
Allegro, GoMobi.pl oraz Mobile Institute połączyli siły, aby razem stworzyć raport „mShopper – Polacy na zakupach mobilnych”. Raport został wydany w tym miesiącu, a jego zagadnienia dotyczą przede wszystkim tego, jak kupują mobilni Polacy oraz kim jest mobilny konsument. mShopper liczy sobie aż 105 stron i wypełniony jest wiedzą m.in. o tym, dlaczego rzeczy wyszukane w sklepie kupujemy w sieci i na odwrót oraz dlaczego urządzenia mobilne stanowią dobre spoiwo między światem offline i online. W raporcie znajdziemy rzetelne dane oraz wypowiedzi eksperckie.
Na przełomie roku 2014 i 2015 według danych statystycznych z urządzeń mobilnych korzystało 44% Polaków, w tym ponad 60% internautów. Za tymi cyframi jednak kryje się coś więcej – „mobilny” styl życia. We wstępie do raportu możemy przeczytać, że „Mobilność to raczej styl życia, pewna postawa zakładająca aktywność, dynamikę w działaniu i świadomość różnych rozwiązań technologicznych, które umożliwiają nam wykonywanie rozmaitych działań”. O tym, że „mobile to styl życia” opowiadała również Natalia Hatalska podczas MTC2015.
Raport składa się z 10 rozdziałów, podzielonych również na podrozdziały. Każdy z nich porusza inne zagadnienie dotyczące zwyczajów zakupowych Polaków, kładąc szczególny nacisk na ich wymiar mobilny. W poszczególnych rozdziałach znajdziemy analizę danego zagadnienia ze szczegółowym uwzględnieniem danych dotyczących używanych urządzeń, płci, wieku oraz miejsca zamieszkania. W raporcie nie zabrakło również merytorycznego komentarza i opinii eksperckich. Poniżej znajduje się krótki przewodnik po każdym z rozdziałów:
Wstęp
We wstępie znajdziemy wypowiedzi ekspertów dotyczące mobilnych zakupów Polaków. Natalia Hatalska podkreśla, że na rynku istnieje pokaźna grupa konsumentów, dla których kanał mobilny jest pierwszym, naturalnym kanałem dostępu do Internetu, o czym marketerzy i przedsiębiorcy muszą pamiętać.
Rynek mobilny
Prawie 50% Polaków posiada urządzenia mobilne. Korzysta z nich 69% internautów. Jednak zaledwie ok. 5% firm posiada strony w wersji mobilnej. Internauci najczęściej korzystają z laptopów bądź komputerów (77%), na drugim miejscu znajduje się smartfon – korzysta z niego 54% polskich internautów. 1/3 z nich korzysta z tabletów. Rośnie również świadomość korzystania z urządzeń mobilnych i coraz więcej Polaków odróżnia smartfon od zwykłej komórki. Widoczna jest zależność, wg której starsze generacje chętniej sięgają po komputery, młodsze natomiast – po smartfony. Wieś wydaje się powoli doganiać miasta – penetracja smartfonów na wsi dorównuje tej w średniej wielkości miastach i aglomeracjach.
Kupowanie mobilne i deklaracje zakupowe
75% internautów dokonuje zakupów online, natomiast prawie 1/4 kupuje mobilnie. Z użyciem smartfona kupuje 18% internautów, z użyciem tabletu – 12%. Częściej zakupów na smartfonie dokonują mężczyźni, natomiast zakupów na tabletach obydwie płcie dokonują równie często. Deklaracje zakupowe Polaków świadczą o tym, iż w tym roku ich wydatki na zakupy m-commerce z pewnością nie zmaleją, a nawet wzrosną. Apetyt Polaków na m-commerce zdecydowanie rośnie.
Konsument mobilny
W tym rozdziale autorzy podjęli próbę scharakteryzowania typowego konsumenta mobilnego, a więc internauty, który wskazał, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy kupił przynajmniej raz z wykorzystaniem urządzenia mobilnego. Jak przedstawiają się dane? Konsumenci mobilni na tle internautów stanowią 24%. Dokonując zakupów zazwyczaj korzystają oni z więcej, niż jednego urządzenia, co czyni ich raczej konsumentami „multimedialnymi”. Grupę tę stanowią osoby zdecydowanie młodsze, niż statystyczny internauta – najliczniejsza grupa m-konsumentów jest w wieku 25-34 lat. Osoby kupujące tylko mobilnie to głównie grupa wiekowa 15-24. Płeć nie ma znaczenia – kobiety i mężczyźni kupują tak samo chętnie. Konsumenci mobilni zamieszkują przede wszystkim największe miasta. Charakteryzuje ich impulsywność – o wiele częściej dokonują oni zakupów pod wpływem chwili. Co ciekawe, zbytnio nie przepadają za zakupami. Grupa ta uznaje się za kreatywną i lubiącą nieszablonowe działania, lubią również wyzwania. Po raz kolejny potwierdzony został fakt, ze mobile to przede wszystkim styl życia.
