dochody poniżej 2000 zł. Według badania największa grupa mężczyzn korzystających z Androida (23,8%) ma dochód w granicach 2001-3500zł (więcej mężczyzn niż kobiet wskazywało również na dochody powyżej kwoty 3500 zł), jednak aż 18,5% wskazało odpowiedź „nie mam własnego chodu”, przy czym odpowiedź tę wybrało jedynie 12,6% kobiet (te dosyć znaczne liczby można tłumaczyć sporą ilością użytkowników Androida w wieku do 24 lat, którzy jeszcze się uczą).
Łatwo domyślić się, że wśród przebadanych osób grupą dominującą, ze względu na profesję, okazali się pracownicy umysłowi (29,4% kobiet i 20,6% mężczyzn). Swoją obecność wyraźnie zaznaczyły również osoby uczące się (23,5% kobiet i 26,8% mężczyzn).
Najbardziej popularne – funkcje bazowe
Przebadanych użytkowników mobilnych podzielono na 3 segmenty (Medium, Heavy i Light Users), według intensywności wykorzystania funkcji telefonów. Prawie wszystkich użytkowników przyporządkowano do segmentów Light (49,5%) i Medium (42,7%), którzy najczęściej korzystali z bazowych funkcji telefonów (dzwonienie, SMS-y, budzik, aparat). Najbardziej zaawansowani Heavy Userzy (7,3%) wykorzystywali 90% wszystkich funkcji telefonów, a z większości opcji korzystali dłużej niż Light/Medium Userzy. Bardzo popularna (wśród wszystkich segmentów) okazała się funkcja budzika, natomiast funkcje takie jak edycja/sprawdzanie dokumentów, oglądanie filmów czy kalkulator okazały się być wykorzystywane o wiele krócej niż mogłoby się wydawać (do pół godziny dziennie).
Coraz mniej użytkowników z segmentów Light i Medium korzysta z serwisów informacyjnych i społecznościowych, rzadziej (choć wciąż bardzo często) przeglądają także internet czy słuchają muzyki ze smartfonów. Nieustającą popularnością wśród wszystkich użytkowników cieszyły się gry mobilne, różnice wynikały jedynie z długości spędzanego nad nimi czasu (krótszy wśród Light i Medium Userów). Większość użytkowników wciąż nie korzysta codziennie z funkcji „dokonywania płatności”.
Do godziny dziennie użytkownicy wykorzystywali funkcje takie jak nawigacja czy SMS-owanie. Jeszcze więcej czasu poświęcano na „konsumpcję treści” – serwisów informacyjnych, społecznościowych (spory udział Light Userów) czy słuchanie muzyki (Heavy Userzy potrafią spędzać dziennie nawet 5 godzin na korzystaniu z tych funkcji).
Handel mobilny w Polsce rośnie
Handel mobilny w Polsce wciąż się rozwija i do końca 2016 roku średnia, roczna stopa wzrostu ma osiągnąć poziom 33%. Jak na razie Polacy decydują się raczej na zakupy internetowe za pośrednictwem laptopa/PC (65% internautów), a nie przez smartfona czy tablet (zakupy na smartfonach robią głównie mężczyźni, a na tabletach – ogólnie osoby młode do 20 lat, niezależnie od płci).
Komunikatory królują na Home screenach
Raport uwzględnił także aplikacje, które polscy użytkownicy trzymają „pod ręką” – tzn. na ekranach głównych urządzeń mobilnych. Ponad 50% użytkowników Androida, niezależnie od wieku czy płci, ma na Home screenie Facebooka i Messengera. Wśród najpopularniejszych skrótów ekranowych znalazły się komunikatory: WhatsApp, GG oraz Skype (najpopularniejszy wśród kategorii wiekowej 35+). Zarówno kobiety jak i mężczyźni (głównie z przedziału wiekowego do 24 roku życia) trzymają na Home screenach Snapchata. Skrót ekranowy Instagrama jest natomiast o wiele częściej spotykany u kobiet (podobnie jak aplikacje m-commerce takie jak Allegro). Na ekranach (w większości u kobiet) znajdują się także apki pomagające w przemieszczaniu się, np. Jakdojadę czy Automapa (popularne wśród użytkowników po 25 r.ż.), a także często spotykana u kierowców (35-44 lata) aplikacja Yanosik.
Jak się okazuje gry mobilne trafiają najczęściej na Home screeny osób w wieku 45+ (najpopularniejsze produkcje to: Angry Birds Rio oraz Ninja Fruit Free), podobnie jak aplikacje pokroju Spotify czy Endomondo.
