Konferencje
Mobile Trends

Rynek smartfonów w Polsce ulega nasyceniu – raport IAB Polska Mobile

Przy okazji panelu dyskusyjnego IAB Expert Panel, którego temat dotyczył potencjału rozwoju rynku mobile w Polsce, odbyła się także prezentacja badań wykonanych na potrzebę raportu IAB Polska Mobile. Wręczono także nagrody IAB Creative Showcase dla najlepszej kreacji brandingowej.

Raport IAB Polska Mobile

Przed panelem dyskusyjnym IAB Expert Panel, który odbył się 13 lutego 2014r., Paweł Kolenda przedstawił wyniki badania raportu IAB Polska Mobile, które przeprowadzono pod koniec roku 2013. Na potrzeby raportu przeprowadzono badanie ilościowe na szeroko losowanej grupie respondentów w wieku 15+. Przeprowadzono 5 tysięcy wywiadów, co daje mocno wiarygodną grupę badawczą. Badania zostały przeprowadzone wśród polskich Internautów, co warto mieć na uwadze porównując wyniki raportu z innymi raportami.
Najpopularniejszym w Polsce e-urządzeniem jest komputer przenośny, z którego korzysta 66% badanych. Na drugim miejscu znajdują się już smartfony – 57% internautów posiada to urządzenie, jednak z tego jedynie 36% jest świadomymi użytkownikami (wiedzą, że ich telefon jest smartfonem i świadomie z niego korzystają). W raporcie przygotowanym przez Mikowską – Raport Marketing Mobilny w Polsce , który obejmował szerszą grupę badawczą, padają dane: penetracja smartfonów w Polsce w 2013 roku wynosiła 33%, a świadomi użytkownicy stanowili 58%. Z badań IAB wynika, iż rynek smartfonowy w Polsce ulega nasyceniu i wzrosty będą nadal notowane, ale nie będą one aż tak znaczące.
Zbadano także zjawisko multi-screeningu – okazuje się, iż 65% osób podczas oglądania tradycyjnej telewizji, korzysta jednocześnie z innych ekranów – głównie z komputera (67%), ze smartfona (23%) i z tabletu (9%). Świadomi użytkownicy często korzystają również z bezpłatnych aplikacji ściąganych na telefon (77%). Zaraz za nimi znajdują się aplikacje zainstalowane fabrycznie (75%), a na trzecim miejscu (15%) znajdują się te płatne. W przypadku tabletów statystyki wyglądają niemal tak samo.
Urządzenia mobilne wspierają także procesy zakupowe – szukając informacji o produktach czy najniższych cenach najczęściej korzystamy z komputerów (90%), ale urządzenia mobilne również stanowią częsty wybór – 59% korzysta ze smartfonów przy procesach zakupowych, 56% z tabletów. Ostatnim wnioskiem płynącym z badań jest fakt, iż reklamodawcy zaczynają sobie zdawać sprawę z wartości reklam mobilnych i powoli odnotowuje się przyrost w wydatkach, jakie przeznaczane są właśnie na ten rodzaj promocji. W 2012 roku wartość reklamy mobile online wynosiła 14 mln złotych, w trzecim kwartale 2013 roku było to 18 mln.

IAB Creative Showcase

Przy okazji panelu dyskusyjnego IAB wręczono nagrody dla najlepszych kampanii  jesieni w ramach IAB Creative Showcase. Nagrodę zdobyła kampania zrealizowana przez  Vizeum Polska / Isobar Poland dla Ferrero Polska mającą na celu wprowadzenie nowych truskawkowych drażetek Tic Tac. Więcej o kampanii przeczytacie tutaj.
Głównym celem spotkania w Warszawie był panel dyskusyjny, który dotyczył rynku mobilnego w Polsce. Relację z tej części wydarzenia przeczytacie pod tym adresem.

Udostępnij
Zobacz także