Za i przeciw m-zakupom
1/4 internautów nie robi zakupów w sieci. Jako motywację swych działań podają brak możliwości „dotknięcia” towaru oraz przyjemność, jaką dają im standardowe zakupy i chodzenie po sklepach.
Do zakupów mobilnych zniechęca przede wszystkim… strach przed nowością. Internauci nie kupujący mobilnie nie czują takiej potrzeby (43%) lub podczas dokonywania zakupów mają pod ręką urządzenie wygodniejsze, czyli laptop lub PC (35%). Internauci cenią sobie jednak wygodę oraz swobodę m-zakupów. Zakupy mobilne dają im również możliwość zaoszczędzenia pieniędzy. Jednak 14% m-konsumentów odczuwa trudności związane z zakupami mobilnymi. Wśród nich znajdują się przede wszystkim trudności z wypełnianiem formularzy, niedostosowanych do mobilnych ekranów, niewygodne strony i aplikacje, trudność w porównywaniu ofert. Większość z tych błędów wynika ze złego przygotowania sprzedawcy do przyjęcia mobilnego konsumenta.
Na zakupach
W rozdziale znajdziemy szczegółowe dane i wykresy dotyczące tego, jak kupują konsumenci – zarówno w zakresie e-commerce, jak i m-commerce. Okazuje się, iż zakupy mobilne nie różnią się zbytnio od e-zakupów. Coraz większa liczba sklepów dostrzega potencjał mobilnych konsumentów deklarując, że zakupy mobilne stanowią ok. 10% ich wszystkich transakcji. E-konsumenci podobni są do m-konsumentów – kupują w podobnych miejscach, wydając podobną ilość pieniędzy. W rankingu wygrywają serwisy aukcyjne, na drugim miejscu znajdują się sklepy internetowe. Zakupy dokonywane są najczęściej w kategorii elektronika, moda i uroda oraz kultura i rozrywka.
Ścieżki zakupowe
Statystyczny internauta korzysta z 1,6 urządzenia podczas zakupów. Migracje między urządzeniami są bardzo częstym zjawiskiem. Mobilni konsumenci podczas 6-cio etapowego procesu zakupu zazwyczaj korzystają ze smartfona lub tabletu. Osoby zaczynające proces zakupowy od urządzenia mobilnego zazwyczaj migrują w kolejnych etapach na komputer. Najczęściej następuje to podczas decyzji zakupowej i dokonywania płatności. Bardzo wielu internautów jest również aktywnych na etapach pozakupowych – np. sprawdzając status zamówienia. W rozdziale przedstawiono również najpopularniejsze ścieżki zakupowe oraz schematy migracji konsumentów, które pozwolą lepiej zrozumieć zachowania konsumenckie.
Czynności okołozakupowe
Poszukiwanie informacji o produktach, lokalizacji sklepu czy porównywanie cen online i offline to procesy, o których nie można zapominać. Polacy w procesie zakupowym zwykle wykorzystują 3 źródła informacji. Czynności okołozakupowe dotyczą 79% internautów, którzy nie kupują w sieci i 95% internautów kupujących online. M-kupujący najczęściej szukają informacji o produkcie, informacji o sklepie lub też opinii o produkcie. Warto wziąć również pod uwagę ilość konsumentów skanujących QR-kody – skanuje je 17% m-kupujących oraz 21% tylko m-kupujących.
Płatności telefonem
Telefon coraz częściej zastępuje portfel. 40% posiadaczy urządzeń mobilnych przyznaje, że zdarzyło im się zapłacić za pomocą telefonu. Najczęściej płatności te dokonywane były przy zakupie doładowań do telefonu lub też biletów komunikacji miejskiej. 61% m-konsumentów zapłaciło choć raz telefonem. Oni również częściej wykorzystują telefon przy codziennych, nie-mobilnych czynnościach, jak zapłata za bilety do kina czy opłacenie rachunków.
Metodologia
Badanie na rzecz raportu zostało przeprowadzone w dniach 8.09-10.10.2014 metodą CAWI – ankiet rozsyłanych do internautów na stronach www oraz poprzez wysyłkę mailingów. W sumie zebrano 2716 odpowiedzi, w tym 1000 od osób kupujących mobilnie.
„mShopper” to na chwilę obecną najsolidniejsze opracowanie dotyczące tego, jak wygląda biznes m-commerce w Polsce. Z raportu można wyciągnąć nie tylko interesujące dane statystyczne o polskich mobilnych konsumentach, ale przede wszystkim pozwala on poznać ich zwyczaje, a co za tym idzie – pomóc jak najlepiej przygotować się na powitanie stale rosnącej liczby m-kupujących. Ciągle jedynie 5% firm jest przygotowana na przyjęcie mobilnych użytkowników. Najwyższy czas to zmienić.
Partner strategiczny: Allegro
Partner merytoryczny: GoMobi.pl
Realizacja: Mobile Institute
Patron: e-Commerce Polska
Pełny raport dostępny jest pod tym adresem.