Użytkownicy Androida rzadko kupują aplikacje
Nawet dosyć zaawansowani, polscy użytkownicy Androida bardzo rzadko kupują aplikacje mobilne, korzystając głównie z tych darmowych (1/3 Heavy Userów przyznała się, że w ciągu ostatniego pół roku kupiła aplikację). Jeśli decydują się już na nabycie aplikacji, najczęściej są to (w przypadku smartfonów): komunikatory, menadżery plików, odtwarzacze muzyki, style/motywy i gry mobilne. Najczęściej kupowane aplikacje na tabletach to: czytniki książek, mapy i nawigacje, menadżery, apki pogodowe, przeglądarki dokumentów oraz wiadomości i czasopisma.
Większość osób płacących za aplikacje w ciągu ostatniego pół roku wydała na nie do 9 złotych (tylko 1/4 kupujących wskazała na odpowiedź 10-19 zł). Polscy użytkownicy skłonni byli wydawać więcej pieniędzy na zakupy wewnątrz aplikacji (na ten cel przeznaczali zwykle od 6 do 20 zł w ciągu ostatniego pół roku, a Heavy Userzy nawet do 50 zł).
Najmniej Polaków korzysta natomiast z płatnych subskrybcji, jednak to właśnie oni – szczególnie Medium i Light Userzy – byliby skłoni wydać więcej niż 50 zł na płatne aplikacje (poprzez opłatę subskrybcji).
Reklamy na stronach internetowych zauważane najczęściej
Według badanych, reklamy na stronach internetowych stanowią około 80% wszystkich reklam jakich doświadczamy na naszych urządzeniach. Mniej „zauważalne” są reklamy w aplikacjach (50%), a najmniej reklamy airpush (na pasku powiadomień) – wskazywane przez poniżej 30% użytkowników.
„Smartfonizacja intymności”
Badania potwierdziły również inne dosyć zabawne „powszechniki”: po pierwsze większość z nas zaczyna swój dzień wraz z dźwiękiem budzika smartfona. To jednak nie wszystko – smartfony wykorzystywane są najczęściej w czasie spotkań ze znajomymi, ale już w drugiej kolejności w… toalecie (ciekawe, że w przypadku tabletów toaleta zajmuje już pierwsze miejsce). Sporo osób przyznało również, że używa smartfona w sklepie, by sprawdzić cenę produktu lub uzyskać rabat.
Poziom wiedzy na temat posiadanych urządzeń mobilnych jest dosyć niski
Użytkownicy Androida raczej nie znają specyfikacji technicznej swoich urządzeń. Używane przez nich wersje systemu są dosyć zróżnicowane – większość urządzeń pracowała jednak pod kontrolą Androida 5.0 (19,2%). Bardzo rzadko użytkownicy modyfikują również wersje systemu przy pomocy ROM-ów.
Badanie uwzględniało również typ urządzenia – tablety często służyły użytkownikom do przeglądania/edytowania dokumentów i czytania e-booków, rzadziej niż w przypadku smartfonów do funkcji budzika/zegarka czy kalkulatora i kalendarza. Zarówno smartfony jak i tablety wykorzystywane były do grania, do śledzenia serwisów informacyjnych/społecznościowych, przeglądania Internetu i multimediów. Sprzęty działające pod kontrolą Androida są najczęściej urządzeniami prywatnymi, nie służbowymi.
Większość urządzeń, których parametry były znane ich właścicielom miało 5-calowy ekran o rozdzielczości 1080×1920 px, 4-rdzeniowy procesor oraz od 1 do 2 GB pamięci RAM.
„Samsungi” wśród 40% użytkowników Androida
wśród Androidowców najpopularniejsze okazały się smartfony i tablety Samsunga. Na drugim miejscu uplasowało się LG, następnie Sony i HTC.
Użytkownicy smartfonów z Androidem zwykle wybierają usługi sieci takich jak Orange, Play i Plus. Użytkownicy tabletów korzystają natomiast z sieci: Play, Orange oraz T-Mobile.
Raport dostępny dla wszystkich chętnych pod adresem www.androidwpolsce.pl
Raport „Android w Polsce 2015” został przygotowany przez SW Research we współpracy z poznańskim software housem Whalla Labs, w oparciu o badanie „Stan Androida w Polsce – 2015” (maj 2015). Przeprowadzono je metodą internetowych indywidualnych wywiadów online (CAWI) na 2548 respondentach (były to wyłącznie osoby posiadające Androida na wykorzystywanych urządzeniach).