Konferencje
Mobile Trends

Raport: POLSKA.JEST.MOBI 2015 – obszerne źródło wiedzy o trendach mobilnych

Monika Mikowska, stała prelegentka Mobile Trends Conference i autorka bloga jestem.mobi, już po raz trzeci przygotowała obfity raport na temat mobile w Polsce. W porównaniu do lat ubiegłych (o zeszłorocznym raporcie pisaliśmy tutaj i tutaj) zmianie uległ tytuł oraz niejako tematyka, która uległa poszerzeniu – to już nie „Marketing mobilny w Polsce”, ale „POLSKA.JEST.MOBI 2015”. Mobile natomiast to już nie tylko smartfony i tablety, ale także Internet Rzeczy oraz pełen zakres działań w zakresie codziennych czynności, takich jak zakupy, bankowość czy płatności.
Raport został podzielony na trzy rozdziały. W pierwszym z nich znajdują się aktualne dane dotyczące smartfonizacji Polaków na chwilę obecną. Drugi rozdział to przegląd 10 topowych polskich firm, godnych do naśladowania pod względem mobilności. Trzeci rozdział przedstawia rynek mobilny w Polsce – zawarte w nim są opinie szerokiego grona ekspertów, dotyczące trendów mobilnych w różnych dziedzinach (m.in. bankowość czy reklama).
Raport to aż 176 stron o tematyce mobilnej, wobec tego skąpe streszczenie jego zawartości jest wręcz niemożliwe. Postanowiliśmy wybrać więc kilkanaście ciekawych, zawartych w raporcie informacji, które – mamy nadzieję – zachęcą do samodzielnego zgłębiania wiedzy i lektury całości „POLSKA.JEST.MOBI 2015”.

  • Poziom penetracji smartfonów w Polsce wynosi 58% – a więc stale rośnie. W roku 2013 było to 33%, w styczniu 2014 – 44%. Poziom penetracji tabletów wynosi na chwilę obecną 21%.
  • W Polsce niepodważalnie rządzi system Android (65%), na drugim miejscu znajduje się natomiast niedoceniany Windows Phone (16%).
  • Średnio smartfon pochłania nad ok. 3h dziennie, jednak w większości dni tygodnia jest to mniej, niż 30 minut. W weekendy natomiast nadrabiamy ten czas. Prawie przez cały czas korzystamy na nim z usług wymagających połączenia z internetem.
  • 21% polskich internautów posiadających rachunek bankowy korzysta z bankowości mobilnej.
  • Z płatności mobilnych choć raz w życiu skorzystało 35% internautów. 17% robi to przynajmniej kilka razy w tygodniu.
  • Polska nie odbiega zbytnio od innych krajów europejskich pod kątem użytkowania różnych urządzeń. Jesteśmy narodem „multi-device’owym”, a równocześnie nadal „komputerocentrycznym” – najczęściej korzystamy z laptopów bądź pecetów.
  • Internet towarzyszy nam przez cały dzień, jedynie podczas kolacji wszyscy – niezależnie od wieku – rzadziej korzystają ze smartfonów.
  • Ze smartfonów niemal w takiej samej mierze korzystają wszyscy użytkownicy na przestrzeni wiekowej 16-45 lat.
  • Nowość w raporcie stanowi skupienie się również na nowych trendach, a więc urządzeniach takich jak technologie ubieralne, inteligentne samochody czy domy, a także nowych trendach: ekonomii współdzielonej czy monitorowaniu siebie. Aby poczytać szczegółowo na ten temat, zajrzyjcie na strony 31-36.
  • Jako top 10 polskich firm w zakresie mobile wymienione zostały: TVN, Grupa Allegro, Agora, Grupa Wirtualna Polska, Neptis (Yanosik), Listonic, JakDojade.pl, Unilever (Przepisy.pl), Grupa Maspex Wadowice i Polski Standard Płatności (BLIK). W raporcie możecie szczegółowo poczytać o sukcesach i mocnych stronach każdej z tych firm w oparciu o case-studies.
  • Ostatnią część raportu stanowią wypowiedzi ekspertów z dziedzin takich jak: bankowość, m-płatności, m-commerce, reklama mobilna oraz operatorzy telefonii komórkowej.
  • M-banking w roku 2015 oznacza m.in.: rozwój płatności zbliżeniowych HCE, rozwój płatności BLIK, serwisy transakcyjne w RWD czy monetyzację kanału mobilnego i oferty dedykowane dla mobile.
  • Trendy w reklamie mobilnej na ten rok to m.in. wykorzystanie beaconów, video display, rich media, bazowanie na geolokalizacji, targetowanie behawioralne i zerwanie z myśleniem wyłącznie o aplikacjach.
  • Kluczowi gracze na tym rynku to giganci tacy jak Google i Facebook, ale także wydawcy online oraz polskie i zagraniczne sieci reklamy mobilnej.

Warto docenić fakt, iż każdy z tematów prezentowanych w ostatnim rozdziale, omawiany jest przez możliwie najszersze grono ekspertów, a nie reprezentantów jednej czy dwóch firm. Dzięki tak szerokiemu podejściu mamy pewność, że dzięki raportowi otrzymujemy dostęp do wiedzy obiektywnej, a nie informacji o charakterze jednostronnym czy wręcz reklamowym.
Na uwagę, jak zawsze dotychczas, jeśli chodzi o raporty Mikowskiej, zasługuje również strona wizualna raportu. Forma raportu jest bardzo estetyczna – przede wszystkim czytelna i nie przeładowana treścią, skondensowana, ale przy tym dostarczająca wielu informacji oraz po prostu… ładna i kolorowa, ale z zachowaniem wyczucia i umiaru. To po prostu czyta się z przyjemnością.
Każdy z rozdziałów „POLSKA.JEST.MOBI 2015” obfituje w informacje, podane w czytelny, ale wyczerpujący sposób. Dzięki lekturze raportu z pewnością każdy może lepiej poznać i zrozumieć, jak funkcjonuje mobile w Polsce – jakie trendy się rozwija i pielęgnuje, jakie działania warto naśladować, skąd czerpać inspiracje. Gorąco zachęcamy do lektury całego raportu!
Cały raport dostępny jest do pobrania z wykorzystaniem usługi Pay with a Tweet or Facebook na stronie jestem.mobi: http://jestem.mobi/2015/05/raport-polska-jest-mobi-2015-do-pobrania/. Poniżej możecie zobaczyć konspekt całości:
conspekt_PJM2015

Udostępnij
Mobile Trends
Zobacz także