Konferencje

Raport Ofcom: tablety coraz popularniejsze wśród brytyjskich dzieci

Kilka tygodni temu opublikowaliśmy dane na temat prognozowanej sprzedaży tabletów. Okazuje się, że w tym roku wzrost nie będzie aż tak duży, jak się spodziewano. Jednak są pewne grupy odbiorców, które wprost oszalały na punkcie tych urządzeń. Danych na ten temat dostarcza najnowszy raport Children and Parents: Media Use and Attitudes, opracowany przez Ofcom – brytyjską instytucję kontrolującą rynek tamtejszych mediów.
Wspomniana grupa odbiorców to dzieci w wieku od trzech do 15 lat. Tablety są stałym elementem ich życia, a także jednym z podstawowych narzędzi zabawy i pracy. Co więcej, 1/3 badanych w wieku od 5 do 15 lat posiada takie urządzenie na własność. 60% tych dzieci używa tablety w domu, a 40% także do surfowania w Internecie.
Omawiany raport dostarcza wielu szczegółowych i interesujących danych na temat wykorzystania tabletów przez małych Brytyjczyków. W przeciągu zaledwie jednego roku, nastąpił spory wzrost w kategoriach posiadania i wykorzystywania tabletów przez badanych. Obecnie aż 71% uczestników badania ma dostęp do tabletu we własnym domu (w 2013 roku było to 48%), przy czym dla najmłodszych maluchów (dzieci w wieku 3 – 4 lata), ta wartość wynosi aż 65% (wzrost z 51% w 2013).
Analizie poddano także kwestię własności urządzeń. Okazuje się, że co trzecie brytyjskie dziecko w wieku 5-15 lat posiada tablet na własność. W roku 2013 ta statystyka wyniosła zaledwie 19%. Posiadanie tabletu tylko dla siebie może mieć wpływ na spadek obecności innych urządzeń w dziecięcych pokojach. W grupie osób w wieku 5-15 lat, obecność telewizorów spadła z poziomu 66% w 2013 r. do 46% w roku 2014, podobny los spotkał konsole do gier (41% obecnie, a w 2009 r. aż 65%). Jedynie tradycyjne komputery utrzymują stały, ale od lat dość niski, 20% poziom obecności w pokojach dzieci.
Niezwykle interesującą obserwacją jest ta związana z użytkowaniem tabletów i smartfonów w domu. Raport przynosi zaskakujące dane, ponieważ okazuje się, że badane dzieci chętniej sięgają po tablety będąc w domu, niż smartfony. Obecnie 55% badanych korzysta ze smartfonów w domu, a z tabletów średnio 62% (wzrost o 20% w stosunku do roku 2013).
Ponad 1/3 dzieci w wieku 5-15 lat, sięga po tablety niemalże codziennie, co stawia te urządzenia na równi z częstością wykorzystywania komputerów i telefonów komórkowych. Nieco rzadziej dzieci bawią się przy tradycyjnych konsolach (32% codziennie), ale wciąż niekwestionowanym liderem i pożeraczem czasu wolnego najmłodszych, jest telewizja, którą codziennie ogląda aż 83% badanych pociech.
Poza kwestiami posiadania i częstości wykorzystywania tabletów, autorzy badania sprawdzili w jakim celu dzieci sięgają po te urządzenia. Wyniki pokazują, że tablet służy dzieciom głównie jako narzędzie przeglądania zasobów Internetu (42% badanych w wieku 5-15 lat), rzadziej w roli przenośnej konsoli do gier (30% w wieku 5-15), a w niewielkim stopniu jako urządzenie do oglądania telewizji (20% w wieku 5-15).
Dla dzieci w wieku 3-7 lat, tablety stanowią główną platformę o gier. Jednak z wiekiem ich rola spada. Już nieco starsze dzieci (w wieku 8-11 lat), grają przede wszystkim na konsolach (tablety spadają na drugie miejsce). Natomiast nastolatkowie w wieku 12-15 lat, przywiązują się głównie do swoich smartfonów, które stają się ważniejsze nie tylko od tabletów, ale nawet telewizji.
Ogólny obraz dziecka-użytkownika tabletu, można przedstawić dość zwięźle: jest to osoba oglądająca krótkie i zabawne filmiki, która od czasu do czasu wykorzystuje tablet w celu poszukiwania informacji do szkoły. Wśród tych dzieci, które są podłączone do zasobów Internetu, większość z nich gra w gry online (badani w wieku 3-12 lat) lub „buszuje po sieci dla zabicia czasu lub zabawy” (nastolatkowie w wieku 12-15 lat).
Zainteresowani mogą zapoznać się z całym raportem, który jest dostępny za darmo na stronie internetowej Ofcom.
Źródło:
http://tabtimes.com/news/education/2014/10/10/tablets-are-pushing-tv-sets-and-game-consoles-out-children-bedrooms
Zdjęcie:
 Ilike © Więcej zdjęć na Fotolia.pl

Zobacz także